Vandaag presenteert Theaterkrant.nl haar volledig vernieuwde uiterlijk. De site is overzichtelijker, meer op lezen gericht en biedt verbeterde toegang tot haar archief van duizenden artikelen van de afgelopen zes jaar. Daarnaast werken we vanaf nu met een nieuw beoordelingssysteem dat de sterren bij de recensies vervangt.

In het nieuwe systeem kan de recensent een voorstelling uitkiezen, wanneer hij of zij die bijzonder goed vindt, of opmerkelijk in zijn genre of in het oeuvre van de maker. Dit wordt aangegeven met een badge of icoontje: ‘keuze van de criticus’. Daarnaast kan de redactie nog badges toekennen op basis van alle recensies die over een voorstelling geschreven worden en die we bijhouden onder het kopje ‘elders’. Als de recensies unaniem lovend zijn plakken we de badge ‘bejubeld’ en als de meningen sterk uiteenlopen de badge ‘omstreden’.

Het nieuwe systeem komt in plaats van de sterren, die Theaterkrant.nl vanaf het begin heeft gehanteerd. Hoofdredacteur Simon van den Berg: ‘Er is, zoals bekend, onder theatermakers niet heel veel enthousiasme over het sterrensysteem. En eigenlijk ook niet bij de recensenten zelf. Het reduceert je oordeel tot een score van één tot vijf en pretendeert daarin een soort objectiviteit die zich slecht verhoudt tot kunstkritiek.’

‘Ik zag altijd wel één groot voordeel van het toekennen van sterren: je kan daarmee voorstellingen onder de aandacht brengen waar je als lezer anders niet snel naartoe zou gaan of überhaupt een recensie van zou lezen. Daarom wilde ik de sterren niet zo rücksichtslos afschaffen als Het Parool heeft gedaan.’ Maar mede naar aanleiding van de oproep die Ludwig Bindervoet begin dit jaar op Theaterkrant deed, begon de redactie van Theatermaker en Theaterkrant.nl een zoektocht naar een alternatief systeem.

‘We zijn uitgekomen op een systeem waarin voorstellingen in principe geen visuele beoordeling krijgen, tenzij de recensent ze speciaal onder de aandacht wil brengen.’ Voor inspiratie keek de redactie onder meer naar de New York Times Critics’ Pick. Van den Berg: ‘Ik hoop dat recensenten er kieskeurig mee omgaan – de badge moet iets bijzonders zijn – maar dat ook recensies die geen badge krijgen nog steeds gelezen worden.’

Andere vernieuwingen op Theaterkrant zijn de integratie van de podcasts, die vorig seizoen proefdraaiden op een aparte site en de introductie van Dossiers, waarin verschillende nieuwsberichten, recensies, podcasts en artikelen uit Theatermaker thematisch gegroepeerd kunnen worden. Van den Berg: ‘In het dossier over Theaterfestival 2018 staan niet alleen recensies van alle geselecteerde voorstellingen en nieuwsberichten over de prijzen en over Nieuwe Grond, maar ook opiniestukken naar aanleiding van de Staat van het Theater en de podcast met critici over het festival.’

Dossiers kunnen ook een breed langlopend thema bestrijken, zoals uitholling of diversiteit, of juist kortlopend zijn, zoals het dossier over de gevolgen voor cultuur in de gemeenteakkoorden, of heel specifiek, zoals DeClaus met besprekingen van theaterteksten.

De nieuwe site en de iconen van het nieuwe beoordelingssysteem zijn vormgegeven door Joost van Grinsven van ape to zebra en gebouwd door Theaterkrants vaste developer Arjen Klein Poelhuis. Het ontwerp van de visuele identiteit van Theatermaker en Theaterkrant.nl blijft in handen van Herman van Bostelen.

‘We hebben hard gewerkt de afgelopen maanden en we zijn heel trots op het resultaat’, zegt Van den Berg, ‘En we blijven de komende weken werken om de laatste bugs te vangen en de rimpels glad te strijken. Daarna blijft ook de nieuwe site een voortdurend work in progress, zoals de oude dat ook was.’