Festival Circolo ging door, werd geannuleerd, ging in aangepaste versie alsnog door en werd vervolgens opnieuw afgelast. 2turvenhoog verplaatste de reguliere editie in april naar oktober, en werd vervolgens alsnog geannuleerd. En Jan Martens wacht al sinds april op de première van any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Lichtpuntje: ‘De voorstelling heeft kunnen rijpen.’ (meer…)
HummelinckStuurman Theaterproducties heeft het aangekondigde toneeldrieluik Willem 3, kroniek van de macht afgelast. De theaterproducent ziet zich hiertoe genoodzaakt omdat onvoldoende theaters de serie willen programmeren. In de periode 2015 tot en met 2017 zou jaarlijks een klassieker van Shakespeare worden opgevoerd, geregisseerd door Gerardjan Rijnders: Hamlet met Tygo Gernandt, Macbeth met Porgy Franssen en King Lear met Pierre Bokma.
Met het project wilde producent Arjen Stuurman een vervolg geven op zijn Tsjechov-drieluik, waarin van 2011 tot en met 2013 achtereenvolgens De meeuw, Oom Wanja en De kersentuin zijn gespeeld, ook in regie van Rijnders. Vijftien grote schouwburgen hebben echter aangegeven Willem 3 niet te zullen programmeren, waardoor het grootschalige project onvoldoende inkomsten kan genereren.
‘Wij vinden het belangrijk dat er ook in de kleine theaters in de provincie, waar het gesubsidieerde toneel niet komt, goede repertoirestukken te zien zijn,’ zegt Stuurman. Hij betreurt de afgelasting dan ook zeer. Zijn theaterbureau produceert kwetsbaar toneelaanbod, dat in repertoirekeuze met het gesubsidieerde toneel te vergelijken valt. Schouwburgen nemen daarmee een groter risico, waartoe ze niet allemaal bereid zijn.
In een reactie op Erwin van Lambaart, die op 7 mei op BNR Nieuwsradio zei dat de bezoekersaantallen in het theater de afgelopen vier jaar zijn gehalveerd, zegt Stuurman dat het bij hem zo’n vaart niet loopt. ‘Wij missen bij onze grotezaalvoorstellingen ongeveer honderd man per avond, op een capaciteit van vierhonderd stoelen. De afgelopen drie jaar zien we een afname in bezoekersaantallen van gemiddeld 25 procent.’ Hij zegt vooral last te hebben van de veiligere programmeringskeuzes van schouwburgen. Ook het feit dat schouwburgen vaker dicht zijn helpt niet mee.
Het dwingt HummelinckStuurman veiligere keuzes te maken, door te kiezen voor bekendere titels, minimaal een bekende acteur per voorstelling, een aansprekend onderwerp en een cast van maximaal tien acteurs.
(De kersentuin – Hummelinck Stuurman Theaterproducties, foto Ben van Duin)
Het geldt helaas voor groot en klein, zowel in productie als in theaterland.
Veilig en minder programmeren, gedwongen door bezuinigingen en/of de eis om “commerciëler” te werken. De spagaat van theaters. ” Mooie voorstelling, maar komt er publiek op af?”
Ook voor relatief goedkope kleine producties, wordt al bijna geen risico meer genomen. Grotere cabaretnamen, spin-off producties van TV die nog wel.
Doorgaan met het maken van mooie voorstellingen is het enige om op termijn het schip van vervlakking te keren.
De grote theaters willen dergelijk aanbod vooral van gesubsidieerde gezelschappen en niet van een vrije producent die met kale ensceneringen werkt. Er was in vakkringen kritiek op het eenvoudige toneelbeeld in de Tsjechov trilogie. Als theaters geen hoge uitkoop willen betalen, kun je je afvragen of dat terecht is. Regisseur Rijnders vindt een sobere aankleding juist spannend omdat het succes van de voorstelling dan vooral afhangt van de kwaliteit van tekst, spel en regie. Dat Willem 3 niet doorgaat is jammer. Hummelinck Stuurman bedient juist theaters waar Shakespeare nauwelijks langs komt. De benodigde tien of vijftien extra speelbeurten om het project financieel haalbaar te krijgen, zijn dus niet gerealiseerd omdat grotere schouwburgen dit niet wilden, ook al omdat zij het niet als hun taak zien om een vrije producent of kleinere theaters te helpen. Dat is begrijpelijk, maar het aanbod verschraalt verder. Het is zeer verdedigbaar dat een project als dit kans maakt op subsidie. De kans dat dit in de toekomst gaat gebeuren is niet denkbeeldig.
Wat ontzettend jammer!
Wij hadden ons zeer verheugd op deze mooie stukken (aangezien we ook genoten hebben van de Tsjechov trilogie). Hierbij dus een (hopelijk niet tevergeefse) oproep aan alle toneelliefhebbers om aan hun theaters kenbaar te maken dat ze dit repertoire graag willen zien in het theater!