Thjum Arts was vrijdag de grote winnaar van de 55e editie van het Cameretten Festival. In het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam ging hij met zowel de jury- als publieksprijs naar huis. Michèlle Schimscheimer won de persoonlijkheidsprijs. (meer…)
De vijftigste editie van het Rotterdamse cabaretfestival Cameretten was helemaal voor Anne Neuteboom. De voormalige studente van de Koningstheateracademie Den Bosch won in het Nieuwe Luxortheater zowel de jury- als de publieksprijs met een felle en hilarische aanklacht tegen het keurslijf waarin haar generatie wordt geperst.
Die generatie, de ‘millennials’, geboren tussen 1982 en 2001, wordt voortdurend in de hoek gezet als oppervlakkig, gemak- en zelfzuchtig, verwend en narcistisch. En Neuteboom, met velen van haar tijdgenoten het tegendeel van dat alles, is dat gestigmatiseer overduidelijk spuugzat en schreeuwt kordaat en doeltreffend van zich af. Want wat kan zij er aan doen dat diezelfde zeurende generaties haar slecht hebben leren rekenen en spellen? En bovendien: wat boeit het als op elke telefoon een calculator zit en iedereen appt en twittert met dezelfde spelfouten?
Het gezeik dat ‘ze de oorlog niet hebben meegemaakt’, het geklaag van babyboomers dat ‘jongeren niet meer in beweging zijn te krijgen om op het Malieveld te komen demonstreren tegen van alles en nog wat’, ze veegt er in haar programma Weg effectief de vloer mee aan. ‘Op verfrissende wijze geeft Anne een inkijkje in de wereld om haar heen’, vond de jury.
En een frisse wind is Neuteboom zeker. Verplichte kost voor alle babyboomers en ouderen die neigen te verzuren en open staan voor een lesje fatsoen en omgangsmanieren van een jonkie. Haar aanklacht gaat, met het slot waarin ze provocerend laat zien dat ook haar jonge lijf imperfect is en niet voldoet aan de normen die worden opgelegd, overigens verder dan alleen het onbegrip tussen de generaties.
Neuteboom nam het in de finale op tegen Jasper Smit en Tom Montfrooy. De eerste kwam met acht aardige liedjes, maar het verhaal waarin hij die had geplaatst was een nogal muf inkijkje in zijn eigen navel. Het tegendeel van Neuteboom. Montfrooy boeide wel, met een gedurfd verhaal over zijn leven als jonge weduwnaar met twee dochters. Met veel kwetsbare momenten, maar steeds ook weer harde, relativerende grappen om het licht te houden.