Er is een praatgroep voor puberouders, een lesje tienertaal en een commentator die de tiener in natuurdocumentairestijl observeert. Tis hier geen hotel 2 is net als de voorloper uit 2019 gebaseerd op de website Tishiergeenhotel.nl en een feest der herkenning voor ouders van pubers. (meer…)
Ronald Goedemondt laat met Geen sprake van zien nog altijd een sterke en originele stand-up comedian te zijn, die van elke kleine ergernis een heroïsch verhaal weet te maken. Het is misschien niet vernieuwend wat Goedemondt doet – hij werkt vooral verder aan het perfectioneren van zijn personage en speelstijl – het is wel van goede kwaliteit.
Of het nu gaat om zijn stofzuiger die voortdurend omvalt of over de verse jus d’orange in cafés die helemaal niet vers is, Goedemondt maakt er prachtig, tragikomisch cabaret van. Dat heeft niet alleen te maken met die verhalen zelf, maar ook met het personage dat die verhalen vertelt. Goedemondt is een echte character comedian, die een uitvergrote versie van zichzelf speelt: een opgefokte en paranoïde man die zich altijd buitenstaander voelt, in zijn eigen wereld leeft en maar moeilijk contact kan maken met anderen. Hij heeft dit personage in de loop der jaren steeds beter onder de knie gekregen en het is dit personage dat zijn verhalen een mooie, tragische diepgang geeft. Dit personage draagt ook zeker bij aan het komische effect van Goedemondts cabaret: met zijn speelstijl en typische manier van spreken (‘Godverdomme, nondeju!’) heeft hij de lachers meteen op zijn hand.
Wat niet zo goed werkt is de manier waarop Goedemondt, samen met regisseur Martijn Bouwman, heeft geprobeerd een centraal thema in de voorstelling aan te brengen. Goedemondt wil het hebben over zijn veertigersdilemma: hij is ouder geworden en zijn lichaam functioneert niet meer zoals vroeger, hij heeft een vrouw en kinderen en is daarmee zijn vrijheid kwijtgeraakt en hij heeft al vier therapeuten de deur gewezen. Dat thema speelt hij soms iets te veel uit. Zo bouwt hij een aantal serieuze en kwetsbare momenten in om te vertellen over zijn ervaringen met therapie. Die vorm van kwetsbaarheid past niet goed bij Goedemondts personage, dat zijn kwetsbaarheid juist probeert weg te moffelen en precies dáárom zo tragisch is. Hier komt bij dat sommige van Goedemondts verhalen nét iets te gemakzuchtig zijn. Bijvoorbeeld zijn verhaal over een mislukte vakantie in een krakkemikkig busje, dat te weinig originele gedachtekronkels bevat en het vooral van timing en spel moet hebben.
Gelukkig staan hier veel sterke verhalen tegenover. Zo beschrijft hij een grappige situatie bij de Action, waar hij probeert af te dingen op een product dat al heel goedkoop was. En vertelt hij over een bezoekje aan een aquarium, dat uitmondt in een fantastische Jort Kelder-imitatie. Voor de liefhebbers van Goedemondts cabaret valt er ook in deze voorstelling dus uiteindelijk genoeg te lachen.
Foto: Bob Bronshoff
Beste Rinske Wels,
Als jouw recensie bestaat uit het duiden van een stopwoordje, recenseer dan niet. Wat een kansloze kijk op een fantastische show. Je recensie zegt veel over jouw en je persoonlijkheid. Leeg, nietszeggend, verbitterd en zuur. Je lijkt me het type dat liever naar oppervlakkige SBS6 of RTL4 bagger kijkt. Oftewel, veel van hetzelfde, een invuloefening en fijn met een glas Lidl wijn naar Linda de Mol en consorten kijken. Gaaaaaaapppp…
Ik vind dit juist een prima recensie, zo heb ik het ook ervaren.
Hetzelfde hier. Overigens is dat niet eens de recensie die hierboven staat. Ferdy kon blijkbaar de goede recensie niet vinden.
Zo jammer….Groot fan van Ronald vanaf eerste uur…..maar deze show is een dusdanige herhaling van facetten dat het een beetje pijnlijk wordt. Niets nieuws en snel vergeten. God nondeju!
Kan me helemaal vinden in het ‘nondeju’ kritiekpunt. Eigenlijk vind ik het overmatige schelden veel te geforceerd, in zijn eerste show deed hij dat helemaal niet, en die vind ik ook zijn leukste.
Erg veel materiaal van Daniel Arends geript.
Waneer de show begint hoor je een mooi nr ongeveer 30 sec. wie is die zanger toch en hoe heet dat nr?