helemaal mee eens. de theaterjaarboeken hadden digitaal doorgezet moeten worden. in zekere zin doen de recensies van theaterkrant.nl dat al, maar er zit nog altijd een gat van, hoeveel, tien jaar? en de gegevens zijn niet volledig en gesystematiseerd. toch zou dit de basis kunnen vormen. daarvandaan zou je kunnen doorklikken naar beschikbare libretto’s en foto’s. de overheid moet echt geld beschikbaar stellen om de geheugens in de kunstsector te herstellen.
Van Play about poet Leo Vroman | Dear Kitty. Some blog op Hoe mooi alles
Prima recensie, maar volgens mij wordt er vooral gerefereerd aan het werk van Kanye West / Jay Z en niet aan “gangstarap.” Jay Z heeft Forever Young ook gecoverd.
ik begreep jouw reactie ook als een toelichting, waarvoor dank. Ik ben me bewust van het kort-door-de-bocht-gebruik van Thorbecke’s woorden, maar voor mijn stellingname kon ik even niet anders.
Beste Tobie (of anders),
lees voor een antwoord op je vragen mijn eerste twee brieven. Er staan in de inleiding van deze brief links naar de vorige twee.
Beste Tobie, ik geloof niet dat ik gesuggereerd heb dat Casper het standpunt van Thorbecke ‘vervalst’ zou hebben. Ik heb zijn gebruik van het beroemde citaat slechts willen toelichten. Overigens lijkt me uw naam wel een vervalsing, of liever een alias, gezien de spelfout in de achternaam.
Wij zijn afgelopen zondag naar de Bodygard geweest.Helaas moet ik zeggen dat het acteerwerk “kinderlijk“was.De muziek viel tegen en ik kan mij alleen maar aansluiten bij het nrc.Zijn in de pauze naar huis gegaan.
Beste Benien, dank voor je toelichting, erg boeiend vanuit het licht van nu aanschwouwd… Doch volgens mij vervalst C v/d P dit standpunt niet, maar geeft he toelichting enkel aan dat hij zeer gelijk heeft.
“Vóór alles moest de onafhankelijkheid van de kunst gewaarborgd worden.” – Dat is nu aan getornd wordt met vaste festivals in de BIS, erg curieus.
Maar beste Likeminded auteur, Je pen is scherp en je provocatie prikkelt… maar zie jij de ’tomaten echt vliegen’ vanuit een nieuwe generatie kunstenaars? Is niet het tegenovergestelde het geval; een totale hegemonie van het markt-gericht denken? Of deel jij die analyse van een huidige vermarkting van de podiumkunsten niet. Een gijzeling door publieksaantallen en eigen inkomsten maar ook een makersklimaat van meebewegen in plaats van anders-denken… Ik ben benieuwd! Alle goeds,
Wat heeft Thorbecke nu precies gezegd? In 1862, bij de aanvang van zijn tweede kabinet, stelde hij in antwoord op kamervragen: ‘Ik zal niet zeggen, dat ik geen belang stel in de kunst: een groot deel van mijn leven was daaraan gewijd [Thorbecke was namelijk een groot muziekliefhebber]. Maar het is geene zaak van regering. De Regering is geen oordeelaar van wetenschap en kunst.’ Het is déze uitspraak die al spoedig versimpeld werd tot ‘kunst is geen regeeringszaak’ en daarmee ook vervalst. Thorbecke legde zelf uit wat hij nu precies bedoeld had met zijn uitspraak: ‘Ik zal nimmer zuinig zijn daar waar het blijkt, dat men tot ontwikkeling van kunst of wetenschap hulp behoeft; maar aan te nemen, dat men door ruimte van materiele hulp werken van genie bevordert, ik geloof dat de ervaring het tegendeel heeft bewezen. Aan de kunstenaren een materieel voordeel verschaffen is, mijns inziens, geen bescherming. Kunst en wetenschap kunnen van staatswege worden beschermd, maar op geheel andere wijze. Kunst en wetenschap in dienst van het geld te brengen, is niet de bescherming, die kunst en wetenschap verdienen.’ In de laatste zinnen van zijn betoog ligt de kern van Thorbeckes opvatting. Hij maakte een scherp onderscheid tussen de kunst en de kunstenaars, tussen de zaak en de personen. Het bevorderen van kunst door de overheid achtte hij niet uitgesloten – in die zin kon kunst wel degelijk een regeringszaak zijn. Maar de kunstenaarsgeest, de idee, liet zich niet door betaling inspireren. Thorbecke beschouwde de kunstenaar dus als een vrije geest, als een vrije producent, die net als de producenten van andere, materiele, producten, in vrije concurrentie zich een bestaan moest verwerven. Vóór alles moest de onafhankelijkheid van de kunst gewaarborgd worden. Kunst kon niet beoordeeld worden door een regering, omdat deze nu eenmaal geen smaakoordeel kon hebben. Maar Thorbecke zwakte zijn eigen visie enigszins af door onder druk van de oppositie een programma te ontwerpen ter bevordering van kunst en wetenschap. Hierin stond dat de regering moest zorgen voor het kunstvakonderwijs, voor de ontwikkeling van jeugdige talenten, voor de openbaarheid en ‘concentreering’ van de kunst (geen overheidscensuur dus) en voor het kunstbehoud door het aankopen van levende meesters. Het was een onvolledig, maar niettemin behartenswaardig programma. Niet alleen moest de kunst in de liberale opvattingen van 1862 aanspraak kunnen maken op overheidsaandacht, maar ook was het programma innovatief in zijn verschuiving van aandacht van erfgoedbehoud naar levende kunstenaars. Daarmee gaf Thorbecke aan dat zijn statement ook anders geïnterpreteerd kon worden: indien de overheid het beoordelen van kunst en de selectie van kunstenaars overliet aan een neutrale instantie, was het wel degelijk mogelijk om met overheidssubsidies die kunst te ondersteunen.
(uit: Benien van Berkel, ‘Tobie Goedewaagen, een onverbeterlijke nationaalsocialist (1895-1980)’, (De Bezige Bij, Amsterdam 2013))
We zijn op 20 november 2015 naar de voorstelling geweest. De show start werkelijk mooi. Een act met een ring waar twee mensen subliem in acteren. Twee evenwichtskunstenaars .Hierna zakt de show in. Karin Bloemen zingt niet de sterren van de hemel. De show kent alleen platte humor. De dansers die om Karin heen raken steeds meer vermoeid. Op het einde van de show is de strakheid eraf. Als wij 100 euro moeten betalen voor deze show verwacht ik meer professionaliteit.
Probeer eens of je er met deze link uitkomt als je de datum aanpast aan de gewenste week… Hieronder de link naar de opname van theatermakers donderdag 22 oktober. https://soundcloud.com/amsterdamfm/kunstcultuur-theatermakers-22-oktober-2015?in=amsterdamfm/sets/kunstcultuur-oktober-2015
waar kan ik nu die afleveringen terugluisteren? Want via de opgegeven link kom ik alleen maar afleveringen van meer dan een half jaar oud tegen. Wat zie ik over het hoofd?
Lost room en Missing door.ongelooflijk knap wat de dansers presteren, bewegen als slappe poppen, ogenschijnlijk zonder enige spanning in de ledematen, maar al met al duurde de 2 stukken te lang en miste ik “dansen”. ik zal het niet een 2e keer hoeven zien. Stop motion zag ik voor de 2e keer en vond het wederom een prachtig ballet, daar heb ik gelukkig echt van genoten! Ik kijk uit naar Sheering the Wolves
Gisteren naar Cirque Stiletto 3 geweest. Aardig maar niet subliem of magisch. Doet denken aan de shows op Disneyland; kunstmatig. Karin Bloemen moet zichtbaar nadenken over haar pasjes en grappen; weinig ontspannen of spontaan. Het tapnummer van de Wëreldbänd en de fantastisch prachtige kostuums van Karin zijn TOP.
Vanavond de prachtige theatervoorstelling gezien. Zeer mooi. Integer, sereen gespeeld, heeft grote indruk achter gelaten. Velen deelden mijn mening. Had echt niet het gevoel dat er 2 heren aan het spelen waren.Genoten!
Moos! Firstly I want to thank you for attending the performance and for your critique, but as one of the performers in DEU$/EX\M4CHIN4 I have to ask you to correct one certain thing. I have never had gender dysphoria and I am not transgender, I understand why you would assume that that is the case, but I have to address this and ask you to correct this information. There are many ways of describing gender nonconforming people, but one thing we shouldn’t do is make assumptions and claims that are not factual. Thank you
Klopt maar dat kon Ruud niet weten want ik vergat het te vermelden aan het eind van de voorstelling. Met toestemming van Jeroen is zijn tekst gebruikt en mocht ik zelf nieuwe muziek maken. De dank is groot! Dorine Wiersma
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van max arian op Dramaturgen luiden noodklok: ‘Geheugen theatersector smelt weg’
Van Play about poet Leo Vroman | Dear Kitty. Some blog op Hoe mooi alles
Van Niels Knelis op Missie Márquez
Van Robbert van Heuven op Forever Young
Van Billie op Forever Young
Van Caspar Nieuwenhuis op Nieuwenhuis: 'Bussemaker, neem Thorbecke-principe op in Grondwet'
Van Benien van Berkel op Nieuwenhuis: 'Bussemaker, neem Thorbecke-principe op in Grondwet'
Van Guido op The Bodyguard
Van Tobie Goedewagen op Nieuwenhuis: 'Bussemaker, neem Thorbecke-principe op in Grondwet'
Van Benien van Berkel op Nieuwenhuis: 'Bussemaker, neem Thorbecke-principe op in Grondwet'
Van Willem Janssen op Cirque Stiletto 3
Van Constant Meijers op Anoek Nuyens bij Theatermakers
Van Sadettin Kirmiziyüz op Anoek Nuyens bij Theatermakers
Van E.F.Gelderman op Start Again
Van Willem van Haasteren op Cirque Stiletto 3
Van Anouk Leeuwerink op The palm of your hand / DEU$/EX\M4CHIN4
Van Marie Louise de Smet op Soeur Sourire
Van Goran Kusic op The palm of your hand / DEU$/EX\M4CHIN4
Van Dorine Wiersma op D&A
Van Kick op D&A