Door een gesprongen waterleiding is gisteravond de Koninklijke Schouwburg in Den Haag ontruimd. Het publiek van The Clowns Convention van Acteursgroep Wunderbaum kon het moeilijk geloven. ‘Er ontstond geen paniek, maar hilariteit’, aldus directeur Cees Debets. (meer…)
Als er één stuk is waarop de term running gag van toepassing is, dan is het wel Noises off van Michael Frayn, als Geen paniek! de zesde zomerkomedie van DeLaMar Theater. Niet alleen in details als het constante gezeul met borden sardientjes en gesleep met dozen en tassen. Maar bovenal in de constructie waarbij het publiek daadwerkelijk driemaal dezelfde klucht krijgt voorgeschoteld.
In de eerste akte zien we hoe regisseur Olivier Treffers (Dick van den Toorn) met derderangs acteurs de derderangs klucht Niets aan instudeert. Actrice Kitty van Veen (Tjiske Reidinga) stapelt daarbij fout op fout. Gek wordt Treffers ervan: hoe moeilijk kan het nou zijn om een bord sardientjes te laten staan en een krant mee te nemen nádat je te telefoon hebt opgehangen? En moet Frederik Tol (Guy Clemens) nou echt bij alles zeuren over de motieven van zijn personage? En kan iemand voorkomen dat Joris (Peter Bolhuis) naar de drankfles grijpt? Om alles nog ingewikkelder te maken, heeft Treffers een affaire met zowel regie-assistente Merel (Pauline Greidanus) als met een van de hoofdrolspelers.
Ondanks enkele rake grappen is dit deel voor de pauze te traag. Veel geslaagder is de tweede akte, waarin het publiek een uitvoering van Niets aan meemaakt, waarbij het complete decor is omgedraaid. Dan zien we dat in de wie-komt-door-welke-deur-op-klucht timing alles is, terwijl gelijktijdig de spelers hun onderlinge ruzies uitvechten.
In het derde deel, waarin het decor weer normaal staat, volgt nogmaals de klucht, waarbij als gevolg van onderlinge irritaties alles misgaat. Zeer vermakelijk is daarbij Johanna Hagen als de onverstoorbare actrice Bibi Pasman. Na twee maanden reizen door de provincie, zit zij zo vast in haar rol dat zij niet eens merkt dat haar tegenspeler iets geheel anders zegt dan in het script staat, zij volgt haar cues blindelings. Dit tot steeds grotere wanhoop van Victor Lemaire (Peter Blok) die de al te platte komedie nog enigszins begrijpelijk voor het publiek probeert te houden. Totdat ook hij struikelt en op spectaculaire wijze van de trap valt.
Frayns stuk was in 1982 meteen een hit in Engeland en veroverde een jaar later ook Broadway. Tientallen ensceneringen volgden, ook in ons land, als Allen of Koppen dicht. Tryater maakte in 2001 zelfs een Friese versie: Wát in teater! Verwonderlijk is dit wereldwijde succes niet. Op zijn beste momenten is Noises off namelijk een ingenieuze theatermachine die eenmaal op gang gekomen niet meer te stoppen is.
Cruciaal in deze machinerie zijn de acteurs en voor Geen paniek! heeft regisseur Antoine Uitdehaag de beschikking over een ijzersterke cast die voortreffelijk op elkaar is ingespeeld. Het is juist daarom zo jammer dat hij ze voortdurend in hetzelfde register laat spelen. Het onderscheid tussen de personages in de klucht en de acteurs achter de schermen komt zo te weinig uit de verf om van Geen paniek! een echt sprankelende komedie te maken.
Foto: Leo van Velzen
Werkelijk slecht getimede klucht die blijkbaar niet het originele niveau haalt van oorspronkelijke stuk. Wie niveau van goede klucht verwacht zoals vroeger zal het hier niet halen ondanks ster acteurs. We zijn in de pauze gillend weggelopen.
Een slechte, banale en humorloze produktie. Ook wij zijn in de pauze gevlucht voor deze geldklopperij om acteurs nog even snel een paar centen bij te laten verdienen. Schaam je!
Een uitstekende klucht met goed op elkaar ingespeelde acteurs – voor de pauze was het tempo inderdaad laag en de grapdichtheid niet al te best, maar degenen die zijn weggegaan hebben het tweede deel gemist, waar het vuurwerk begon en het talent van de spelers alle kans kreeg om vol uit te gaan in deze hilarische voorstelling. Ik hoop dat John Lanting een keer gaat kijken om te genieten van het genre waar hij zoveel voor heeft betekend in Nederland.
Heel erg geestig deze klucht die mij terugbracht naar de John Lanting-achtige taferelen uit de jaren 70. Respect voor de spelers die in een hoog tempo de meest bizarre scenes voor en achter de scenes ten tonele brengen. Buikpijn van het lachen!
Slecht, slechter, slechtst. Nog nooit zoiets treurloos gezien! In de napauze weggegaan…
Ga vooral niet weg in de pauze want daarna wordt het ontzettend leuk!
Heel erg genoten en ogen tekort om te zien wat zich allemaal afspeelt op het toneel. Vreselijke gelachen en bewondering voor de spelers.
Was echt een gewellig stuk! Ik heb in tijden niet zo gelachen. Wat een slecht commentaar voor zo een goed stuk. Wees blij dat er weer eens gelachen kan wordenin Nederland ipv al dat onnodige gezeur.
Wij genoten met volle teugen. Niemand ging weg in de pauze. Groot en aanhoudend applaus na afloop
Wat een verschrikking ,nog nooit zo’n onbenullig stuk gezien.
Wat een geweldig stuk! Als je in de pauze weggaat, mis je waar het eerste deel naar toe heeft gewerkt. Achter de schermen worden de onderlinge relaties uitgevochten, waarbij nauwelijks een woord wordt gewisseld. Het derde deel is zo mogelijk nog beter. Geweldige cast. Echt een aanrader!
Hoe kun je nou een stuk goed beoordelen door in de pauze weg te gaan?
Wij hebben tenminste, vooral ná de pauze, enorm genoten!!
Ik kwam onvoorbereid op de dag zelf uitgenodigd door mijn zus. Overrompelend na de pauze, ook interessant dat ons tijdens de eerste scene de schrik om het hart sloeg: wat een goedkoop accent zet Reidinga op en wat speelt ze platvloers. Tot de dubbele laag blijkt en het tempo flitsend is tot het einde.
Zondagmiddag 3 september matinee ,uit respect voor de overige bezoekers niet voor de pauze weggelopen , wat een kinderachtig slechte kindervoorstelling zonde van de mooie zondagmiddag , gelukkig nog heerlijk op het terras gezeten ,ongelofelijk dat deze acteurs zich hiervoor lenen( zal wel met €€ te maken hebben!)
Ik vind deze voorstelling echt geweldig, ik raad het aan iedereen aan! Heel knap wat deze acteurs voor elkaar krijgen! De timing, tekst, deuren slaan, sardines!! Geweldig, ik heb lang niet zo hard gelachen. Ik snap de negatieve reacties van hierboven dan ook echt niet. Ik denk dat je de voorstelling niet begrijpt als je voor de pauze weggaat.
Ook wij waren in de pauze bijna vertrokken: wat een makkelijke, goedkope klucht zonder humor. Toch maar gebleven. En gelukkig maar! Na de pauze draait alles om en begrijp je waarom het eerste deel is zoals het is. En echt, ik heb in tijden niet zo hard gelachen, de tranen stroomden over m’n wangen. Echt, blijf, het is de moeite waard!
Als je in de pauze weg gaat mag je geen beoordeling achterlaten.
Hilarisch. In de pauze zuchtte ik dat het me eigenlijk wel tegenviel, werd dus mooi voor de gek gehouden, fantastisch die kijk achter de schermen en huilen van het lachen bij het derde deel. Echt fantastisch.
Ook wij vonden het stuk voor de pauze matig met af en toe een glimlach. Maar degenen die het theater in de pauze hebben verlaten hebben de echte klucht gemist!!
Want hoe knap speelde de cast hetzelfde stuk 3 keer anders in een chaos van deuren, trappen en rondvliegende borden. Diep respect voor de acteurs en ik heb lang niet meer gehuild van het lachen. Zo jammer dat de zaal maar half gevuld was.
Wat een herrie, alleen maar schreeuwen en slaan met de deuren. Nog erger dan John Lanting.
Wat jammer dat de voorstelling Geen Pniek niet dat bracht wat we verwachte.. vooral van de grappige Tjitke hadden we meer verwacht. Wij hadden het onze vriendin cadeau gedaan .. maar het was helaas een misser.
Persoonlijk mis ik muziek in een voorstelling als deze en het deed me denken aan theater van de lach.. deurtje open deurtje dicht.. nee .. ik heb wel eens wat beters gezien😊
Mooi dom om in de pauze weg te gaan!
Wij vonden het stuk hilarisch! Het begint pas na de pauze! Maar dat is ook precies de bedoeling…!!
De opbouw is geniaal!
De hele zaal lag dubbel ná de pauze! Juist het stuk ervoor is belangrijk om het stuk erna te snappen.
We gaan niet zo vaak naar het theater maar dit smaakt naar meer!!