In het kunstonderwijs zijn de laatste decennia belangrijke stappen gezet om cruciale maatschappelijke ontwikkelingen onderdeel te maken van het onderwijssysteem. Bijvoorbeeld door middel van de aandacht voor sociale veiligheid. (meer…)
150 jaar theateronderwijs in Nederland – tussen ambacht en eigenheid. Plus critici-lijstjes en de keuze van de fotografen. Lees de losse artikelen hieronder of download als PDF.
In het kunstonderwijs zijn de laatste decennia belangrijke stappen gezet om cruciale maatschappelijke ontwikkelingen onderdeel te maken van het onderwijssysteem. Bijvoorbeeld door middel van de aandacht voor sociale veiligheid. (meer…)
Hoe kunnen scholen een veilige sociale omgeving bieden voor jonge mensen? Kunnen we met meer psychologen in de school de mentale gezondheid van studenten verbeteren? Met dergelijke vragen wordt theaterkunstenaar Lotte van den Berg geconfronteerd tijdens haar werk als Artist in Residence bij ArtEZ in Arnhem. Maar zijn dat wel de juiste vragen? ‘Sociale veiligheid bestaat niet. Sterker nog, we zouden niet moeten willen dat het bestaat’. (meer…)
Marijke Hoogenboom leidt sinds 5 jaar het departement podiumkunsten en film van de Zürcher Hochschule der Künste. Hoe is dat, na 25 jaar ervaring Nederlands kunstonderwijs? Waarin verschillen die werelden – en waarin niet? ‘De toneelscholen in het Duitstalige gebied zijn een goed voorbeeld voor het vasthouden aan traditie.’ (meer…)
Veel theatermakers doken afgelopen seizoen terug in de tijd, op zoek naar de plek waar ze vandaan komen. Kijkend naar hun roots proberen ze de wereld van nu te duiden en een blik op de toekomst te werpen. Ze brachten daarbij vaak steengoede live muziek naar het podium, en opnieuw nam de interdisciplinariteit toe. Een terugblik.