De laatste jaren staken enkele nieuwe collectieven de kop op die opvielen vanwege hun expliciete politieke betrokkenheid. Hoe verschillen hun artistieke methodes en opvattingen van die van voorgangers als Proloog en het Werkteater? Theaterkrant organiseerde een ontmoeting tussen geëngageerde generaties.‘Ik mis nu soms wel het gevoel van trots dat je maatschappelijk echt iets hebt bereikt.’
De Portugese choreograaf Clara Amaral schreef een verslag over The Permeable Stage, een ‘performative conference’ in de Brusselse Kaaistudio’s georganiseerd door de Deens-Belgische choreograaf Mette Ingvartsen. The performative conference is the third and conclusive part of the cycle The Red Pieces by Danish choreographer Mette Ingvartsen. The other works in this cycle are 69 Positions […]
Tijdens het Paradisodebat op 31 augustus presenteerde de Akademie van Kunsten (AvK) haar plannen. In een mission statement noemde voorzitter Barbara Visser drie doelen die de Akademie zichzelf heeft gesteld: de schoonheid van onderzoek en experiment laten zien, de dialoog tussen kunst en het publiek onder de aandacht brengen en de focus in het kunstonderwijs […]
Gisteravond vergaderde de Utrechtse gemeenteraad met wethouder voor Cultuur Frits Lintmeijer (GroenLinks) over de financiële situatie van De Utrechtse Spelen (DUS), dat over de afgelopen twee seizoenen een verlies heeft geleden van tenminste 1,2 en mogelijk 2,1 miljoen euro. Een vraag die centraal stond was waar het geld voor het herstelplan vandaan moet komen en […]
In het overleg dat staatssecretaris voor Cultuur Halbe Zijlstra donderdag naar aanleiding van ‘Slagen in cultuur’, het advies van de Raad voor Cultuur voor de subsidieperiode 2013-2016, voerde met de Tweede Kamer wilde de bewindsman alles best nog eens uitleggen, toelichten en verklaren, maar een duimbreed afwijken van zijn standpunt zat er niet in. Daardoor werd […]