Met Brave New World 2.0 schept Rik van den Bos een toekomstig universum, en toont hij het drama van de mensen die daar in leven. (meer…)
DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Regelmatig verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.
Met Brave New World 2.0 schept Rik van den Bos een toekomstig universum, en toont hij het drama van de mensen die daar in leven. (meer…)
De afgelopen jaren is het percentage zelfdodingen onder jongeren van tien tot twintig jaar aanzienlijk gestegen, waren het in 2016 nog 48 Nederlandse jongeren die een einde aan hun leven maakte, in 2017 waren dat er al 81. De theatertekst Game Over (12+) van Magne van den Berg is een pleidooi voor het leven, een aanmoediging om toch ‘ja’ te zeggen.
Wie van hen tweeën is de beste mens?, vragen Eva Marie en Sieger zich aan het begin van Sociaal kapitaal af. ‘Sieger doet het beter dan ik, vind ik’, zegt Eva Marie. Het past natuurlijk niet bij het zijn van een goed mens om jezelf op te hemelen, dus wijzen ze altijd naar de ander als de betere mens. (meer…)
Alles van Waarde, de tekst die regisseur Joeri Vos voor zijn eigen gezelschap De Veenfabriek schreef, is een wonder van bedrieglijke eenvoud. (meer…)
In Strindberg en dal van Rob de Graaf ontstaat er een intrigerend samenspel tussen gespeelde en ‘echte’ gebeurtenissen. Drie acteurs repeteren een toneelstuk, een fictieve tekst van August Strindberg – genaamd Dal in de mist – die De Graaf ook in zijn geheel uitschreef. (meer…)
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Eric de Vroedt aankondigde dat Het Nationale Theater (toen nog Toneel) een aantal vooraanstaande Nederlandse toneelschrijvers zou vragen om een stuk te schrijven over de staat van het land onder de noemer ‘De Stukken des Vaderlands’. (meer…)
Genoeg nu over jou! van Magne van den Berg is een scherp gezinsdrama waarbij de onderlinge relaties tussen vader, moeder en dochter flink op de proef gesteld worden. Het is een jaar geleden dat Robbert, de man van de dochter is overleden en ze komen bijeen om hem te gedenken. (meer…)
Otto
Een mens is zichzelf en niets anders dan zichzelf. Ondanks zichzelf.
Luanda Casella’s Short of Lying (2018) is een tekst die op meerdere vlakken in het oog springt en het midden vindt tussen een TEDtalk, wetenschappelijke verhandeling en lecture performance. Casella won ermee de Sabam Jongtheaterschrijfprijs op Theater aan Zee, zomer 2018.
De biografie van een schrijver tot toneelstuk verwerken vergt altijd enige durf. Kan jouw schrijven de concurrentie met dat van je onderwerp wel aan? Is een levensloop niet ook gewoon wat hij is? Hebben de feitelijkheden daarvan als zodanig wel grotere betekenis? Hoe leg je de verbanden tussen biografie, oeuvre en maatschappelijke ontwikkelingen zodat jouw tekst de geschiedenisles overschrijdt en in plaats van overzicht tot inzicht leidt. (meer…)