‘Down, down, down. Would the fall never come to an end!’ Deze zin uit Alice in Wonderland schreeuwt Benjamin Verdonck uit. Dan begint hij aan de touwtjes te trekken. Zijn muziekkompaan Mauro Pawlowski laat zijn elektrische gitaar loeien. Het is de start van een fascinerend performanceconcert in schuivende klanken en even schuivende geometrische beelden. (meer…)
In White Rabbit vermengt theatergroep The Young Ones J.D. Salingers roman The catcher in the rye (1951) met de cultfilm Donnie Darko (2001) van Richard Kelly, voegt daar meer dan een snufje Lewis Carroll aan toe en plaatst dat alles in Zwolle, 1974.
De gebruikte muziek is al even eclectisch. Ze schiet via Elvis Presleys ‘Lonely this Christmas’ naar Labelles ‘Voulez vous coucher avec moi’, een punky uitvoering van ‘Walking in a winter wonderland’ en meer ingetogen nieuwe composities. Het is allemaal mogelijk in deze coming-of-age-voorstelling die helaas uiteindelijk vooral zichzelf overschreeuwt.
Het begin is sterk. Hoofdpersoon Phoney (Holden Caulfield in Salingers roman) bijt van zich af in de openingsmonoloog die vrij nauwgezet de eerste pagina’s van het boek volgt. Goed, de broer die naar Hollywood is vertrokken is nu naar Hilversum en Pencey Prep is het Christelijke Juliana internaat te Zwolle, maar acteur Pim Dekker maakt de woede en frustratie van zijn personage meteen invoelbaar.
Na de opkomst van zijn medeleerlingen vanuit de zaal, gevolgd door rector Steen en juffrouw Glas, gaat het mis. Het is ronduit pijnlijk op welke clichématige wijze regisseur Jeroen Kriek de rector en juffrouw laat spelen. Aniek Stokkers is een controle behoeftige non en Thomas Bernhard Hengeveld een geaffecteerd mompelende pater met belegen grappen die vooral zijn handen niet thuis kan houden.
Wie louter de film Donnie Darko heeft gezien, veert daarom meteen op als na ruim een kwartier het witte (en hier niet zo afschrikwekkende) konijn verschijnt dat vertelt dat deze wereld zal vergaan over elf uur, elf minuten en elf seconden. We hebben dan al kennis gemaakt met Alice – een mooie maar te kleine rol van Lune van der Meulen – en behendig gaan vanaf hier boek en film in elkaar over. Zo komen uit de film het onder water laten lopen van het internaat en het in brand steken van de stationwagon van rector Steen, maar volgen we Phoney net als in het boek op een tocht door de stad.
Wat beide met elkaar gemeen hebben, is dat in zowel film als boek het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een getroebleerde adolescent die geplaagd wordt door traumatische gebeurtenissen en meer en meer grip op de realiteit verliest.
Beide hoofdpersonages voelen zich onbegrepen en zien hun omgeving vooral als een vijandige. Beide krijgen uiteindelijk de kans het verleden te herstellen, met in deze voorstelling wél een gelukkig einde in tegenstelling tot de film. Mooi is ook hoe konijn Frank uit de film een invulling krijgt in White Rabbit.
Hoewel kennis van zowel Catcher in the rye als Donnie Darko een flinke meerwaarde aan het script van Paul Feld geeft, blijft ook zonder die voorkennis de voorstelling moeiteloos twee uren boeien. En irriteren. Want natuurlijk, Phoney verzet zich net als Holden Caulfield hevig tegen alle phoneys op deze wereld en het is logisch dat hij alleen maar uitvergrote nepfiguren tegenkomt. Deze worden gespeeld door jonge amateurspelers, die regisseur Kriek vrijwel constant als eenheid laat spelen. Of eigenlijk helemaal niet laat spelen. Op een paar zinnetjes na, schreeuwt iedereen en moet zich van een enkel register bedienen. Aan een of desnoods twee zusjes Phoebe heeft White Rabbit ook niet genoeg, nee, er komt een leger in unisono gillende Phoebes, waardoor wat de laatste pagina’s van The catcher in rye zo aangrijpend maakt, nu totaal overschreeuwd wordt.
Met White Rabbit markeert The Young Ones ook de overgang van de eigen theaterwerkplaats naar het grotere geheel van de Zwolse Theaters, of zoals ze zelf zeggen ‘zo geven we met ‘White Rabbit’ vorm aan onze transitie naar een nieuwe realiteit, een nieuwe eigenheid, op zoek naar een nieuw thuis.’ Herkenbare en minder herkenbare aanknopingspunten met de geschiedenis van het gezelschap biedt deze productie inderdaad te over. Maar in White Rabbit worden een dramaturgisch sterk concept en een geweldige hoofdrolspeler gehinderd door een regie die de jonge spelers – waarvoor het gezelschap in de eerste plaats is opgericht – amper een kans biedt zich te tonen.
Foto: Charlie Feld
Thomas Benard Hengeveld en Aniek Stoker zijn de acteurs die onder andere de Pater en de Non spelen. Niet de acteurs die Phoney en Alice spelen.
Martijn en Marjoke, dank voor jullie reacties. De tekst is inmiddels aangepast.
En degene die wel Phoney speelt heet Pim Dekker, zonder s.
Dank voor het grote compliment aan hem!
Foutje dat even gecorrigeerd moet worden? Daar zit nu juist het probleem van deze recensie. Die “geweldige hoofdrolspeler” ís een jonge speler van 17. Een nogal cruciale fout als je schrijft dat jonge spelers geen kans zouden krijgen zich te laten zien. Het haalt dit hele verhaal onderuit.
Niet de enige fout overigens, ik lees Cather in the Rye ipv Catcher, Donnie Dark ipv Donnie Darko, uniso ipv unisono, Aniek Stoker ipv Stokkers en ook de naam van Thomas Hengeveld is verkeerd gespeld.
Het zou de Theaterkrant sieren zich eerst te informeren voordat een recensie met twee sterren de wereld ingeslingerd wordt.
Zelf zat ik overigens óók twee uur geboeid te kijken. Naar een voorstelling met prachtige beelden en zeer sterk fysiek spel, waarover in deze recensie met geen woord wordt gerept.
Smaken verschillen, maar weet wel waar je het over hebt als je het werk van bijna vijftig jonge mensen zo wegzet.
Ik zie dat jullie alle aangegeven spelfouten hebben aangepast, maar de aanname dat de voorstelling wordt getrokken door professionele spelers en jonge spelers zich niet zouden kunnen laten zien, blijft pertinent onjuist. Recensie en rating missen daardoor iedere onderbouwing. Het zou jullie sieren dit óók aan te passen.
Hallo Sanne,
Ik heb meerdere voorstellingen van The Young Ones bezocht (en die ook goed beoordeeld) en ben ik daardoor bekend met de werkwijze die ik zeer waardeer. Juist daarom vind ik het jammer dat in deze productie vrijwel alle jonge spelers in één register spelen. Dat is absoluut geen kritiek op die jonge spelers, maar op de regiekeuzes die naar mijn mening het sterke concept en de al even sterke hoofdrolspeler geen recht doen.
Beste Henri,
Dat kan natuurlijk, dat de keuzes je minder aanspreken.
Overigens werden in de voorstellingen die je goed beoordeelde (Menthol en Animals) de dragende rollen door professionals gespeeld en de kleinere rollen door de jongeren. Dat is bij White Rabbit juist omgekeerd: de jonge spelers dragen de voorstelling.
Wat ik kwalijk vind, zijn de vele fouten en slordigheden in je verhaal. Die zijn nu verbeterd door de reactie (waardoor het belangrijkste statement van je verhaal niet meer klopt). Maar los daarvan: je velt een oordeel over het werk van vijftig jonge mensen, die zijn kwetsbaar. Dan moet je je werk goed doen en zorgen dat je weet waar je het over hebt.
Hoi Sanne,
Ik ben het met je eens dat een kritische resencie ook een krichtische blik naar zichzelf moet hebben. Wat Pim als 17 jarige gedaan heeft vind ik van hoge klasse en zeer bewonderendwaardig, maar het is wel zo dat ik ook moeilijk kom achterhalen wie wat speelt. De website van The Young Ones biedt daar ook niet echt duidelijkheid in. Nu ‘ken’ ik de profs toevallig, dus dan weet je dat het niet klopt.
Ook jij zit dichtbij het vuur als een van de spelers die vaker als prof bij The Young Ones speelt. Maar zij kiezen juist – zowel in hun PR uitingen als wel in de voorstelling – dat de jongeren ‘massa’ zijn. Als je iedereen duidelijk smoel en eer wilt geven, moet je mensen duidelijkere benoemen en duidelijke functies geven binnen een voorstelling. Het is een kleine moeite om op een website of programmaboekje iedereen te benoemen. Iedere jongere betaald daar immers genoeg aan contributie voor.
Ik heb 2 uur lang geboeid naar deze voorstelling gekeken. Een sterke opening op het internaat en actueel door #MeToo.
Het spel, het decor, de kostuums, de videos en de band vond ik prachtig gedaan. Ik was onder de indruk en de mensen om mij heen ook. Spektakel werd afgewisseld met mooie verstilde momenten.
Tenenkrommend? Deze recensie met maar 2 sterren.
Wat een overdreven verongelijkte reacties. Bij theater maken hoort nu eenmaal dat je gerecenseerd wordt. Best benieuwd naar de voorstelling. Het Donnie Darko pak is een echte aanfluiting. Als dat Frank moet voorstellen omg. Als Darko fan moet ik dat echt even kwijt.
Sinds wanneer mag je als recensent geen oordeel meer vellen over jonge mensen? Wat een onzin. Jullie willen bij The Young Ones toch dat de jongeren zich doorontwikkelen? Daar hoort dit bij. Als je de pers uitnodigt, wat jullie ongetwijfeld hebben gedaan, moet je niet gaan lopen zeuren als de reactie anders is dan je had gewenst. En het ook niet zo blijven herhalen.
Wat mijn reacties betreft: die zijn puur persoonlijk. Ik ben niet meer bij deze voorstelling betrokken geweest dan als kijker.
Ik vind dat je jonge mensen best mag beoordelen, mijn irritatie ging over de fouten en verkeerde aannames in de recensie.
Overigens ben ik in algemene zin niet positief over het sterrensysteem, of je er nou twee krijgt of vier. Volgens mij is iedereen veel meer gebaat bij sterke inhoudelijke beschouwingen dan dat eeuwige gerank en gerate.
Misschien moet James Harrison in het vervolg een reactie eerst beter lezen voordat hij reageert.