Vorig seizoen was in Utrecht The Family te zien, het vierluik waarmee Lodewijk de Boer 45 jaar geleden de toneelwereld overrompelde. The Family was de sensatie van seizoen 1972-1973: lange rijen voor de kassa in … Lees verder
De Theatermaker van september 2017 gaat over repertoire. Geven we met de canon ongewenste ideeën door? En moeten we repertoire niet veel breder opvatten? Download als PDF.
Vorig seizoen was in Utrecht The Family te zien, het vierluik waarmee Lodewijk de Boer 45 jaar geleden de toneelwereld overrompelde. The Family was de sensatie van seizoen 1972-1973: lange rijen voor de kassa in … Lees verder
Met Ifigeneia Koningskind schreef Pauline Mol zesentwintig jaar geleden een van de eerste rigoureuze toneelbewerkingen voor kinderen, waarin ze Euripides’ Ifigeneia in Aulis vertelde vanuit het perspectief van het kind. Voor het eerst sinds de … Lees verder
Theaterwetenschapper Laura Karreman promoveerde kortgeleden aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent op haar proefschrift The Motion Capture Imaginary: Digital renderings of dance knowledge (De Motion Capture Verbeelding: digitale representaties van danskennis). … Lees verder
Dit najaar verschijnt Ik, Vondel, de ‘autobiografie’ van ‘de Nederlandse Shakespeare’, geschreven door Hans Croiset. Theatermaker brengt u als voorpublicatie hoofdstuk 6, waarin Vondel zich bereid verklaart om bij de vrouw van een van … Lees verder
Al dertig jaar kijkt Marijn van der Jagt gefascineerd naar Marien Jongewaard. Voor de serie Gesprekken met makers van De Nieuwe Toneelbibliotheek schreef ze in zes herinneringen aan voorstellingen een portret van de rauwste, meest … Lees verder
De veranderde arbeidsomstandigheden in de cultuursector grijpen diep in op het personeelsbeleid van podia en gezelschappen en op de bestaanszekerheid van werkenden in de podiumkunsten. Naar aanleiding van de uitholling in de theatersector stellen we … Lees verder
De vraag ontstaat eigenlijk al op het moment dat ik bellend door het kantoor van NTjong stuiter en de verbaasde blikken van mijn collega’s probeer te negeren. Ik hang op, maak nog een extra vreugdedansje … Lees verder
Volgens Adam wist God het opeens: ‘Dit dingetje heeft een eigen wil. Het lijkt op mij!’
– (uit De Bijbel voor ongelovigen. Het begin. Genesis – Guus Kuijer)
Analoog aan de constatering dat er … Lees verder
De Nederlandse Reisopera, muziektheatergezelschap Het Geluid Maastricht en de University of Twente onderzochten in november en december 2016 de relatie tussen opera en technologie op het Reisopera Techtripfestival. Willem Bruls deelt zijn gedachten over deze … Lees verder