De Nieuw Amsterdam (DNA) gaat verder als DNA Next!, een gezelschap zonder vaste artistieke kern dat ieder jaar op zoek gaat naar ander talent. Daarvoor roept het The Next! in het leven, een stimuleringsprijs van maximaal 25.000 euro. (meer…)
De Nieuw Amsterdam (DNA) gaat verder als DNA Next!, een gezelschap zonder vaste artistieke kern dat ieder jaar op zoek gaat naar ander talent. Daarvoor roept het The Next! in het leven, een stimuleringsprijs van maximaal 25.000 euro. (meer…)
De podiumkunstensector heeft veel te winnen bij meer diversiteit en digitalisering. Dat schrijven vier brancheverenigingen in een brief aan Minister Van Engelshoven, als reactie op het onlangs verschenen stelseladvies van de Raad voor Cultuur dat daarvoor meer sectorondersteuning belooft. (meer…)
Corpo Máquina is een uniek samenwerkingsverband tussen choreograaf Guilherme Miotto en jongerenwerker Amine Mbarki. In de oprichtingsakte van hun stichting verplichten zij zich expliciet tot het creëren van sociaal gerichte kunstproducties. Een inclusiviteitsverhaal uit Tilburg-Noord. (meer…)
Met schijnbaar groot gemak smeedt theatermaker Ira Kip plannen met grote namen in de internationale urban mode en designwereld, Afro-Amerikaanse kunstenaars, Zuid-Amerikaanse migranten en de Caribische kunstscene. Ze is een sleutelfiguur in een generatie kunstenaars die ‘niet wacht op goedkeuring van de gevestigde orde’. (meer…)
De voorstelling begint en eindigt met een knal: het pistoolschot dat Martin Luther King precies vijftig jaar geleden op het balkon van het Lorraine Motel in Memphis fataal werd. In het uur daartussen zien we hoe King zich verzet tegen de rassenscheiding in de Verenigde Staten, maar ook de weerstand die zijn verzet oproept. (meer…)
De witte West-Europese toneelschrijfster Annelies Verbeke schreef een toneeltekst OVER een wit West-Europees journalistencollectief, VOOR het witte West-Europese acteurscollectief Wunderbaum, die nu wordt besproken DOOR een witte West-Europese theaterdramaturg. En oh ja, we zijn ook … Lees verder
‘Je moet lekker gebruikmaken van het feit dat je Marokkaans bent, zolang het nog kan’, zei een bekende van theatermaker Fadua El Akchaoui onlangs tegen haar op straat. Het is namelijk ‘in’: diversiteit en inclusiviteit vieren hoogtijdagen. Of ja, die indruk schijnt gewekt te zijn. Samen met Sheralynn Adriaansz onderzoekt El Akchaoui in de Fringe-voorstelling Black Privilege wat het effect is van het diversiteitsdebat op hun werk en leven. Het levert een bij vlagen grappige en bij vlagen bijtende voorstelling op. (meer…)
De grote discussies in het theater van de afgelopen jaren – diversiteit en inclusiviteit, #MeToo, de moraal in het repertoire – zijn weersverschijnselen die zichtbaar maken dat ook in de kunst het klimaat verandert. Aan het theater worden weer morele vragen gesteld. Mag dat?
In 2014 ging MC failliet, maar mede-oprichter Marjorie Boston gaat onvermoeibaar door met het op weg helpen van multiculturele theatermakers. Onder de naam Rightaboutnow inc. werkt ze vanuit Amsterdam IJburg met de volgende generatie. Tegelijkertijd heeft ze er een taak bij gekregen: de zorg voor het erfgoed van dertig jaar multicultureel theater in Nederland. (meer…)