Van 27 tot en met 29 januari 2023 vindt er weer een Nationaal Theaterweekend plaats. Veel theaters openen dat weekend hun deuren voor tien euro per persoon. Ook zijn er gratis activiteiten. De kaartverkoop voor de voorstellingen gaat vandaag van start. (meer…)
Vrijdag 20 januari opent Minister Bussemaker in Theater de Flint in Amersfoort het BankGiroLoterij Theaterweekend 2017. Daarna gooien ruim 40 theaters in Nederland een weekend lang hun deuren wijd open. Alle voorstellingen kosten tien euro en worden vergezeld van verscheidene randactiviteiten. Redenen genoeg dus om een kijkje te gaan nemen, al is het aanbod misschien wat groot en onoverzichtelijk. Onze theaterrecensenten zijn in ieder geval enthousiast over onderstaande voorstellingen uit het programma.
Enfants Terribles door de Ashton Brothers (CABARET)
‘De drie enfants terribles trekken alle emoties uit je lijf die theater zo leuk en mooi maken: ontroering bij de balletdanser met brommerhelm, medelijden met de bontgevederde gier (of kraai?), schrik voor de agressief ogende terreurbejaarden in hun scootmobielen, de open mond bij het black-lightnummer en een raar soort kippenvel bij de wederopstanding van Luciano Pavarotti. Maar boven alles komt de lach, in al zijn versies; vooral de glim, de grinnik en de schater.’ ****
20 jan in Wilminktheater Enschede, 21 jan in Kennemer Theater Beverwijk
Sleutelmoment door Henry van Loon (CABARET)
‘Een nihilistische voorstelling, waarin consequent elke moraal en elke betekenis ontkend wordt. Dit ironische spel met betekenis is soms zo radicaal dat de aandacht verslapt, maar over het geheel genomen is Van Loons voorstelling toch vooral fascinerend en bijzonder grappig.’ ****
20 jan in Lindenberg, huis voor de kunsten Nijmegen, 21 jan in Theater de Blauwe Kei Veghel
Het failliet van de moderne tijd door Tim Fransen (CABARET)
‘Fransen heeft zich laten inspireren en bijstaan door de dit jaar overleden ‘denker des vaderlands’ René Gude. En door Friedrich Nietzsche natuurlijk, de held van wie Fransen aan het begin van Het failliet van de moderne tijd een portret op een bureau zet. Samen met een indrukwekkende stapel boeken, waarmee hij een ‘bepaald slag’ cabaretpubliek, dat alleen komt om een avondje makkelijk te lachen, alvast wat nerveus maakt. Maar vrees niet, Fransen heeft een mooi evenwicht gevonden tussen zijn beide beroepen, filosoof en cabaretier.’ ****
21 jan in Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden
Wie kijkt? door Kiki Schippers (CABARET)
‘Schippers, opgeleid aan de Koningstheateracademie in Den Bosch, won vorig jaar de publieksprijs tijdens Cameretten. Wie kijkt? is een knappe voortzetting van het halve uur dat ze daar liet zien.’ ****
20 jan in Schouwburg het Park Hoorn, 22 jan in Theater Heerlen
Jazz duzz (6+) door De Toneelmakerij (MUZIEKTHEATER)
‘Artistiek-leider-in-afwachting Paul Knieriem maakt bij de Toneelmakerij een vrolijke ode aan de losheid en speelsheid van jazz. De fijne cast bouwt een lekker anarchistisch feestje in het klaslokaal.’ ****
22 jan in De Kleine Willem Enschede
Roodhapje (6+) door Holland Opera (OPERA)
‘Ook in Roodhapje verdwijnt de wolf aan het eind in de put, maar het tussenliggende uur zit vol fascinerende verdraaiingen. Niet alleen door de prachtige bewerking van Imme Dros, maar ook door subtiele grappen die regisseur en artistiek leider van Holland Opera Joke Hoolboom daar weer aan toevoegt.’ ****
22 jan in Stadstheater DE KOM Nieuwegein
Hart tegen hart door Rick Engelkes Producties (TONEEL)
‘een eigentijdse bespiegeling op relaties en de complexiteit ervan; die tot verdriet kan leiden, maar ook tot verzoening en troost.’ ****
20 jan in Leidse Schouwburg, 21 jan in Parktheater Eindhoven, 22 jan in TAQA Theater de Vest Alkmaar
Built for it door Backbone (DANS)
‘Built for it laat zien dat hiphop meer kan zijn dan een wedstrijdje in virtuoze kunsten en skills.’ ****
20 jan in De Meervaart Amsterdam
Het Theaterweekend is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Nationaal Theater Fonds, en mogelijk gemaakt door de cultuurloterij van Nederland, de BankGiro Loterij.
Foto Jazz duzz van De Toneelmakerij: Sanne Peper