Regisseur Liesbeth Coltof heeft zaterdag voor de tweede keer Der Faust gewonnen, een van de meest belangrijke Duitse theaterprijzen. Ze won in de categorie ‘Inszenierung Theater für junges Publikum’ met de voorstelling Miroloi, die ze maakte met het Junges DT Berlin. (meer…)
Jeugdtheaterregisseur Liesbeth Coltof wint de Amsterdamprijs voor de Kunst 2018 in de categorie Bewezen Kwaliteit. Wethouder Kunst en Cultuur Touria Meliani reikte de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad vanmiddag uit in het Internationaal Theater Amsterdam. Aan de prijs is een geldbedrag van 35.000 euro verbonden en een schaal van de stad Amsterdam.
Jaarlijks kent het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) de Amsterdamprijs voor de Kunst toe aan drie kunstenaars of instellingen die een bijzondere en stimulerende bijdrage leveren aan kunst in de hoofdstad.
Liesbeth Coltof wint de prijs in de categorie Bewezen Kwaliteit voor het hoogwaardige jeugdtheater dat ze decennia lang regisseerde. ‘Ze neemt kinderen serieus en is wars van ‘kinderachtig’ toneel”, schrijft de jury. ‘Maatschappelijke ontwikkelingen, taboes en de actualiteit vertalen naar theaterverhalen, die kunst beheerst Coltof als geen ander. Met haar visie en vaardigheid zorgde deze pionier voor een omslag in haar vakgebied, en vele jeugdtheatermakers zijn daarmee schatplichtig aan haar.’
Coltof (1954) was sinds 1990 artistiek leider van Huis aan de Amstel, het jeugdtheatergezelschap dat in 2009 samen met Wederzijds fuseerde tot de Toneelmakerij. Vorige week ging daar haar afscheidsvoorstelling De krijtkring in première. Ze ontving toen de oeuvreprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecteuren (VSCD).
De andere twee Amsterdamprijzen van dit jaar gaan naar archief voor zwarte geschiedenis The Black Archives (categorie Stimuleringsprijs) en filmprogrammeur/cultureel activist Jeffrey Babcock (categorie Beste Prestatie). In de besluitvorming spreekt de jury bij alledrie over ‘pioniers in hun vakgebied’. Juryvoorzitter Simone Weimans: ‘We hebben met de gekozen winnaars zichtbaarheid willen geven aan mensen die niet per definitie de meeste aandacht krijgen. Ze omarmen hun autonomie en zijn niet bang om tegen de stroom van commercialiteit in te roeien.’
Foto: Eva Plevier