Theatermaker Bianca van der Schoot stopt als artistiek leider bij het Ro Theater, waar ze aan het begin van dit seizoen Alize Zandwijk opvolgde. Nu het Ro is opgegaan in Theater Rotterdam blijkt er geen behoefte meer aan een aparte artistiek leider. Van der Schoot blijft als maker en als lid van het artistieke team […]
Suzan Boogaerdt, Bianca van der Schoot en Susanne Kennedy bewerken Claudio Monteverdi’s opera Orfeo voor de Ruhrtriennale 2015. In een labyrintische kolenmenginstallatie in Essen creëren ze een individueel begaanbaar parcours, waarin het publiek in kleine groepen langs Orpheus’ poging om Eurydice terug te winnen wordt geleid. De rol van Eurydice wordt door verschillende actrices vertolkt: Suzan Boogaerdt, Indra Cauwels, Marie Groothof, Anna Maria Sturm, Bianca van der Schoot en Floor van Leeuwen.
Seid umschlungen (wees omarmd) is het thema van de eerste editie van de Ruhrtriennale onder leiding van Johan Simons. Met zijn programmering, die hij op 23 februari bekend maakte, wil Simons verbindingen leggen tussen de inwoners van het Ruhrgebied: werkenden en werklozen, Duitsers, Europeanen en wereldburgers. Hij wil een nieuw publiek bereiken en enthousiasmeren voor kunst en cultuur en creëerde een politiek programma dat hedendaagse sociale thema’s aan de kaak stelt.
Het festival, dat plaatsvindt van 14 augustus tot 26 september, opent met de wereldpremière van Accattone, een coproductie van de Ruhrtriennale en NTGent en geregisseerd door Simons zelf. Op tekst van Pier Paolo Pasolini en muziek van Bach creëert hij een geëngageerd muziektheaterstuk over het sub-proletariaat, te zien in de nieuwe festivallocatie Kohlenmischhalle. Ook regisseert Simons Richard Wagners Das Rheingold, waarin hij klassieke en elektronische muziek combineert. De opera wordt opengebroken door de Finse technopionier Mika Vainio en dirigent Teodor Currentzis. Het festival besteedt dit jaar veel aandacht aan de pop- en elektronische muziek.
Voor het eerst in de geschiedenis van het festival kent het programma een trilogie. Luk Perceval verbindt de drie jaar waarin Simons de leiding heeft aan elkaar, geïnspireerd op het thema Seid umschlungen. Hij bewerkt hiervoor Emile Zola’s romancyclus Les Rougon-Macquart, waarvan het eerste deel Liebe deze editie te zien is. Toneelgroep Amsterdam is te gast met Ivo van Hove‘s De stille kracht, een bewerking van Louis Couperus’ roman uit 1900 en onderdeel van Van Hove’s Couperus-drieluik bij TA. Krzysztof Warlikowski gaat in première met Die Franzosen, naar Marcel Prousts roman À la recherche du temps perdu (1908-1922).
Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker is met haar gezelschap Rosas te zien met de wereldpremière van Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. Hierin onderzoekt ze het ontstaan van beweging vanuit ademhaling, geluid, spraak en zang. ‘Ik wil de uitersten in Rilkes tekst achterhalen, de nuances die hij laat zien tussen vrouw en man, tussen poëzie en proza – een samenspel van dans, theater en muziek,’ aldus De Keersmaeker.
In het openingsweekend vindt tevens een bijzondere hommage aan Gerard Mortier plaats, de oprichter en eerste intendant van de Ruhrtriennale die in maart 2014 overleed.
(Susanne Kennedy, Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot, foto: Julian Baumann voor de Ruhrtriennale)