Jammer genoeg heb ik me redelijk zitten vervelen tijdens de voorstelling. Ik vond dat de inhoud ten onder ging aan het spektakel. Waarom in vredesnaam op het einde dat grote hoofd moest verschijnen en weer verdwijnen was me een raadsel. Wat droeg het bij aan de inhoud van het verhaal? Welke symboliek bedoelde men hier? En dat is maar een klein voorbeeldje. Verder heb ik enorm geërgerd aan de musicalachtige liedjes, waarvan men van tevoren zei dat ze beslist niet musicalachtig zouden zijn. Wat doet dan zo’ n liedje als Zonder jou (meen ik) bij het uiteengaan van de twee hoofdpersonen? Daar waar de muziek de scène ondersteunde vond ik haar op haar best. Wat betreft het gebruik van muziek in een voorstelling, zou men heel wat kunnen leren van de theatervoorstelling Borgen. Prachtig, zoals daar de muziek deel uitmaakte van de voorstelling zelf. Verder heeft het mij enorm gestoord dat mensen uit een arbeidersmilieu of nog lager elkaar aanspreken met ‘schat’ en ‘lieverd’. Dramaturg doe je werk! En dan goed. Ik kan u verzekeren dat dit in die kringen geen usance is en ook nooit zal zijn. Ik vond de hele voorstelling er een gemaakt door de burgerij die nog nooit buiten haar eigen milieu gekeken heeft. Nergens vond ik de voorstelling schrijnend. Ik vond het eerder een belediging voor de echte mensen achter dit verhaal, over wie de voorstelling werkelijk zou moeten gaan. Niet zo’n slap liefdesverhaaltje, dat zich overal en in iedere tijd had af kunnen spelen. De vormpjes van de ensembles waren ook zo eenvoudig, dat leerlingen die ik Theaterlesgeef ze ook bedacht zouden kunnen hebben, nog beter zelfs. En wat die eenzame danser daar nu moet??? Zeg nou niet, dat ik de symboliek daarvan niet doorgrondde. Ik denk dat ik daar prima toe in staat ben, alleen was dit een enorm ongelaagde voorstelling. Er zat geen diepte in, hoezeer men het ook over de verwevenheid van geschiedenissen en verhaallijnen had. De enige die voor mij spelmatig de voorstelling redde, was Paul Kooij, maar die moest dan ook in zijn eentje wel erg zijn best doen.
Ja, ik zag je zeker, maar het zou zo maar hebben gekund dat Simon daar ook was, tussen die 1200 notabelen. En dat jij voor De Groene schreef. Enfin. Mijn recensie is net door naar de krant. Groeten.
hein, hein (op z’n frans uitgesproken), jij weet toch ook wel dat je mij tegen kwam in recklinghaus en niet simon van den berg, dat was slechts een administratieve vergissing… maar hoe vond je het evenement?
Hier stond toch eerst de naam van een andere auteur?? Het lijkt wel Per Seconde Wijzer: waar eerste Simon van den Berg stond, staat nu Max Arian. Stop de tijd!
Iets dieper doorgegraven in het archief had opgeleverd dat de traditie van de Staat van het Theater reeds in 1987 aanving met een redevoering van Jan Kassies. Daarna is er ieder jaar zo’n verhaal gehouden t/m 2004 in 2005 is overgeslagen en in 2006 namIvo van Hove het stokje over.
Toneelgroep Amsterdam vervult hiermee een wezenlijke functie. Ik zou willen, dat Het Nationale Ballet dat ook zou doen in plaats van alsmaar te blijven ronddraaien in hun eigen zelfgenoegen. Chapeau Toneelgroep Amsterdam!!
de heer Youp gaat over zijn houdbaarheidsdatum heen. De verhalen zijn nog wel aardig maar niet briljant, bovendien denk ik dat Meneer Youp om de zwakte van z`n teksten wat te camoufleren als een gek vloekt .Dat deed hij altijd al maar nu is het zzoooo aanwezig ; Als dat vloeken minder zou zijn ,dan heeft de goede man gewoon tekst tekorten staan we een halfuur eerder op straat. Jammer die aftakeling Daar moeten zijn begeleiders opletten! Ze vernielen op die manier een groot talent, Ik denk dat meneer Youp eens om zich heen moet kijken naar een andere criticus,. Ik hoop dat Meneer Youp niet boos is maar eens nadenkt over die suggesties
Ik ben het met Maarten en Baukje eens. Wat er moet gebeuren is dat alle kunstdisciplines zich verveningen en een front maken. Dit kan in een grote organisatie of vereniging. Gaat er ergens een kraan dicht dan stoppen alle culturele activiteiten tot dat het opgelost is. Ik vind ook dat deze sector zijn eigen broek moet kunnen op houden en niet klakkeloos aan de moederborst van de overheid moet liggen maar sommige projecten verdienen extra steun. Verder moet duidelijk zijn dat de mate van beschaving van een volk mede wordt afgemeten aan de bereidheid te investeren in zijn kunst en cultuur; en het volk is de burger en zijn vertegenwoordiging.
Voor ons was dit zo genieten, iets jiet willen zeggen maar wel zeggen, ernst en humor zo mooi kunnen afwegen, nooit erover. maar zo diep van uit de acteur zijn hart ! Top ! geen onzin, jammer van de verwoording maar zin !
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Yvonne de Vaal op Het pauperparadijs
Van Truus van Dam op Grutte Pier fan Kimswert
Van Simon van den Berg op Die Fremden
Van Hein Janssen op Die Fremden
Van max arian op Die Fremden
Van Hein Janssen op Die Fremden
Van johan en peter op Eva Line de Boer wint BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs
Van Willem Laan op Daria Bukvić wint Amsterdamprijs voor de Kunst
Van arthur Sonnen op Staten van het Theater
Van Marc Jonkers op Toneelgroep Amsterdam kiest voor jong talent en internationalisering
Van Jozee kat op Daria Bukvić en Tofik Dibi werken samen aan een theatervoorstelling
Van Thom op Wigwam
Van Robin op Amy Schumer Live
Van Liekele op Wigwam
Van Maurice Verheul op Reacties cultuursubsidies: 'Hoe kan het?'
Van Frans Lavell op Macbeth
Van celine op Beats of love
Van monu op Beats of love
Van a,willemsen op Neuken is voor meisjes
Van Simon van den Berg op Cultuursubsidies: de lijstjes