Alle reacties

  • Van Ilona op De passievrucht

    Zojuist naar dit stuk geweest. Het is heel mooi en goed gespeeld. Het publiek was ook bij ons erg stil. Het is een serieus onderwerp met een aantal grappige momenten erin, wat goed afgewisseld wordt. Sowieso ben ik al fan van Victor en Oda, maar wat is Baue van Leyden een talent. Ik kende Sandra wel van tv, maar ook in het theater is ze goed. Kortom 4 goede acteurs en zeker een aanrader.

  • Van Ab Gietelink op Nederland heeft veel te weinig gezelschappen

    Beste Rufus Hegeman,

    Dank voor je reactie. Hierbij een kort weerwoord.
    Sorry. Ik geloof niet in regressieve sprookjes. Schaarste maken, schept geen bloei, maar meer schaarste. Zijn er teveel podia en zalen in Nederland? Mogelijk, maar de podiumexpansie is een feit. Niet het Rijk, Niet de Raad van Cultuur, Niet de kunstwereld bslist dat. De gemeenten bouwen zelf. Assen, Sneek, Nijverdal en vele anderen hebben de afgelopen jaren voor ieder tientallen miljoenen gebouwd en ingericht. Dat geld kan je jammergenoeg niet overhevelen naar kunstgroepen.
    Het is hun keuze en toekomstige emancipatiedrang.
    De kunstwereld kan nu kiezen. Wil ze in de aanval en kunst ook in de provincie een bodem geven en publiek binden? Of wil ze zich terugrekken in een paar grote steden en de rest overlaten aan het amusement ? Waarmee ze in de toekomst haar eigen legitimatie vernietigt. Melle Daamen wil nog meer afbreken. Hij pleitte op 13/12 in het NRC voor de opheffing van het Utrechts Stadsgezelschap. In Duits perspectief heeft Nederland gewoon een ontwikkelingsland mentaliteit als het over kunstspreiding en middelen gaat. We maken nog redelijk kunst, maar voor veel te weinig geld. Men wil in die plaatsen schijnbaar een podiumkunsttraditie en publiek opbouwen. Prima. Wij als kunsenaars willen daar graag optreden en kunst spreiding geven, desnoods voro wat minder publiek, maar daar dan wel redelijk voor betaald worden. Zal dat publiek makkelijk gaan komen? Nee, dat gaat tijd kosten.
    Maar voor de gemeenten en voor de kunstgroepen is dat de uitdaging van de toekomst.

    Ab Gietelink

  • Van Turbo op Inside out

    Je bent ook zo populair

  • Van J.W. Van Rijnberk op Nederland heeft veel te weinig gezelschappen

    Rufus, trek consequenties uit uw woorden, stop met het acteren en verklein daarmee ‘de markt’. Bedenk, in elk huis staan drie tv’s ga er met de bakfiets huis aan huis langs en haal ze op, samen met een paar stoelen of een bank en al die teveel aan zalen en zaaltjes zullen weer vol lopen.

    Is er een wethouder die dit mee leest? Schakel in uw dorp of stad tussen 20uoo en 22u00 voor huisgezinnen de elektra uit, wees moedig, ja ook in Amsterdam. Behalve dat u het klimaat een dienst bewijst, zal de exploitatie van theaters en podia in uw dorp of stad exponentieel toenemen. En, gezien de energiebesparing die wordt gerealiseerd gratis koffie en na afloop de eerste 2drankjes gratis.

    Ik beloof jullie dat er binnen de kortste keren een heus tekort is aan acts en Rufus zijn bakfiets kan verpatsen voor meer geld want iedereen wil plots van zijn televisie af.

    Jan-Willem

  • Van ikke op De eerste – Klootviool

    wie dit geen humor vindt moet zijn leven eens gaan overdenken, je moet het wel in het perspectief van het theater zien

  • Van Rufus Hegeman op Nederland heeft veel te weinig gezelschappen

    Geachte heer Gietelink,
    Met interesse heb ik uw betoog gelezen. Ik deel de opvatting dat bestuurders zich verantwoordelijk dienen te stellen voor de exploitatie van de door hen neergezette podia. En dat zij meer oog dienen te hebben voor de kunstenaar in plaats van de commercie.
    Echter, ik deel uw mening niet wat betreft de infrastructuur. Uit eigen ervaring heb ik helaas moeten constateren dat de theater/podiumdichtheid in Nederland veel te groot is. Net zoals u zegt, heeft iedere stad, ieder dorp, iedere school wel een zaal of een podium. Deze heb ik voor een groot deel mogen bespelen op een van de tournee’s die ik maakte. (de laatste met Nijntje de Musical) Het gevolg van een zo’n grote dichtheid is een vaak slecht gevulde zaal. Er zijn te veel stoelen. En er is niets zo vervelend voor een artiest om voor een slecht gevulde zaal te spelen. Ik zou het dus omdraaien: herzie de infrastructuur. Niet ieder gat een eigen zaal. Laat het publiek iets langer reizen. Zo hoeven er ook niet meer kunstgezelschappen te komen. De gezelschappen die er nu al zijn, en ik moet u eerlijk zeggen dat ik de aantallen voor een klein landje als het onze wel al groot vind, genereren dan meer publiek en als vanzelf meer speelbeurten. Schaarste vergroot de vraag. Vergroot men het aanbod, slaat men de vraag dood. Nederland zit aan zijn grenzen qua expansie. Het aanbod is diffuus geworden omdat iedereen voor zichzelf begint vanwege ‘de markt’. En als men dan al geprogrammeerd wordt in een kunstencentrum of een van de vele kleine zalen, komt er bijna niemand op af. Ik de provincie waar ik woon, Limburg, ondervind ik het aan den lijve. De gezelschappen die hier gevestigd zijn (Toneelgroep Maastricht en het Laagland. Ik hou het even bij toneel) hebben al de grootste moeite om hun publiek bij zich te houden. Los van alle losse, nieuwe, individuele initiatieven die bijna nergens een voet tussen de deur krijgen. Wat dat betreft vond ik het betoog van de heer Daamen moedig en fris. Durf te erkennen dat Nederland dichtgesmeerd is met podia en een overaanbod. Laat de kunstensector eerst weer eens ademen. Dat begint onderaan, bij het onderwijs. Beperk het aantal kunstvakopleidingen om zo de aanwas van (podium)kunstenaars overzichtelijk te houden. Maak het vakgebied beschermd. Niet iedereen is kunstenaar als hij of zij dat zegt. Nogmaals, in een tijd van overdaad, zorg voor schaarste. Bloei zal volgen.

    Rufus Hegeman (acteur)

  • Van Marianne Swen op Schettino!

    Vanavond voorstelling in Amstelveen gaan zien. Mijn man en ik , die de van Muiswinkels nader kennen, vonden het een tamme voorstelling. Erik heeft vele gaven maar pedagogieregels van zacht gaan praten want dan luistert iedereen beter, kennen de meeste mensen wel als je ze serieus neemt. Daarvoor kom ik niet luisteren. Zelf zouden we ook niet de “pedagogische” eigenschappen van opa en vader Freek, en het geplaagde hoofd van de school, breed uitmeten voor iedereen. Dat hoeft niet om toch leuk te zijn en te passen in je boodschap. Wat is de humor van die gruwelverhalen in de kinderbijbel? Hoe fijntjes is het vaak in teksten verweven en dan heet het humor. De Schettino kapstok is super gevonden en ik had er vuurwerk achter gedacht over leiderschap. Daar kun je op dit moment toch wel wat meer over raak schieten lijkt me.
    Eén punt even nalezen. Willem Frederik en Waterloo. Luister even naar de uitzending op Ned 2 van 6 december jl over deze Willem die
    30 november 1813 in Scheveningen weer voet aan wal zette. Hij keek niet met een verrekijker toe in Waterloo!!! Hij was een held daar. We hebben geen spijt van vanavond en de boodschap was duidelijk, maar we hadden meer verwachtingen zoals andere voorstellingen eerder. We komen de volgende keer weer hoor Erik! Harm en Marianne Swen

  • Van Elmer Kunst op De kleine blonde dood

    How much easier it is to be critical than to be correct.

  • Van Nora Eijsbroek op Actrice Diane Lensink overleden

    Ik zie nu pas (bijna een jaar na dato !) dit bericht en ben echt geschokt. Wat erg voor moeder Hennie om op haar leeftijd haar dochter en voor zoon Matteo om zijn moeder te verliezen.
    Ik was nooit in Vinazza, maar ben een oude schoolvriendin en was in 2012(?) naar de voostelling van Berm, waar ik Diane en haar moeder gesproken heb. Een leuke ontmoeting na al die jaren. Had nooit kunnen vermoeden dat zij nog maar zo kort zou leven. Ik ben er echt verdrietig van. Veel sterkte voor een ieder die haar lief was. Nora

  • Van Carlo op De kleine blonde dood

    Literair prul? Daar verschillen de meningen nogal over.

  • Van Bert Nuhaan op Reinier Tweebeeke overleden

    Jammer dit te lezen, in het verleden hebben we gewerkt aan dezelfde producties waar we korte contacten hadden in de foyer.
    Iedereen sterkte gewenst met dit verlies. Bert Nuhaan

  • Van Blanchefleur op Haar naam was Sarah

    Een mooie voorstelling en een mooie recensie.
    In vierde alinea staat alleen een fout.
    Lotje van Lunteren beweegt zich als Julia op de achtergrond.
    Dat moet natuurlijk Sarah zijn…..

  • Van Evelien op Spuitsneeuw, een kerstrevue met ballen

    Wat een zeldzaam slecht theater. Het dieptepunt was wel de scene met de bejaarden…….het continue roepen gebeft en gerimd te willen worden, had meer weg van een stel gefrustreerde sneue volwassenen die thuis stiekem achter internetporno zitten , dan van een paar volwassen theatermakers die met staatssteun een culturele opleiding hebben genoten. Een avond vol onsamenhangende, weinig inspirerende scenes met liedjes die soms op het infantiele af waren. Geen avond om te lachen, maar waar je het lachen vergaat. En de apotheose was wel het gebedel aan het eind van deze benedenmaatse vertoning voor het zoveelste goede doel ………een gotspe. Wij kwamen voor een avondje uit, niet voor een benefiet avond.

  • Van samy op Den Haag overhoop om Spuiforum

    Bizar dat ze het koorenhuis dichtgooien en alle docenten op straat gooien en van dat geld een tijdelijk theater bouwen wat weer plat gaat??????alleen al 100 mensen met een beperking zonder muziekles voor de idioterie van die luiwamessen die niks kunnen dan ontslaan en geld verkwasten.snif snif te triest

  • Van J.Verweij op De passievrucht

    Gisteravond het stuk gezien : Geweldig gespeeld !!

    Het publiek was van het begin tot het eind, muisstil.

    Beslist een aanrader.

    J.V.

  • Van Riezenkamp op Den Haag overhoop om Spuiforum

    Volgens mij is het nog altijd zo dat de voorstellingen de reden zijn waarom er een raad v toezicht is. Wanneer de subsidiënten een keuze zouden moeten maken tussen de dansers en hun leiding of de raad van toezicht is het duidelijk waar de keuze op moet vallen, dat is bij het NDT al eens eerder gebeurd. Den Haag neemt een zeer groot risico en dreigt op deze manier een icoon te verliezen.

  • Van R.J. Vossestein op God van de slachting

    Evenals de heer Huijbregts heb ik mij ook geërgerd dat het toneelstuk wel erg snel gespeeld werd zonder pauze. ik stond met anderhalf uur weer buiten….wel een erg korte avond voor veel geld!!

  • Van Carpentier Alting op God van de slachting

    De voorstelling is geheel in overeenstemming met de bedoelingen van de auteur: duur ongeveer anderhalfuur en onder pauze. Zo wordt het dan ook overal, in vele landen, gespeeld.

  • Ruud buurman

    Van Ruud buurman op De maand van Martijn

    Met ‘ gevaarlijk’ bedoel ik ‘ongemak’ dat je in een zaal kunt veroorzaken, een beetje langs het randje gaan. En miet een paar simpele ‘gevaarlijke grappen’ .

  • Van Marco op Powervrouwen

    @gusta

    Deze voorstelling is dan ook precies voor jou en je acht vriendinnen gemaakt.