Fijne lui, inclusief elke politieke machinatie die dit mogelijk heeft gemaakt. En alles ten koste van zoveel moois dat Utrecht al had of in de schoot werd geworpen. Ik citeer de in dit verband ook erg grappige welkomsttekst van de DUS-site.
‘De Utrechtse Spelen is sinds 2009 het theatergezelschap voor de stad en de regio Utrecht. Het ontleent zijn naam aan het boek Homo Ludens (De spelende mens, 1938) van cultuurhistoricus Johan Huizinga. Hierin beschrijft hij hoe ‘spelen’ aan de cultuur voorafgaat, mensen van alle leeftijden en gezindten verbindt en een belangrijke basis vormt voor gemeenschapsvorming. Maar ook dat spelen vaak meer is dan onschuldig vermaak: we kunnen immers ook spelen op de beurs, spelen met andermans gevoelens of spelen om het leven. Maar al te vaak is spel bittere ernst.’
Goh, het lijkt het bedrijfsleven wel. Personeelsbestand inkrimpen die al jarenlang keihard werkt, omdat een paar bazen in twee jaar al het geld er doorheen hebben gejast!
Inderdaad grappig, ook dat DUS nu een handje ophoudt bij de overheid ter waarde van een half miljoen (!) terwijl de rest van het kunstenveld moet bloeden. We hebben het trouwens over dat gezelschap die prachtige adviezen kreeg van met name de gemeente Utrecht voor de subsidieperiode 2013-2016, waaronder, en ik citeer: “De commissie is onder de indruk van het ondernemend vermogen dat de Utrechtse Spelen in zo’n korte tijd laat zien. Ze beschouwt het gezelschap als voorbeeld van een instelling waarvoor subsidie als vliegwiel fungeert”. Ik vind de term “vliegwiel” ook erg grappig!
Wat grappig eigenlijk. Utrecht stopt de subsidie aan ’t Barre Land omdat de door het gezelschap voorgestelde halvering van de subsidie ivm voorziene daling van bezoekersaantallen, “volgens de commissie voorbij(gaat) aan de eisen die deze tijd stelt aan het ondernemerschap van een theatergezelschap.”
Susanne: Sylvia Dornseiffer, is de directeur/bestuurder van het AFK in dit verhaal. ( onafhankelijk adviseur in de culturele sector lijkt me iets te vrijblijvend als zij het beleid van AFK uitlegt.)
Bij de 83 namen van de Nederlandse Golf bleven er zo maar zo’n 25 onder …en vaak boven! de radar, dus onbekend bij de drie ‘mannen van het grotemensentoneel’, maar wel degelijk behorend tot deze Tsunami. Hierbij een (nooit complete) toevoeging van Makers in het Jeugd/Jongeren- en Locatietheater:
Gienke Deuten ( Rieks Swarte en Houten Huis – meerjarig FPK) Elien van den Hoek ( HoutenHuis – Bis Groningen) Lieke Benders ( Hoge Fronten – Maastricht – meerjarig FPK) Marike Splint ( Roma B/ Atelier Oerol / Theaterstraat) Annelies van Wieringen ( Kwatta – Nijmegen) Marlyn Coetsier ( TG Wingerberg) Meike van den Akker ( TG Winterberg) Esther de Koning ( zelfstandig maker) Judith Hofland ( BonteHond/ OverhetIJ) Muriel Besemer (Toneelmakerij) Jellie Schippers ( Schippers en van Gucht / Filiaal / Lab) Ilmer Roosendaal (Ton Lutzprijs 2011/ Atelier Oerol) Rosa Peters ( Parade / DNA) Lotte Bos (Young Gangsters) Anouke de Groot ( BonteHond /Theaterstraat) Annelies Hullebosch ( Rieks Swarte/ Feike’s Huis) Sanne Zweije ( Filaal / Zweije-Stip) Iris van den Ende ( Tweetakt) Leen Braspenning ( zelfstandig maker ) Lisa Verbelen ( Cement/ Dioraphteprijs 2012)
en nog wat mannen (sommigen genoemd?)
Jef van Gestel (MAX ) Renee Geerlings en (Geerlings&Raaymakers-Stip) Job Raaymakers (Geerlings &Raaymakers-Stip) Maurits van den Berg (BergenBos / Atelier Oerol) Sadettin Kirmiziyus. ( Sadettin – meerjarig FPK) Nick Steur (Bourgondie) Joost van Hezik (Lab / Toneelschuur)
Lieve mensen van De Appel, Dit kan echt niet waar zijn. Ophouden met 40 jaar geweldig theater. En al zo snel deze reactie. Waar is nu jullie creativiteit gebleven? Hoe kunnen jullie publiek en vrienden met zo’n snelle beslissing zo teleurstellen. Kom op zeg! Doorgaan met de middelen die er voor de toekomst zijn. Jullie komen er best bovenop gezien de eerdere ervaringen. Met vriendelijke groet, Eva de Vries, Warffum.
De handdoek wordt wel erg snel in de ring gegooid. Dat is niks voor De Appel. Lang geleden lukte het een nieuwe weg in te slaan met een tegeltjesactie. Het hondstrouwe publiek zal een nieuwe tegeltjesactie vast steunen.
Kom jongens, jullie hebben wel voor heter vuren gestaan. Doorzetten, hoe lastig ook, toch doorzetten. Overgave erkent de overwinning van de tegenstander. Nooit doen, doorzetten gvd.
Een bijzonder indrukwekkende voorstelling die me diep raakte. Na afloop had ik de tranen in mijn ogen. Ik twijfelde of ik zou applaudisseren omdat het onderwerp van de voorstelling bij mij in eerste instantie alleen maar stilte achter liet. Toch gaf ik staande ovatie voor de acteurs die dit drama op zo’n grote wijze hebben neergezet.
Het is terecht je af te vragen wanneer genocide éénmaal heeft plaatsgevonden en geen plaats meer is voor een tweede maal?
Dank aan de regisseur en de acteurs die deze genocide hebben durven vertolken.
Helemaal mee eens. Voeg daarbij nog de vreselijk platte clichematische humor en de vrouwminachtende grolligheid en je hebt een voorstelling waarbij ik het liefst al snel was weggelopen. Het stukje met de zwemmers in de Donau was het enige leuke, orginele, creatieve, mooie, aan de eindeloos durende voorstelling. Bah.
Dank voor uw reactie. Ik raad u aan contact op te nemen met Vic van der Reijt, de uitgever van Drs P. U kunt hem bereiken via uitgeverij Nijgh en Van Ditmar in Amsterdam.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Marian Boyer op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Jan Geld op De Utrechtse Spelen heeft tekort van 2,1 miljoen
Van Imre Parkanyi op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Martijn Nieuwerf op DUS moet Paardenkathedraal verkopen
Van Marcel Mostert op Sluiting Hofpleintheater Rotterdam dreigt
Van Moon op Feikes Huis gaat produceren
Van Truusje van Tol op Der Schatzgräber
Van joop kuyvenhoven op Nieuwe steunplannen Amsterdams Fonds voor de Kunst
Van joop kuyvenhoven op Jonge theatermakers roepen op tot actie
Van Jacques Giesbertz op Toneelgroep De Appel stopt
Van Hugo Maerten op Toneelgroep De Appel stopt
Van Madelon Spoelstra op Toneelgroep De Appel stopt
Van Eva de Vries op Toneelgroep De Appel stopt
Van Willem van der Ham op Toneelgroep De Appel stopt
Van hans croiset op Toneelgroep De Appel stopt
Van Karin Bruggemann op Hate Radio
Van Viktor Griffioen op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar
Van Hendrika Verburg op Wiener Wald
Van Constant Meijers op Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P
Van Albert Nieuwenhuis op Fonds Podiumkunsten maakt aangekondigde slachting waar