Nu na acht jaar het theatererfgoed weer ondersteund wordt door de overheid, is er gelegenheid om kritisch te kijken naar de oude manieren van bewaren en ontsluiten. Wat ontbreekt er in het archief en in het geheugen? En welke inspirerende voorbeelden zijn er om na te volgen? Een gesprek met Marjorie Boston, Hans van Keulen […]
Het Miljoenenkasteel is gekraakt. Een klokkenluider heeft een enorme hoeveelheid documenten openbaar gemaakt die een onthutsend inkijkje geven in het functioneren van de grootste theaterinstelling van ons land. Alle namen en overige privé informatie zijn vanzelfsprekend onherkenbaar gemaakt. (meer…)
Acteur Laurens van Lottum liet zijn sleutelbos in een Arnhemse put vallen. Of iemand van de gemeente hem even kan helpen een putdeksel op te tillen? Geen probleem, totdat hij de precieze locatie aan de gemeenteambtenaar onthult: op de Mariënburgstraat, een gewone winkelstraat in het centrum van de stad. Ineens krijgt hij consequent nee op het rekest. (meer…)
De theaterwereld is te wit. Zowel qua medewerkers, publiek als programmering. En De Parade is daar geen uitzondering op. Ioana Tudor confronteert in de korte performance Losing Our Whiteness een bescheiden publiek met haar ervaringen, ze wijst ons op de problemen en doet een voorzet voor een aantal nodige mentaliteitswijzigingen. Het theater moet weer een afspiegeling worden van de Nederlandse samenleving, meent ze. (meer…)
De man is dezelfde, het kostuum ontbreekt. Wie Aantekeningen uit het ondergrondse door ’t Barre Land tien jaar geleden al zag, moet zich het papieren kostuum van Vincent van den Berg herinneren. Sjiek en kreukelig, door zijn fragiliteit een intense spanning aan Van den Bergs spel toevoegend. In 2013 is het kostuum er niet meer. […]