‘Zeg eens eerlijk: Ben je niet gewoon net als iedereen, een treurige, gehavende verschijning van een treurige, gehavende tijd?’ Het is zo maar een zin uit een van de theaterteksten van Rik van den Bos. (meer…)
DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Regelmatig verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.
‘Zeg eens eerlijk: Ben je niet gewoon net als iedereen, een treurige, gehavende verschijning van een treurige, gehavende tijd?’ Het is zo maar een zin uit een van de theaterteksten van Rik van den Bos. (meer…)
Vorige week ging de voorstelling Schopenhauer in uitvoering van Het Zuidelijk Toneel in première. Het stuk is deel van een reeks van schrijver Stefaan Van Brabandt, die eerder Socrates, Marx, Spinoza en Sartre & de Beauvoir opvoerde als personages voor op het toneel. (meer…)
Arinzé Kene heeft met Misty een werk geschreven dat diep onder de huid kruipt en zijn lezer dwingt vragen te stellen over creativiteit, identiteit en stedelijke vervreemding. Kene, geboren in Nigeria en opgegroeid in Londen, staat bekend om zijn gelaagde werk waarin hij sociaal-politieke thema’s verweeft met persoonlijke reflecties. (meer…)
Het verhaal van Waterlanders van Koen Caris speelt in de nabije toekomst. We bevinden ons in 2035, op en rond een boerderij in het zuidoosten van Nederland, een regio die voor de vijfde keer in tien jaar tijd is ondergestroomd als gevolg van de klimaatveranderingen. (meer…)
Hoe lang moet een drama zijn? Bestaat er zoiets als een ideale lengte? Het lijkt een wat vreemde vraag, maar er is in het verleden veel over nagedacht. En met reden. Een drama is er immers om live opgevoerd te worden en dat heeft consequenties. (meer…)
Stefaan Van Brabandt kennen we de laatste tijd vooral als de auteur van filosofenstukken. Leven en werk laat hij in boeiend en helder geschreven monologen en in zijn regie op de planken brengen. Socrates, Marx, Spinoza, Sartre & Beauvoir passeerden al de revue en kenden in Vlaanderen en Nederland heel veel succes. (meer…)
In Oei, een monoloog van Erik Bindervoet, is Katsushika Oei (1800-ca.1866) aan het woord. Voor het grote publiek zegt die naam waarschijnlijk weinig of niets. (meer…)
Rob de Graaf (1952) is zonder meer de meest productieve toneelauteur van ons taalgebied. Het aantal stukken dat hij schreef gaat de honderd ruimschoots voorbij. Met acteurs en mimespelers Dik Boutkan en Marien Jongewaard richtte hij eind jaren zeventig Nieuw West op, genoemd naar de wederopbouwwijk in Amsterdam-West. (meer…)
Vanavond is de Nederlandse première van Prima Facie, de bekroonde toneeltekst uit 2019 van voormalig jurist en theaterauteur Suzie Miller. Deze solovoorstelling over seksueel misbruik ging in première in Sydney en was later onder meer op West End en Broadway te zien. (meer…)