Een opvallend fenomeen in het Nederlandstalige theater sinds de jaren zestig van vorige eeuw is de opkomst van het collectief en de rol die het in de artistieke vernieuwing heeft gespeeld. Die geschiedenis was nog niet in kaart gebracht. Dat is nu tot op zekere hoogte wel gebeurd met de publicatie van De collectieven. Een unieke theatergeschiedenis (2022). (meer…)
Met Volle bloei zet Karin Bloemen zoals altijd een grote show neer, die lekker klinkt en er gelikt uitziet. De swingende band en de prachtige jurken ontworpen door Jan Aarntzen maken er een oog- en oorstrelend geheel van. Maar de dramaturgie van de voorstelling en de kwaliteit van het materiaal laten helaas te wensen over.
De rode draad in de voorstelling wordt gevormd door een verhaal over het televisieprogramma Maestro. Hierin mogen Bekende Nederlanders een symfonieorkest dirigeren. Ook Karin Bloemen deed mee en het bleek voor haar een intense ervaring, die heftige emoties losmaakte en haar terugvoerde naar het overlijden van haar moeder. Bloemen weet deze ervaring helaas op geen enkele manier invoelbaar te maken. Dat begint al bij de opening van de voorstelling, waarin we Bloemen een denkbeeldig orkest zien dirigeren. Dit ziet er vooral nogal bombastisch uit, maar iets van die intense ervaring krijgen we er niet van mee. Ook stipt Bloemen op verschillende momenten het overlijden van haar moeder aan, maar ze doet verder weinig met dit gegeven.
Dit gebrek aan inspiratie doet zich op meerdere momenten voelen. Zo presenteert Bloemen een flauwe meezinger en speelt ze een Russisch typetje dat voornamelijk belegen moppen vertelt. Dit typetje is in het bijzonder ergerlijk, omdat we volgens deze Russische vrouw in Nederland erg snel beledigd zijn en nergens meer grappen over mogen maken. De kritiek die in deze sketch doorklinkt, lijkt vooral een dekmantel te zijn om allerlei clichébevestigende grappen over vrouwen, moslims en priesters te vertellen.
Ook op muzikaal vlak stelt Bloemen dit keer teleur. Ze zingt wel erg veel nietszeggende Engelse popliedjes en ook de Nederlandse luisterliedjes zijn dit keer niet zo sterk. De liedjes die Koen van Dijk en Jan Beuving voor haar schreven zijn vooral gewoontjes en bevatten weinig regels of observaties die je bijblijven. Wel mooi is Voetspoor en schaduw, een echte Jan Boerstoel over een kind dat op het strand in de voetsporen van haar moeder loopt. Ten slotte zingt Bloemen nog een paar liedjes uit de oude doos, waaronder Geen kind meer. Dat liedje past weliswaar goed bij de thematiek van de voorstelling, maar zit op een wat vreemde plek – direct na de meezinger – waardoor het aan kracht verliest.
Wat overblijft is vooral de professionaliteit van Karin Bloemen zelf. Ze is een uitstekend zangeres en zelfs met die paar belegen moppen weet ze het publiek nog aan het lachen te maken. Dat is op zichzelf een prestatie en het is te danken aan haar kwaliteiten als entertainer. Maar uiteindelijk kan ze hiermee niet compenseren voor de slechte kwaliteit van het materiaal.
Foto: Rob Becker
Helemaal mee eens. Viel er gisteren bij in slaap. Zat kop nog staart aan. Zou niet mogen. Zeker omdat ze al een keer een voorstelling niet afhad en daarom maar met cor bakker liedjes ging zingen. Dat was dan weer wel mooi maar niet de instreek van de avond.
NIET mee eens! Wij zijn vanavond in Hengelo geweest, mijn vriendin en ik. Wij hebben genoten van de show van Karin Bloemen. Juist het lied over verslagen zijn vond ik prachtig! Tranen……van ontroering en herkenning!
Wel moet ik toegeven dat de onderwerpen wat hap snap waren…… Maar er zat zeker wel een lijn in de show.
Als laatste punt: ik had het gevoel dat de stem van Karin haar enigszins wat in de steek liet. Alsnog prachtig gezongen, maar ze klonk wat hees.
Verder niets dan lof. Ook vreselijk gelachen juist om het stukje waarin ze een lerares speelt. Komisch!
Dus voor de mensen die as. 11 juni nog naar de laatste voorstelling gaan: Veel plezier en geniet ervan!
Hartelijke groet,
Mariëtte Kamphuis
He Karin, top optreden in het Crowtheater in Aalsmeer. Verrassende aftrap met radar love. Top amusement, goede band, dubbel gelegen van de sxetsjes. Top, respect!!
Ik heb enorm genoten van dat optreden.
Karin Bloemen is een vak-vrouw met een prachtige stem en kan fantastische leuke , humoristische sketches neerzetten.
Haar begeleidings-band is fantastisch goed , dit zijn top-muzikanten.
Gister-avond heb ik dus een fantastisch leuk optreden mogen beleven in theater Castellum in Alphen a/d Rijn .
( en ik denk ook dat de hele zaal daar zo over dacht ,…gezien het enthousiasme en het staande applaus )
Met mijn dochter genoten van Karin Bloemen in Castellum Alphen aan den Rijn, traan gelaten en ook veel gelachen. Wat kan ze mooi zingen.
Gisteravond geweest in Harderwijk. Ik vond het geweldig en heb ervan genoten. Wat een vakvrouw en wat heeft ze toch een prachtige stem. Dat er geen lijn in de show zou zitten is niet tot mij doorgedrongen en vond ik niet belangrijk. Ik vond het topamusement!!
Vanavond waren we in het theater van Kerkrade. Wat hebben we genoten van de show van Karin. Prachtige liedjes en geestige sketches. Het was top! En als kers op de taart mochten mijn 2 dochters en ik ook nog met Karin op de foto.