Ondanks de economische crisis en de btw-verhoging op toegangskaarten mocht de Rotterdamse Schouwburg in 2011 ruim acht procent meer bezoekers verwelkomen dan in 2010. Ruim 140 duizend kaarten gingen over de toonbank.

Als een van de succesfactoren wijst de schouwburg zelf op de opening van de vernieuwde foyer, ‘de Huiskamer van Rotterdam’, in oktober 2010, verbonden aan het naastgelegen café-restaurant Floor. Op een lange mediawand zijn daar filmpjes en foto’s van voorstellingen te zien, wat de weg naar het theaterverkort voor bezoekers die in eerste instantie op de koffie of het gratis internet afkomen. Daarnaast heeft de schouwburg de kwaliteitsprogrammering ‘meer aangepast aan de behoeftes van de bezoeker’ door kritisch te kijken naar de hoeveelheid voorstellingen per productie en de aanvangstijdstippen en succesvolle voorstellingen te hernemen, zoals Branden van het Ro Theater.

Ook zijn er popconcerten georganiseerd, zoals van Kytecrash. De Sirene Sale tot slot, waarvoor de schouwburg De Gouden Struis 2011 won voor het beste initiatief op het gebied van theatermarketing, droeg bij aan het zichtbaar maken van de schouwburg in de stad. Bij de Sirene Sale gaan elke eerste maandag van de maand honderd kaarten voor een bepaalde voorstelling met vijftig procent korting de deur uit. Een op de vijf Sirene-klanten is een nieuwe bezoeker, een kwart van de nieuwe bezoekers wordt vaste klant. Veertien theaters in Nederland namen de Sirene Sale tot nu toe al over.