1938
Albert van Dalsum en Defresne zijn ongetwijfeld idealisten, door dik en dun getrouw aan datgene, wat zij als hun ideaal zien. (meer…)
We starten het seizoen met een aantal onderwerpen die ook aan bod komen op de NTF Pro dagen van het Nederlands Theaterfestival. Het Zuidelijk Toneel wil speels verduurzamen, theater voor en met slechthorenden is in opkomst, technologie kan helpen met archivering, Bo Tarenskeen maakt kans op een Theo d’Or voor grensverleggend toneelspelen. Lees hieronder of Download als PDF.
In 2019 namen Agnes Quackels en Barbara Van Lindt onder de noemer ‘artistiek en algemeen coördinator’ het gedeeld leiderschap van het Brusselse Kaaitheater op zich. Ze waren pioniers, een voorbeeld was er niet. In een reeks over nieuwe leiderschapsvormen sprak Theaterkrant Magazine met beiden. Hun aanpak heeft goed uitgepakt, al is gedeeld leiderschap geen standaardrecept voor succes.
Na recent subsidie-advies en eeuwig ontoereikend budget van fondsen, is de toekomst van een aantal ontwikkelinstellingen weer onzeker geworden. De permanente verschuivingen roepen de vraag op of er wel een duurzame visie op talentontwikkeling is en hoe die eruit ziet.
Vastleggen hoe we nu precies theater maken, is complex. Maar wat gevonden wordt achter de schermen kan van enorme waarde zijn voor later. Of misschien wel voor een geheel nieuw proces, door andere makers. Opslaan dus die info, het liefst zo vers mogelijk. Maar hoe? Experts doen een voorzet.
Het werk van choreograaf Nicole Beutler draait om samenwerking, volharding, overleven, en het opbouwen en onderhouden van relaties. Recent werkte ze langere tijd aan een reeks projecten met een groot theaterhuis: Opera Ballet Vlaanderen. Door alleen al de omvang van dit Antwerps instituut ging er een nieuwe wereld open voor onderzoek en experiment. De samenwerking werd mogelijk gemaakt door het Fast Forward Traject van Fonds Podiumkunsten.
Hedendaagse dans is op het Afrikaanse continent bezig aan een onstuitbare opmars. Zo kent Senegal het internationale festival Duo Solo Danse, dat ruim voorbij disciplines als kader denkt. Ook Nederlandse kunstenaars zijn van oudsher gefascineerd door dit verwelkomende dansfestijn, waar uitwisseling centraal staat.
De Turkse arbeidersvereniging Hollanda Türkiyeli İşçiler Birliği (HTIB), viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Onvermoeibaar heeft ze zich ingezet voor de rechten en belangen van Turkse gastarbeiders in Nederland. Minder bekend is de cruciale rol die ze heeft gespeeld in de ontwikkeling van het Turkse theater in Nederland. ‘HTIB heeft de basis gelegd voor Theater RAST.’
Theaterwetenschapper Talitha Stijnman was de eerste in haar familie die ging studeren. Jarenlang voelde ze zich soms ongemakkelijk in de theaterwereld waarvoor ze zo’n passie koestert. Voor Theaterkrant Magazine interviewt ze collega’s die, net als zij, uit een andere sociale omgeving komen over hoe zij dit ervaren en welke positieve bagage ze vanuit hun achtergrond meebrengen.