Toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) start een petitie om de naam ’toneelgroep Amsterdam’ te mogen blijven dragen. Internationaal Theater Amsterdam (ITA) heeft de groep via een advocaat gesommeerd om die naam vóór 16 juni af te leggen. (meer…)
Toneelgroep Amsterdam heeft een beurs opgericht ter ondersteuning van internationaal jong regietalent: het International Ibsen Fellowship. Eerste Fellow wordt Maren E. Bjørseth.
Toneelgroep Amsterdam zal, in samenwerking met de Philip Loubser Foundation, het International Ibsen Fellowship (IIF) elke drie jaar toekennen aan een getalenteerde, veelbelovende jonge regisseur ‘zodat hij/zij zich ten volle kan ontwikkelen, zich kan verdiepen en gecoacht wordt in de kunst van het regisseren voor een grote zaal, internationale kennis kan verwerven en zo zijn/haar regie-carrière ook buiten de landsgrenzen kan uitbouwen’.
De keuze voor Maren E.Bjørseth was volgens regisseur Ivo van Hove evident: ‘Reeds tijdens haar assistentschap bij Na de repetitie / Persona viel haar gedrevenheid, haar honger naar kennis en vakmanschap op. Haar afstudeerregie Een poppenhuis bracht haar eigenzinnige talent tot uiting en met Een bruid in de morgen realiseerde ze een kraakheldere voorstelling die zowel door pers als publiek omarmd werd.’
Maren E. Bjørseth noemt het een grote eer om de eerste Fellow te mogen worden van de International Ibsen Fellowship. ‘Ik ben nieuwsgierig naar het theater en de werkwijzen in andere landen. Ik verheug me op de ontmoetingen met buitenlandse collega’s en ‘fellows’ en de ervaringen die mij nog te wachten staan.’
Maren E. Bjørseth
Maren E. Bjørseth (1984, Noorwegen) studeerde Regie aan de Theaterschool Amsterdam en studeerde in 2012 af met Een Poppenhuis: een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. Meteen daarna regisseerde ze het Helling (Carl Frode Tiller), het rauwe Ten Liefde (Ko van den Bosch), het vrolijk-macabere Geloof Liefde Hoop (Ödon von Horváth) en Ibsens De wilde eend bij Frascati Producties. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Haar regie van Hugo Claus’ Een bruid in de morgen bij TA-2 – het platform voor de ontwikkeling van jong regietalent van Toneelgroep Amsterdam – werd in 2015 voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd.
In Noorwegen regisseerde ze o.a. Reigen (Arthur Schnitzler), Een vijand van het volk (Henrik Ibsen) en Shakespeares Romeo en Julia waarmee ze een nominatie voor de Heddaprisen voor beste regie in de wacht sleepte.
De komende vier jaar is Bjørseth een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties en maakt er vier voorstellingen waaronder twee in samenwerking met TA-2/Toneelgroep Amsterdam.
Foto Michael Lobster, Maren E. Bjørseth en Ivo van Hove: Toneelgroep Amsterdam