Naar aanleiding van de hoorzitting van de vaste kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap schreven de initiatiefnemers van De Agenda het volgende opinie-artikel over de samenstelling van de lijst met vertegenwoordigers van de culturele sector. “Het gezelschap wordt gedomineerd door een generatie die de afgelopen decennia de boventoon voerde in het culturele veld, terwijl er juist zo’n nood is aan nieuwe visies.”
Vandaag gaat het in de Tweede Kamer over de toekomst van de kunst. Drieëndertig vertegenwoordigers van de cultuursector worden door de vaste Kamercommissie vijf uur lang aan de tand gevoeld over het beleid dat minister Bussemaker een week geleden ontvouwde. Het is goed dat de Kamer zich informeert over de ontwikkelingen in de kunsten, maar de lijst sprekers die vandaag zijn uitgenodigd, is op zijn minst curieus. Hoe kun je het over de toekomst hebben als de toekomst zelf niet aan tafel zit?
De deelnemers zijn prominente en gerespecteerde toneelleiders als Johan Simons, Ivo van Hove, Marc van Warmerdam, John Leerdam en Adelheid Roosen; leiders van vertegenwoordigingsorganisaties als Kunsten ’92, de Federatie van Werkgeversverenigingen in Cultuur, FNV Kiem, de Popcoalitie, het LKCA en de Academie voor Kunsten; directies van onmisbare instituten als het Fonds Podiumkunsten, Mondriaan Fonds, de Rijksakademie, aangevuld met lokale bestuurders, festivaldirecteuren en een filosoof, die helaas alweer verhinderd is.
Het is onduidelijk hoe de lijst tot stand is gekomen en wie er gelobbyd heeft, maar het gezelschap wordt gedomineerd door een generatie die de afgelopen decennia de boventoon voerde in het culturele veld, terwijl er juist zo’n nood is aan nieuwe visies. We hebben geen spreker onder de veertig kunnen ontdekken. De mensen die het meest te maken krijgen met het nieuwe beleid, krijgen geen kans om hun standpunten uiteen te zetten. Deze jonge generatie herkent zich steeds minder in de oude structuren. Hybride theatermakers beperken zich niet meer tot één podium, ZZP’ers sluiten zich niet vanzelfsprekend aan bij een vakbond en cultureel ondernemers ontwikkelen nieuwe modellen naast de subsidielobby.
De genodigden vertegenwoordigen de status quo en niet de visionaire alternatieven. De kracht van het Nederlandse kunstenveld ligt juist in haar diversiteit, maar die zien we niet aan tafel. Niet alleen met betrekking tot generaties, maar ook met betrekking tot regio’s is diversiteit ver te zoeken. Het valt bijvoorbeeld op dat niet één vertegenwoordiger uit Brabant aan tafel zit, terwijl andere regio’s dubbel vertegenwoordigd zijn. Zowel de Raad als de minister willen stedelijke regio’s een grotere rol geven in het cultuurbeleid, daarom is het belangrijk dat alle cultureel kansrijke stedelijke regio’s bij de Kamerleden aan tafel zitten.
Dit gebrek aan diverse perspectieven is ernstig omdat het gesprek vandaag niet alleen zal gaan over de structuren van de komende Cultuurnota (2017-2020), maar tevens van de dáárop volgende (vanaf 2021). Zowel de Raad voor Cultuur als de minister hebben aangekondigd dat na de heftige bezuinigingen de komende nota vooral zal gaan over rust in de tent. Dat is goed en noodzakelijk, en schept ruimte om met een open blik naar de toekomst te kijken, maar dan is het des te belangrijker om met de mensen te praten van wie je verwacht dat ze dán de toon aangeven in de kunsten en niet alleen met mensen die tegen die tijd met pensioen gaan.
Daarom doen we bij deze een oproep om naast het gesprek dat vandaag plaatsvindt ook met de toekomst in gesprek te gaan.
Ondertekend door:
Simon van den Berg, Fanne Boland, Anne Breure, Marijke Hoogenboom, Emke Idema, Tobias Kokkelmans, Anoek Nuyens, Lara Staal. Initiatiefnemers van De Agenda.
Iedereen, ook de veertigplussers zelf, waartoe ik mezelf mag rekenen, kan niet anders dan deze observatie volmondig onderschrijven. (Ik vermoed zelfs dat de minimum leeftijd van bovengenoemde gesprekspartners boven de vijftig ligt.)
Behalve die constatering, is het ook aan die nieuwe generatie om luid en duidelijk van zich te laten horen, visie te ontwikkelen, en deze veel luider onder de aandacht te brengen dan misschien nu gebeurt. Niet wachten tot de kans je aangeboden wordt; maak gebruik van elk forum dat je kunt vinden. Mijn perceptie, deel uitmakend van enkele gremia in het veld, is dat de heersende generatie theatermakers geworden is tot wat ze zijn (aansprekende, belangwekkende makers) door dat in hun tijd, en nog steeds, ook te doen: goed theatermaken en zich uitspreken. Een goede lobby kan bepalend zijn voor mogelijkheden – zo zit ons maatschappelijk systeem nu eenmaal in elkaar. Dus het is ook tijd voor een jonge generatie om die eigen lobby te vinden. Bij de overheden, rijks of gemeenten, zitten voldoende generatiegenoten die overtuigd kunnen worden. Maar dit alles staat of valt bij het hebben van een eigen, nieuwe, overtuigende visie.
Beste Simon en rest van de Agenda,
Natuurlijk hebben jullie hier een punt, maar gaat het niet een beetje voorbij aan de kennis van de gasten? Er zit inderdaad een gast vanuit de de FNV, maar ook het belang van de ZZP is ruim behartigd. De bijdrage die ik heb gehoord vond ik waardevol, met name van dhr. Van Roosmalen en mevr. Donker. En overigens, Paul de Rook, wethouder van Groningen is 28. Grappige constatering is inderdaad dat de politici over het algemeen jonger zijn dan de vertegenwoordigers van de culturele sector. Ik mis vooral de kleinere instellingen die meer experimenteel ingesteld zijn, meer dan dat ik ‘jonge’ mensen mis…
Hoi Jonathan, dit commentaar is zeker niet bedoeld als motie van wantrouwen tegen degenen die er wél zitten, maar om aan te geven dat er een perspectief mist, bijvoorbeeld inderdaad dat van de fondsgezelschappen. Ik vind het specifiek een gemiste kans dat er niemand van de dit seizoen aangestelde BIS-artistiek leiders bij zit. Ik ben zo benieuwd wat zij nodig hebben en verwachten van het cultuurbeleid.
Cool trouwens dat Groningen zo’n jonge wethouder heeft.
Overigens is een aanpalend thema natuurlijk de gebrekkige vertegenwoordiging van het veld. Er zijn veel (ja toch vooral jonge) mensen die zich niet thuis voelen bij FNV Kiem of Kunsten ’92, en blijkbaar ook niet bereid zijn om die clubs van binnenuit te hervormen. Dat is wel een serieus probleem.
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Het ergert mij ook al jaren.
Maar wat gaan jullie daar zelf aan doen, jongere generatie? Ik kom graag een lesje lobby, politieke beïnvloeding en agendering geven.
De drie regels van Minco zijn veelzeggend. Had die jongere generatie er niet voor kunnen zorgen dat ze aan tafel zaten? Gaat dit over de macht van het old boys network of hebben de veertigminners geen trek in zo’n tijdvretend lobbycircus?
Heel goed dat Vera Bergkamp een vervolghoorzitting organiseert voor jullie ! Geslaagde actie. Maar die oudjes blijven ook graag met julliein gesprek. Want we hebben nogal wat gezamenlijke belangen toch?
Point taken! Ik kon er zelf helaas niet bij zijn, maar nodig de schrijvers van harte uit voor een goed gesprek. Nog voor de zomer wat mij betreft, ik zie er alvast naar uit.
Ik geef Simon groot gelijk, maar wil toch ook wel kwijt dat ‘onder de veertig’ wat mij betreft geen ideale omschrijving is voor wat er ontbreekt. De nieuwe BIS-leiders zijn volgens mij ook 40-plus. Volgens mij zijn de beste gesprekspartners voor deze commissie globaal tussen de dertig en de vijftig: hebben genoeg gezien om (enigszins) te weten waar ze over praten en zijn nog jong genoeg om nog zeker vijftien jaar mee te draaien in de sector, voor het gênant dreigt te worden. Dat wil niet zeggen dat iedereen die jonger is niet mee mag praten, net zo min als iedereen die ouder is, maar wat ik zie bij de dertig-minners die hier en daar lawaaiig om meer aandacht vragen, is meestal niet zozeer dat ze lijden aan leeftijdsdiscriminatie, zoals ze zelf denken, maar eerder aan gebrek aan talent en bescheidenheid. Ervaring is niet iets om op te spugen.
De leiders van Bis gezelschappen in Utrecht, Maastricht en Eindhoven zijn tussen de 34 en 38.
Ach, het aanscherpen van generatieconflicten is iets van alle tijden. Een middel om de kern van de macht te bereiken. Zo lees ik de oproep van Simon van de Berg en de anderen. Ze laten zich kennen en geven aan dat ze klaar zijn om de posities in te nemen die ze nu bekritiseren. Daar is niets mis mee, de opvolging van generaties is de wetmatigheid.
illustratief is een brief uit 2006 van drie conservatoren/directeuren van kleine musea die in de NRC werd geplaatst. Onder het mom van vernieuwing ageerden ze tegen de bestaande macht waar ze toen nog geen deel van uitmaakten. Een doel van hun brief was om deel van die macht uit te maken. Negen jaar later zijn de drie ondertekenaars doorgeschoven en directeur in Maastricht, Utrecht en Leiden. http://vorige.nrc.nl/opinie/article1749678.ece/Naar_een_mondig_museum
Waarom is mijn reactie verwijderd? Ik ben benieuwd naar de exacte reden. Is een open debat hier mogelijk? Zie ook: https://georgeknightlang.wordpress.com/2015/06/21/overpeinzingen-bij-een-hoorzitting-over-het-cultuurbeleid/
Sorry voor het misverstand. Mijn reactie is niet verwijderd, maar vond ik niet meer terug. Nu gelukkig wel. Dus mijn vraag vervalt. Dank.