SKRIK begint met de premisse: Stel je voor, je hebt ‘one minute of fame’, niet meer niet minder, om het onmogelijke te doen, het onhaalbare te halen, ‘mission impossible’ in één minuut. Wat zou je doen? (meer…)
DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Regelmatig verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.
SKRIK begint met de premisse: Stel je voor, je hebt ‘one minute of fame’, niet meer niet minder, om het onmogelijke te doen, het onhaalbare te halen, ‘mission impossible’ in één minuut. Wat zou je doen? (meer…)
Auteurs Bruno Mistiaen, Vincent van der Valk en Sarah Blok werden afgelopen april geselecteerd voor Verse Tekst 2020, de open inzendronde van het (nog) ongespeelde stuk. Platform Theaterauteurs laat hun toneelteksten uitgeven en bespreken. (meer…)
Exact dezelfde ruiker schenkt de bruidegom aan zijn kersverse bruid. Exact dezelfde camelia’s als aan zijn ex. En beide keren door zijn vriend voor hem besteld. ‘Dory vindt zoiets niet erg’, sust die vriend Hans. ‘Ik vind het trouwens tamelijk passend: dezelfde bloemen bij dezelfde gelegenheid. Je hebt haar verder toch ook niets ànders te bieden.’ (meer…)
Auteurs Bruno Mistiaen, Vincent van der Valk en Sarah Blok werden afgelopen april geselecteerd voor Verse Tekst 2020, de open inzendronde van het (nog) ongespeelde stuk. Platform Theaterauteurs laat hun toneelteksten uitgeven en bespreken. (meer…)
‘One of Britain’s greatest living playwrights to provide his most personal play yet’, stond een paar maanden geleden in The Times. De Daily Telegraph bracht dit feit zo: ‘The news that Tom Stoppard has written a new drama ranks as top-end seismic activity’. (meer…)
‘Op het einde van mijn politieke leven heb ik Bloetwollefduivel gemaakt. Dat was mijn zwartste periode’, schreef Jan Decorte in het boek tis of tisni. ‘Omdat ik voelde dat er een catastrofe ging gebeuren. En ik wilde absoluut dat stuk maken tegen een welbepaalde datum, om die catastrofe voor te zijn. (meer…)
Jibbe Willems’ toneeltekst De Poolse bruid is geïnspireerd door Kees van der Hulsts filmscenario voor de gelijknamige en veelgekroonde film. Maar de omslag van film naar theater pakt lastig uit. (meer…)
Kritisch. Romantisch. Poëtisch. Het zijn van die woorden die afhankelijk van de context zowel een positieve als een negatieve lading kunnen hebben. Kritisch kan staan voor scherp en alert, maar ook voor zeurderig of onwelwillend. Romantisch kan gaan over je laten meevoeren op de vleugels van de liefde, of over een gebrek aan realiteitszin; poëtisch voor verfijnd taalgevoel of juist overdreven gevoeligheid. (meer…)
Faren van Ellis Meeusen is een poëtisch, eigenzinnig stuk geïnspireerd door de Orpheusmythe. Het gaat over Lucie, een meisje dat op weg is naar haar broer Max in Frankrijk. Ze zit in de auto met haar geliefde Younes. Een steeds prangender wordende actualiteit van hun autorit wordt afgewisseld met herinneringen aan haar jeugd. (meer…)
Sinds een aantal jaren gaan de teksten (en de voorstellingen) van Hof van Eeden – het Vlaamse gezelschap rond Ans van Eede en Wannes Gyselinck – over grote maatschappelijke thema’s. Hielden zij zich aanvankelijk vooral bezig met existentieel-artistieke vragen, vanaf Vanish Beach (2017) krijgt hun werk een bredere politieke insteek. (meer…)