Alle reacties

  • Van Jacques Giesbertz op Toneelgroep De Appel stopt

    Zo’n succesvolle voorstellingen en dan geen overheidsinteresse. Je moet wel op het achterhoofd gevallen zijn als beleidsmens.

    Grosso modo zijn de beleidsplanbeoordelingen sowieso kolderiek.

    Maar goed, als alle enthousiaste bezoekers nou eens elke dag een mail sturen naar deze gene etc. M.a.w. wat rauwer op de barricades.

  • Van Hugo Maerten op Toneelgroep De Appel stopt

    Volg de huidige stand van zaken op de Appel website http://www.toneelgroepdeappel.nl/page/5777 – wordt vervolgd!

  • Van Madelon Spoelstra op Toneelgroep De Appel stopt

    Dat zou echt een ramp zijn…kanniewaarzijn…help help help…de Appel verzuipt dankzij kortzichtige ambtenaren en zogenaamde cultuurliefhebbers….

  • Van Eva de Vries op Toneelgroep De Appel stopt

    Lieve mensen van De Appel,
    Dit kan echt niet waar zijn. Ophouden met 40 jaar geweldig theater.
    En al zo snel deze reactie. Waar is nu jullie creativiteit gebleven?
    Hoe kunnen jullie publiek en vrienden met zo’n snelle beslissing zo
    teleurstellen. Kom op zeg! Doorgaan met de middelen die er voor
    de toekomst zijn. Jullie komen er best bovenop gezien de eerdere
    ervaringen. Met vriendelijke groet, Eva de Vries, Warffum.

  • Van Willem van der Ham op Toneelgroep De Appel stopt

    De handdoek wordt wel erg snel in de ring gegooid. Dat is niks voor De Appel. Lang geleden lukte het een nieuwe weg in te slaan met een tegeltjesactie. Het hondstrouwe publiek zal een nieuwe tegeltjesactie vast steunen.

  • Van hans croiset op Toneelgroep De Appel stopt

    Kom jongens, jullie hebben wel voor heter vuren gestaan. Doorzetten, hoe lastig ook, toch doorzetten. Overgave erkent de overwinning van de tegenstander. Nooit doen, doorzetten gvd.

  • Van Karin Bruggemann op Hate Radio

    Een bijzonder indrukwekkende voorstelling die me diep raakte. Na afloop had ik de tranen in mijn ogen. Ik twijfelde of ik zou applaudisseren omdat het onderwerp van de voorstelling bij mij in eerste instantie alleen maar stilte achter liet. Toch gaf ik staande ovatie voor de acteurs die dit drama op zo’n grote wijze hebben neergezet.

    Het is terecht je af te vragen wanneer genocide éénmaal heeft plaatsgevonden en geen plaats meer is voor een tweede maal?

    Dank aan de regisseur en de acteurs die deze genocide hebben durven vertolken.

    Karin Bruggemann

  • Van Viktor Griffioen op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar

    Zo Albert lekker coherent.

  • Van Hendrika Verburg op Wiener Wald

    Helemaal mee eens. Voeg daarbij nog de vreselijk platte clichematische humor en de vrouwminachtende grolligheid en je hebt een voorstelling waarbij ik het liefst al snel was weggelopen. Het stukje met de zwemmers in de Donau was het enige leuke, orginele, creatieve, mooie, aan de eindeloos durende voorstelling. Bah.

  • Van Constant Meijers op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P

    Dank voor uw reactie. Ik raad u aan contact op te nemen met Vic van der Reijt, de uitgever van Drs P. U kunt hem bereiken via uitgeverij Nijgh en Van Ditmar in Amsterdam.

  • Van Albert Nieuwenhuis op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar

    Weg met de subsidies. Cultuur b.t.w. van 6 % naar 1 % iedereen gelijk !

  • Van Hans Bos op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar

    Het valt niet te bevatten…. Het lijkt wel oorlog.
    Zoveel mooie en goede ideeën en mensen in
    een pennestreek van het toneel. Wat een triest
    verhaal waar Nederland nu aan is begonnen.

  • Van Frans smeets op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P

    Heinz Polzer heeft op internaat Warnsborn te Arnhem gezeten, zo’n 75 jaar geleden, oa samen met Maud van Aalten, nu 92 die hem graag nog eens zou spreken. Drs P is nog heel helder van geest en zij ook. Kunt U deze boodschap overbrengen, want ik heb geen (email)adres van de taalkunstenaar. Ik hoor graag.

  • Van Imre Parkanyi op Alouli Hinne

    Beste Guido,

    Als toevoeging op je tekst: het gebrek aan nuance en inzicht zou zonder meer aan de recensent kunnen liggen. Een aantal jaren geleden noemde hij het werk van Tarkan Koroglu (regisseur Theater EA) en ik citeer: “wit theater met toevallig een Turkse regisseur”. In mijn ogen heb je dan als recensent niets begrepen van het beginsel van culturele diversiteit in het theater.

    Aangaande je opmerking over het gebrek aan kennis (“bestaat er dan theater in Egypte?”): misschien moet deze of gene eens uitgelegd worden dat de culturele beschaving van Egypte (waaronder theater) al millenia lang floreerde toen wij hier nog min of meer in grotten woonden? Sommige domheid is gewoonweg schokkend.

    Vriendelijke groet,

    Imre Parkanyi
    Zakelijk leider Theater EA

  • Van Viktor Griffioen op Raad voor Cultuur brengt aanvullend advies uit

    Vrijdag 13 jullie?

  • Van Pim Geerts op Stranger

    Zeer fris, erg vermakelijk, maar vooral behoorlijk confronterend. De spiegel wordt je wel even voorgehouden! Fijn om er met open ogen in te tuinen om zodoende tot een broodnodig stukje besef te komen! Met een grote glimlach de voorstelling door en gespreksstof nadien.

    Veel meer dan een performance alleen!!!

  • Van Marja Sperling op My dinner with Andre

    Op Oerol heb ik My dinner with André gezien en was onder de indruk van het stuk, maar vooral van de speelsters Johanna en Jacqueline. De vrouwen maakten de voorstelling intiem, ondanks de felle kou en wind bij de Wierschuur. Mijn zus en ik hebben nog lang nagepraat over de inhoud van het stuk.

  • Van guido kleene op Alouli Hinne

    Beste recensent,

    Als mede-regisseur van de voorstelling die u bespreekt, wil ik een korte reactie geven op wat u schrijft. Niet op de mening die u geeft. ik respecteer uw mening en apprecieer zeer dat u naar de voorstelling bent komen kijken.
    De voorstelling was overigens het resultaat van een aantal workshops, die door individuele kunstenaars in Cairo zijn georganiseerd – en die Jochem Stavenuyter en mij hebben uitgenodigd – met name om bepaalde mime technieken te leren – In die zin was de voorstelling een echte uitwisseling. Tijdens de repetities brak de revolutie uit – waarin een aantal van deze acteurs een grote rol had en gewond is geraakt . Maar dat terzijde.

    Ik wil opmerken dat er een enkele feitelijk onwaarheid in de tekst staat. Er was geen scène met maskers van een vuig kijkende Mubarak – of u zou Mubarak moeten herkennen in het masker van een huilende baby.

    Maar belangrijker: Er staan een paar generalisaties over Arabieren en Egyptenaren, die niet alleen onjuist zijn, maar ook denigrerend – en niet in een recensie passend. Zoals de zin ‘Voor de Egyptenaren moet het een bijzondere ervaring zijn geweest om zich vrijelijk te kunnen uiten.’
    Denkt u dat werkelijk? Denkt u dat Egyptenaren zich niet vrijelijk uiten – bent u een Egypte deskundige? U schrijft – voor wie wel eens in Arabische landen is geweest – is dat (de ruzie terwijl iemand op straat ligt) een zeer herkenbare situatie.
    Dergelijke zinnen tonen wat mij betreft vooral de noodzaak aan – om meer en diversere voorstellingen en muziek uit Arabische landen naar Nederland te brengen – om ruimte te geven aan de nuance – en het inzicht dat de dilemma’s waarmee mensen in Egypte te maken hebben, niet zoveel verschillen van hier in Europa – of waar dan ook ter wereld.
    Toen Salam Yousri (een van de theatermakers) twee jaar geleden Oerol bezocht, werd hem door vele mensen gevraagd: Oh – bestaat er dan theater in Egypte?
    Als zelfs een goed voorbereide recensent als u een dergelijke zin schrijft, dan hoop ik dat we de tijd krijgen – met voorstellingen, films, literatuur- om dat beeld bij te stellen.

    Met vriendelijke groeten,
    en hopelijk tot een weerzien in het theater,

    Guido Kleene

  • Van joop kuyvenhoven op Nieuwe weg Houten Huis betekent einde Speeltheater

    Dit alles is onder meer het gevolg van het nieuwe (Kunstenplan) stelsel en een slechte afstemming van de adviseringtrajecten tussen OCenW en FPK Er ontbreekt gewoon een goede regie tussen locale en landelijke overheden. Weeffouten zullen ze dat wel gaan noemen……
    De landelijke overheid (OCenW) staat voor een open intekening op de Bis-jeugd in Groningen voor (twv E. 500.000). De stad Groningen lijkt de stadspoort voor ‘open’ inschrijving te hebben gesloten (met een schamele bijdrage van E.40.000 en de provincie Gr met E. 0.0).
    Door deze miserabele afstemming zie ik als verliezer: het jeugd- en jongerentheater met nog minder landelijke financiele armslag, dan de onevenredige bezuiniging die het al moet incasseren!

  • Van ewj op Het geheugen van water

    Gisteren zondag 24 juni

    heen geweest was echt boeien verhaal

    en goede gespeeld door alle acteur en actrice