Jeangu Macrooy speelt Jezus in Jesus Christ Superstar van Albert Verlinde en Senf Theaterproducties. Dat maakten de producenten vandaag bekend. De musical in regie van Ivo van Hove is vanaf januari 2024 in de Nederlandse theaters te zien. De rollen van Judas en Maria zijn voor Freek Bartels en Magtel de Laat. (meer…)
Het dak ging eraf in het World Forum Theater in Den Haag. Begrijpelijk, want de musical Jesus Christ Superstar is een flitsende, energieke voorstelling en op het podium stond niemand minder dan Mister Jezus zelf: Ted Neeley, de originele Jezus uit de film waar een generatie groot mee werd.
Toch valt er nog wel het een en ander op deze internationale reizende productie aan te merken, om te beginnen met Jezus. Neeley, die de rol al zo’n veertig jaar zingt, heeft in elk geval als zanger niet het eeuwige leven. Het heeft altijd iets treurigs, een paar uitzonderingen daargelaten, wanneer overrijpe zangers op hun zeventigste nog op het podium staan. Ze zijn vaak toch niet meer dan een schim van wie ze ooit waren. Neely (72) wist op bewonderenswaardige wijze de fysieke beperkingen van zijn leeftijd te compenseren met een flinke dosis persoonlijke uitstraling en innemend acteerwerk, maar vocaal klonk het zodra hij in de hoge registers terechtkwam toch behoorlijk krakkemikkig. De hoge uithalen, waar hij als jonge Jezus zo beroemd mee werd, willen niet meer echt lukken, zijn stem is kwetsbaar, dun als perkament geworden en breekt herhaaldelijk.
Desondanks hees het euforische publiek (van overwegend middelbare leeftijd) zijn tieneridool op het schild met staande ovaties en gejuich. Neeley heeft de rol inmiddels zo’n vijfduizend keer gezongen. Hij is als zanger al lang over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen, maar zijn naam zorgt natuurlijk wel voor een goede kaartverkoop.
De zaal in Den Haag zat dan ook afgeladen vol voor een toch wat platte, oppervlakkige en ietwat rommelige productie. Wie niet te veel eisen stelt kan best genieten van de wervelende choreografie en de mooiste musicalmuziek die Andrew Lloyd Webber ooit geschreven heeft, uitgevoerd door een rockband met strijkersensemble, trompet, hoorn en toetsen. De enscenering is simpel, maar ook wat voorspelbaar. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar juist bij deze musical verdienen de personages meer reliëf. Neem zo’n Maria Magdalena. De Italiaanse Simona Distefano zong het meest bekende lied uit de musical, ‘I don’t know how to love him’, als een een soort kitscherig liefdesliedje. Daarmee ging ze totaal voorbij aan de psychologische gelaagdheid van deze rol, namelijk Maria als de bekeerde hoer. De vrouw die iedere man hebben kon, maar deze niet. Nee, deze clichématige uitvoering deed eigenlijk alleen maar verlangen naar de oorspronkelijke versie van Yvonne Eliman.
Regisseur Massimo Romero Piparo deed overigens wel een poging om een soort van gelaagdheid aan te brengen in de enscenering. Zo kreeg het publiek op het moment dat Jezus gemarteld werd (als een soort zondeval?) videobeelden te zien van Auschwitz, de Twin Towers en de recente aanslagen in Parijs. Meer dan een nogal discutabele en geforceerd aandoende poging tot actualisering was dit echter niet. Jammer was ook dat de overwegend Italiaanse cast slecht te verstaan was en het geluid door de matige versterking nogal ‘ingeblikt’ en ‘opgepompt’ overkwam. Het publiek nam dat alles voor lief, want het was immers de grote Ted Neely Superstar-show.
Foto: Margot de Heide / TEC Entertainment
Flauwe reactie. Zoals het vroeger gespeeld werd gaat het toch niet meer lukken. Ik ben op 15-12-2016 naar de musical in de H.M.H. geweest. FANTASTISCH. En Needly kon nog prima de hoge tonen halen.
Ik ben het helemaal met Jan eens! Ook ik was aanwezig de 15e in de HMH en het was in één woord GEWELDIG!! Ik stond versteld van zijn hoge uithalen en dat op die leeftijd!
‘De grote Ted Neeley Superstar-show’: wel een beetje goedkoop en tevens een steek in de rug van al die prachtige acteurs op het podium! Allemaal fantastisch gespeeld en met Judas in een wel meesterlijke rol. En ja, Ted Neeley trekt de aandacht, want door de manier waarop hij Jezus neerzet, kun je niet anders dan van die man houden.
De HMH op 17 december, slotavond: wat een voorstelling! Ga ik nog heel lang van nagenieten.
Helemaal met de schrijver eens. Wij zijn de 17e naar de HMH geweest, en de versterking/geluidskwaliteit was meer dan droevig, de dansers en danseressen rommelig en ongelijk, onverstaanbaar, karige setting… echt een grote teleurstelling. En ja, de Heer Neeley is echt over de datum, een relikwie geworden voor de reli-freaks waar 99% van de zaal mee was gevuld, maar haalde de toch al matige cast nog verder naar beneden.
Voor de enorme prijs van de kaartjes, parkeren en een drankje bijna 400 euro (ik had er 4, ik wilde mijn kinderen van 14 iets meegeven van dit geheel) had ik beter naar een frisse enthousiaste lokale buurt vertolking kunnen gaan en een nieuwe flatscreen tv kunnen kopen om de dvd maar eens te bekijken.
Ik was er 20 december, ik vind persoonlijk deze recensie een beetje kort door de bocht alsof wij een stel bejaarde idolen zijn, die als hersenloze pubers een persoon adoreren.
Ik heb genoten van de show, en ja hij is ouder maar juist dit maakte het extra breekbaar wat Jezus als mens ook moet zijn geweest.
Ik had graag een paar leden van cast ontmoet, helaas was dat begrijpelijk niet moglijk
Ik begrijp de negatieve reakties niet, het was geweldig!!! Ik heb ze gezien in 1973 en nu weer Hulde aan allen, de band, dansers en danseressen en Ted Neeley, en Simona diStefano. Ik heb mn ogen niet droog kunnen houden, zo goed!!!
Wij zijn de 26e in Den Haag geweest. Tja, over de helden van weleer mag je natuurlijk niks zeggen maar Ted Neeley is wel wat ongeloofwaardig, mede door zijn 70+ste leeftijd. Hij mist energie en stem. Ook Maria Magdalena had, ondanks haar prachtige stem niet de diepgang waarop we hadden gehoopt. De rest van de cast vonden we erg goed. Judas was fantastisch!
De kwaliteit van het geluid viel tegen. Het geheel komt ook wat rommelig over door het gebruik van verschillende stijlen door elkaar (qua beelden, qua tijdsperiodes, qua kleding).
Wat zou het leuk zijn om deze musical in een volledig nieuwe versie van deze tijd terug te zien.
Wat lacherig verlieten de zaal. Rommelige over de top regie en totaal nogal kitsch; een hel verlicht kruis met bliksemschicht, een licht decor met tuimelende letters en vormpjes, opname in de hal van het theater als start kruistocht door de zaal, choregrafie met acrobatiek en circus. Zang van Judas was in de eerste helft vals in het hoog. Maria Magdalena met extra snik in de stem. Jezus die er flink wat drama ingooit. Het ging maar door. Muziek en verhaal blijft mooi, maar we vonden het een dure B productie op een A locatie.
IK was er gisteravond bij, maar het was een schaduw van de uitvoering van vorig jaar.
Beste Ad in welk opzicht was deze uitvoering slechter? En was het dezelfde cast?
7 januari 2017 in het world forum theater in den haag de musical gezien
Het was prachtig natuurlijk heeft de stem van Ted neely in kracht ingeboet maar toch prachtig de uithalen die hij tochtegelmatig maakte en juist daarna dan opkweker die breekbaarheid in zijn stem
Het einde vooral was prachtig en het plezier spate op het eind van het orkest en de cast af
Kortom eentopavond gehad
Op 28 december naar Den Haag geweest. Het was fantastisch. Ted Neeley gaf meer gelaagdheid aan de persoon Jezus, misschien door zijn leeftijd? Mooie solo met toch nog goede hoge noten, geweldig! Judas en Maria Magdalena ook erg goed. En wat het publiek betreft: laaiend enthousiast en in de leeftijd van erg jong tot oudere jongeren. Dus zeker niet allemaal kritiekloze bejaarden!
21-1-2017 Martini Plaza geweest. Neeley’s stem is inderdaad bij lange niet meer van wat hij geweest is. Moet uitkijken dat hij van de rol van Jezus geen karikatuur maakt. Alleen in de Gethsemane scène haalde hij ( ( verrassend ) het oude niveau. Hebben genoten van Judas en de begeleidingsband . Was waanzinnig goed.
Alles op een rijtje zettend: hebben genoten.
28-01 in Martini Plaza de musical gezien. Vermakelijke avond gehad, maar mijn hoge verwachtingen werden niet waar gemaakt. De zang was aardig, maar niet meer dan dat.. ook van Judas niet. Ted Neeley is vergane glorie. De geluidskwaliteit was over het geheel ronduit slecht: wij zaten 4e rij maar konden nauwelijks iets verstaan.
Nogmaals, een vermakelijk avond, maar in verhouding tot wat je er voor betaald zijn geld absoluut niet waard.
Geweldig genoten, zaterdagavond 28/1 in Groningen. Wat een band! En hulde aan de bandleider. Ja, Ted Neely was best pathetic, kan echt niet meer. Verstaanbaarheid was inderdaad slecht, mede door slechte uitspraak. En ja, wij vonden het ook vaak kitsch (Jezus die uit het decor omhoog rees, dat is ècht rode rozen rood verven, hoe fout kan het zijn). Desalniettemin waanzinnig zitten swingen en genieten van een aantal geweldige zangers/acteurs (herodes!!!).
Prima recensie! Het was beslist geen verloren avond ( 1-2-2017 in de RAI ), maar iemand moet Ted Neely toch eens vertellen dat dit echt niet meer kan. Brabbelend en soms zo vals als een kraai strompelde hij zich door de voorstelling heen; pijnlijk. Het prachtige i dont kknow how to love him werd weinig ingetogen gezongen ( kijk eens hoe hard en zuiver ik kan zingen ), zonde. Enkele goede zangers en acteerwerk compenseerden nog een beetje en de nostalgie zorgden er voor dat het nog een mager zesje werd. Ach….
Wij waren (2 feb RAI) onder de indruk van zang en acteren, ook van de stem van Ted Neeley (en we zijn best kritisch). Ik ben blij dat ik de recensies niet van tevoren heb gelezen. Prachtige muziek maar helaas was de zang soms niet te horen door te harde muziek. Deel van het orkest zat op het toneel en vooral het dirigeren leidde wel af van de acteurs.
In Den Haag geweest. Voor de pauze erg wennen aan een oude Jezus en ook vocaal was Ted Neeley niet top. Na de pauze werd dit ruimschoots goedgemaakt. Geluid was voor ons prima, alleen Kajafas was slecht te verstaan door zijn Italiaanse accent. Vooral Annas steelt de show. Ben verbaasd door de kritiek op Maria Magdalena… Natuurlijk was deze Ted Neeley Show over de top, maar juist voor hem trekt deze rockopera meer toeschouwers dan ooit. Gewoon een topavond gehad, niet goedkoop maar welke show is dat wel tegenwoordig. Pas ook naar The Bodyguard geweest, ben blij dat we de kaartjes gewonnen hadden, dat was zo’n bedrag niet waard geweest.
6 mei geweest en helemaal eens met de recensent: Ted moet gewoon eens
stoppen, want dat knijpen met zijn stem doet niemand goed. Daarnaast waren alle stemmen muv Judas mwah. En niet te vergeten een Russische Sylvester Stallone die Caiaphas probeerde neer te zetten. Misschien iets doen aan zijn uistpraak en die scheve muil …… Choreografie tot slot zie ik beter voorbij komen bij Hollands Got Talent ……
Wij zijn 27 december in Den Haag geweest en afgelopen vrijdag 5 mei in Ahoy. We vonden het alle 2 de keren helemaal fantastisch. Schitterende ervaringen met alle 2 onze dochters. Een van 29 heeft hem in Den Haag gezien en van 23 in Ahoy. Zij waren erg onder de indruk. Natuurlijk is Ted Neeley minder krachtig bij stem als in 1973. Maar hij speelt nog steeds of zelf met meer passie, hij heeft iets charismatisch over zich. En als je met de verwachting gaat uit 1973 dan zul je inderdaad teleurgesteld zijn. Maar om nou te zeggen dat alles slecht is wat hij zingt….de hoge uithalen in Getsemane waren super. Neem mijn petje voor hem af om op deze leeftijd toch nog maar deze show neer te zetten. En Maria Magdalena zong erg mooi, (natuurlijk is dit het lied van Yvonne en moeilijk te evenaren), maar ze deed het super. En Judas…..Die was eeeerg goed. Het slotstuk van de avond was prachtig, Ted, Yvonne en Barry samen op het podium……ze zongen nog hartstikke mooi. Voor mij blijven deze 2 avonden mijn allermooiste musical ervaringen. Vindt het zo jammer dat het nu voorbij is. Hoop ook echt dat er opnames gemaakt zijn van deze avonden en op Dvd uitgebracht gaan worden. Mocht Ted nog besluiten om toch nog met kerst te komen dan komen wij heeeeeel graag weer kijken.
Genoten van de laatste voorstelling in Ahoy.Een prestatie van de hele cast.Bewondering voor Ted Neely dat hij deze rol nog zo neerzet.Ook de andere spelers die je niet moet vergelijken met de oorspronkelijke acteurs maar op hun manier de karakters neerzetten.De film is niet overtrefbaar, toch kwam deze productie voor mij daar heel dichtbij.