Gesprek met de regen van Stijn Devillé is een persoonlijk en intimistisch stuk. Dat is des te opmerkelijker omdat de Vlaamse theatermaker zich tot nog toe in zijn toneelteksten steeds met een expliciete maatschappelijke thematiek engageerde. (meer…)
DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Regelmatig verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.
Gesprek met de regen van Stijn Devillé is een persoonlijk en intimistisch stuk. Dat is des te opmerkelijker omdat de Vlaamse theatermaker zich tot nog toe in zijn toneelteksten steeds met een expliciete maatschappelijke thematiek engageerde. (meer…)
Met Als vrouwen vrienden zijn heeft Hannah van Wieringen een tekst geschreven die licht is van toon, maar diepgaande vragen stelt over hoe twijfelen, het vertellen van verhalen en doorleven werkt. (meer…)
Een criticus is in sommige opzichten een roofvogel. Hij – ik spreek voor mezelf – benadert een toneeltekst als ware het een grote zwerm vogels, op zoek naar de woorden, zinnen, en gedachten die kunnen dienen als zwakste en makkelijkste óf als sterkste en smakelijkste prooi voor zijn scherpzinnigheid. (meer…)
Wie het magisch universum van J.K. Rowling kent, stapt een bekende wereld binnen bij Harry Potter and the cursed child. De personages uit de boeken (en films) keren terug in het stuk. (meer…)
Vandaag lanceert Theaterkrant.nl DeClaus, een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. De eerste kritieken gaan over teksten die op het Theaterfestival in Nederland en Vlaanderen worden opgevoerd. (meer…)
Wie zijn stuk de Engelse titel The Nation meegeeft, het uitschrijft in zes opeenvolgende afleveringen en het vervolgens ensceneert in een meer dan vijf uur durende voorstelling, gelooft in de epische kracht van theater.
De nieuwe tekst die Joris Van den Brande schreef voor het jeugdtheater (10+), gaat over Jan en Joris. Dat zijn twee goede vrienden, maar Jan is ernstig ziek. Hoeveel aandacht moet nu uitgaan naar Jan en zijn ziekte en hoeveel aandacht mag Joris nog voor zich opeisen? Wat denkt Joris dat Jan nog wil doen nu hij weet dat het een aflopende zaak is en wat denkt Jan daar zelf over? (meer…)
Met de theatermonoloog Para (2016) schrijft de Belgische cultuurhistoricus, archeoloog en schrijver David Van Reybrouck het slotstuk van een trilogie over Afrika, die verder nog uit twee andere monologen, Die Siel van die Mier en Missie, bestaat. Net zoals Missie, is Para het product van een samenwerking tussen Van Reybrouck, regisseur Raven Ruëll en acteur Bruno Vanden Broecke. (meer…)
ik heb vaak iets gezegd
ik heb vaak geprobeerd iets te zeggen
maar je hebt het nooit begrepen
mijn poging
De toneeltekst Platina (2018) is een afscheid. Een afscheid tussen de twee personages ‘k’ en … Lees verder
De witte West-Europese toneelschrijfster Annelies Verbeke schreef een toneeltekst OVER een wit West-Europees journalistencollectief, VOOR het witte West-Europese acteurscollectief Wunderbaum, die nu wordt besproken DOOR een witte West-Europese theaterdramaturg. En oh ja, we zijn ook … Lees verder