Alle reacties

  • Van Marian Boyer op DUS moet Paardenkathedraal verkopen

    Fijne lui, inclusief elke politieke machinatie die dit mogelijk heeft gemaakt. En alles ten koste van zoveel moois dat Utrecht al had of in de schoot werd geworpen. Ik citeer de in dit verband ook erg grappige welkomsttekst van de DUS-site.

    ‘De Utrechtse Spelen is sinds 2009 het theatergezelschap voor de stad en de regio Utrecht. Het ontleent zijn naam aan het boek Homo Ludens (De spelende mens, 1938) van cultuurhistoricus Johan Huizinga. Hierin beschrijft hij hoe ‘spelen’ aan de cultuur voorafgaat, mensen van alle leeftijden en gezindten verbindt en een belangrijke basis vormt voor gemeenschapsvorming. Maar ook dat spelen vaak meer is dan onschuldig vermaak: we kunnen immers ook spelen op de beurs, spelen met andermans gevoelens of spelen om het leven. Maar al te vaak is spel bittere ernst.’

  • Van Jan Geld op De Utrechtse Spelen heeft tekort van 2,1 miljoen

    Goh, het lijkt het bedrijfsleven wel. Personeelsbestand inkrimpen die al jarenlang keihard werkt, omdat een paar bazen in twee jaar al het geld er doorheen hebben gejast!

  • Van Imre Parkanyi op DUS moet Paardenkathedraal verkopen

    Inderdaad grappig, ook dat DUS nu een handje ophoudt bij de overheid ter waarde van een half miljoen (!) terwijl de rest van het kunstenveld moet bloeden. We hebben het trouwens over dat gezelschap die prachtige adviezen kreeg van met name de gemeente Utrecht voor de subsidieperiode 2013-2016, waaronder, en ik citeer: “De commissie is onder de indruk van het ondernemend vermogen dat de Utrechtse Spelen in zo’n korte tijd laat zien. Ze beschouwt het gezelschap als voorbeeld van een instelling waarvoor subsidie als vliegwiel fungeert”. Ik vind de term “vliegwiel” ook erg grappig!

  • Van Martijn Nieuwerf op DUS moet Paardenkathedraal verkopen

    Wat grappig eigenlijk. Utrecht stopt de subsidie aan ’t Barre Land omdat de door het gezelschap voorgestelde halvering van de subsidie ivm voorziene daling van bezoekersaantallen, “volgens de commissie voorbij(gaat) aan de eisen die deze tijd stelt aan het ondernemerschap van een theatergezelschap.”

  • Van Marcel Mostert op Sluiting Hofpleintheater Rotterdam dreigt

    Kom op zeg…

  • Van Moon op Feikes Huis gaat produceren

    Graag creditvermelding bij foto: Saris & den Engelsman. Dankjewel!

  • Van Truusje van Tol op Der Schatzgräber

    Leuke, lekker compact geschreven recensie die genoeg ruimte laat voor nieuwsgierigheid en eigen invulling. Ik ga maar eens in mijn agenda kijken.

  • Van joop kuyvenhoven op Nieuwe steunplannen Amsterdams Fonds voor de Kunst

    Susanne: Sylvia Dornseiffer, is de directeur/bestuurder van het AFK in dit verhaal. ( onafhankelijk adviseur in de culturele sector lijkt me iets te vrijblijvend als zij het beleid van AFK uitlegt.)

  • Van joop kuyvenhoven op Jonge theatermakers roepen op tot actie

    Bij de 83 namen van de Nederlandse Golf bleven er zo maar zo’n 25 onder …en vaak boven! de radar, dus onbekend bij de drie ‘mannen van het grotemensentoneel’, maar wel degelijk behorend tot deze Tsunami.
    Hierbij een (nooit complete) toevoeging van Makers in het Jeugd/Jongeren- en Locatietheater:

    Gienke Deuten ( Rieks Swarte en Houten Huis – meerjarig FPK)
    Elien van den Hoek ( HoutenHuis – Bis Groningen)
    Lieke Benders ( Hoge Fronten – Maastricht – meerjarig FPK)
    Marike Splint ( Roma B/ Atelier Oerol / Theaterstraat)
    Annelies van Wieringen ( Kwatta – Nijmegen)
    Marlyn Coetsier ( TG Wingerberg)
    Meike van den Akker ( TG Winterberg)
    Esther de Koning ( zelfstandig maker)
    Judith Hofland ( BonteHond/ OverhetIJ)
    Muriel Besemer (Toneelmakerij)
    Jellie Schippers ( Schippers en van Gucht / Filiaal / Lab)
    Ilmer Roosendaal (Ton Lutzprijs 2011/ Atelier Oerol)
    Rosa Peters ( Parade / DNA)
    Lotte Bos (Young Gangsters)
    Anouke de Groot ( BonteHond /Theaterstraat)
    Annelies Hullebosch ( Rieks Swarte/ Feike’s Huis)
    Sanne Zweije ( Filaal / Zweije-Stip)
    Iris van den Ende ( Tweetakt)
    Leen Braspenning ( zelfstandig maker )
    Lisa Verbelen ( Cement/ Dioraphteprijs 2012)

    en nog wat mannen (sommigen genoemd?)

    Jef van Gestel (MAX )
    Renee Geerlings en (Geerlings&Raaymakers-Stip)
    Job Raaymakers (Geerlings &Raaymakers-Stip)
    Maurits van den Berg (BergenBos / Atelier Oerol)
    Sadettin Kirmiziyus. ( Sadettin – meerjarig FPK)
    Nick Steur (Bourgondie)
    Joost van Hezik (Lab / Toneelschuur)

  • Van Jacques Giesbertz op Toneelgroep De Appel stopt

    Zo’n succesvolle voorstellingen en dan geen overheidsinteresse. Je moet wel op het achterhoofd gevallen zijn als beleidsmens.

    Grosso modo zijn de beleidsplanbeoordelingen sowieso kolderiek.

    Maar goed, als alle enthousiaste bezoekers nou eens elke dag een mail sturen naar deze gene etc. M.a.w. wat rauwer op de barricades.

  • Van Hugo Maerten op Toneelgroep De Appel stopt

    Volg de huidige stand van zaken op de Appel website http://www.toneelgroepdeappel.nl/page/5777 – wordt vervolgd!

  • Van Madelon Spoelstra op Toneelgroep De Appel stopt

    Dat zou echt een ramp zijn…kanniewaarzijn…help help help…de Appel verzuipt dankzij kortzichtige ambtenaren en zogenaamde cultuurliefhebbers….

  • Van Eva de Vries op Toneelgroep De Appel stopt

    Lieve mensen van De Appel,
    Dit kan echt niet waar zijn. Ophouden met 40 jaar geweldig theater.
    En al zo snel deze reactie. Waar is nu jullie creativiteit gebleven?
    Hoe kunnen jullie publiek en vrienden met zo’n snelle beslissing zo
    teleurstellen. Kom op zeg! Doorgaan met de middelen die er voor
    de toekomst zijn. Jullie komen er best bovenop gezien de eerdere
    ervaringen. Met vriendelijke groet, Eva de Vries, Warffum.

  • Van Willem van der Ham op Toneelgroep De Appel stopt

    De handdoek wordt wel erg snel in de ring gegooid. Dat is niks voor De Appel. Lang geleden lukte het een nieuwe weg in te slaan met een tegeltjesactie. Het hondstrouwe publiek zal een nieuwe tegeltjesactie vast steunen.

  • Van hans croiset op Toneelgroep De Appel stopt

    Kom jongens, jullie hebben wel voor heter vuren gestaan. Doorzetten, hoe lastig ook, toch doorzetten. Overgave erkent de overwinning van de tegenstander. Nooit doen, doorzetten gvd.

  • Van Karin Bruggemann op Hate Radio

    Een bijzonder indrukwekkende voorstelling die me diep raakte. Na afloop had ik de tranen in mijn ogen. Ik twijfelde of ik zou applaudisseren omdat het onderwerp van de voorstelling bij mij in eerste instantie alleen maar stilte achter liet. Toch gaf ik staande ovatie voor de acteurs die dit drama op zo’n grote wijze hebben neergezet.

    Het is terecht je af te vragen wanneer genocide éénmaal heeft plaatsgevonden en geen plaats meer is voor een tweede maal?

    Dank aan de regisseur en de acteurs die deze genocide hebben durven vertolken.

    Karin Bruggemann

  • Van Viktor Griffioen op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar

    Zo Albert lekker coherent.

  • Van Hendrika Verburg op Wiener Wald

    Helemaal mee eens. Voeg daarbij nog de vreselijk platte clichematische humor en de vrouwminachtende grolligheid en je hebt een voorstelling waarbij ik het liefst al snel was weggelopen. Het stukje met de zwemmers in de Donau was het enige leuke, orginele, creatieve, mooie, aan de eindeloos durende voorstelling. Bah.

  • Van Constant Meijers op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P

    Dank voor uw reactie. Ik raad u aan contact op te nemen met Vic van der Reijt, de uitgever van Drs P. U kunt hem bereiken via uitgeverij Nijgh en Van Ditmar in Amsterdam.

  • Van Albert Nieuwenhuis op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar

    Weg met de subsidies. Cultuur b.t.w. van 6 % naar 1 % iedereen gelijk !