Op 31 mei 1919 trok een Berlijnse sluiswachter een lijk uit het Landwehrkanal. Het was het lichaam van Rosa Luxemburg, die viereneenhalve maand daarvoor het slachtoffer van de tweede politieke moord van de Weimarrepubliek was geworden. (meer…)
DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Regelmatig verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.
Op 31 mei 1919 trok een Berlijnse sluiswachter een lijk uit het Landwehrkanal. Het was het lichaam van Rosa Luxemburg, die viereneenhalve maand daarvoor het slachtoffer van de tweede politieke moord van de Weimarrepubliek was geworden. (meer…)
Romans zijn bevolkt met dwazen en zotten, met – zoals men in Vlaanderen zo ‘schoon’ zegt – mensen met een hoek(je) af. Dat schreef ik een paar jaar geleden in een essay over Nederlandstalige literatuur voor een Vlaams-Turks literair tijdschrift. Wij lezen nu eenmaal graag over van de norm afwijkende mensen. (meer…)
OustFaust en De draaischijf, vorig seizoen bracht Tom Lanoye zowel een theatertekst als -roman uit met een ‘Faustisch’ hoofdpersonage. De figuur van Faust vertakt zich over het hele werk van de Antwerpse auteur en heeft een sterke band met het thema van de Vlaamse collaboratie, nog steeds een zeer gevoelig thema in de Belgische geschiedenis. (meer…)
Bij een eindejaarsproject aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen in juni 2022 ontstond er binnen de jury een felle discussie over de keuze van een docent en zijn studenten om een Griekse tragedie op te voeren. (meer…)
Terwijl er in Oekraïne een steeds grimmiger oorlog woedt, herinnert Volim te van Vera Morina ons aan een ander conflict in het hart van Europa: de ‘Joegoslavische oorlogen’ die het continent midden jaren negentig van de vorige eeuw brutaal wakker schudden uit de roes na het einde van de Koude Oorlog. (meer…)
‘Ooit zal deze verschrikkelijke nacht wel voorbijgaan.’ Het is een verzuchting van Sibylle in het stuk Ex van Marius von Mayenburg. Sibylle wordt min of meer gedwongen om samen met haar man Daniel en diens ex Franziska de avond door te brengen. De nacht gaat inderdaad voorbij maar of de morgen verlossing brengt, is nog maar de vraag. Zoals de titel al aangeeft, gaat het stuk over een driehoek: een koppel en een ex die misschien een nieuwe rivale wordt. (meer…)
Het waarom beantwoord zou je nog het best kunnen omschrijven als de schriftelijke neerslag van een soort van re-enactment. (meer…)
Een musical maken van een befaamde film of televisieserie klinkt misschien makkelijk. Het plot bestaat al, de personages zijn breed uitgeplozen en het grote publiek is al bekend met het concept en de titel. Het bewerken van bestaande verhalen naar theater is echter ook een soort koorddansen. (meer…)
Bal. Meervoud: ballen. Verkleinwoord: balletje. Een bolrond voorwerp, gebruikt bij verschillende spelen. Een in bolvorm samengepakte massa. Naam van min of meer bolvormige voorwerpen. Een door en door conservatief iemand. De ballen! Een informele afscheidsgroet. Het Vlaams-Nederlandse collectief BOG. ontleedt in de toneeltekst TAL. alle variaties op het drieletterwoord ‘bal’. (meer…)
Wie het scenario van de musical Lokroep – de #WeToo musical tot zich neemt, kan meteen een aantal heuglijke conclusies trekken. Het stuk behandelt op zorgvuldige wijze een actueel precair thema – machtsverhoudingen en grensoverschrijdend gedrag – en kiest voor een (binnen het musicalgenre) relatief onconventionele structuur die niet plotgedreven is (meer…)