Per 1 mei neemt acteur Hans Kesting afscheid van het ensemble van Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Kesting speelt al sinds 1987 bij het toenmalige Toneelgroep Amsterdam en is sinds 2003 vast onderdeel van het ensemble. Hij blijft spelen in reprises van het gezelschap.

In een verklaring van het gezelschap zegt Kesting: ‘Na zoveel jaren en zoveel prachtige rollen voel ik dat de cirkel rond is.’ Hij kijkt met name trots terug op de samenwerking met Ivo van Hove: ‘Zijn regies hebben mij jarenlang als acteur op alle mogelijke manieren uitgedaagd en geïnspireerd. Ik voelde me thuis in de emotionele intensiteit van zijn ensceneringen, waarin krachtig fysiek spel en grote innerlijke diepgang samenkomen.’

Artistiek directeur Eline Arbo betreurt het vertrek van de beeldbepalende acteur: ‘We kijken met groot respect naar de tijd waarin Hans zich onverminderd heeft ingezet bij ITA en de prachtige rollen die hij heeft vertolkt. We vinden het heel bijzonder dat Hans zijn ensemble-carrière bij ons afsluit met Angels in America en beschikbaar blijft voor onze hernemingen.’

Kesting maakte in 1987, met de Toneelacademie Maastricht, zijn debuut bij (toen nog) Toneelgroep Amsterdam in Boom uit de tropen van Jan Ritsema. Onder artistiek leider Gerardjan Rijders speelde hij rollen in voorstellingen als Count Your Blessings, Richard III en De Cid. Onder Van Hove speelde hij talloze rollen, waaran er twee werden bekroond met de Louis d’Or. Sinds 2015 is hij de drager van de prestigieuze Albert van Dalsumring.

In de berichtgeving over het onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in het gezelschap kwam Kesting ook naar voren. Actrice en ITA-collega Hélène Devos stelde dat zij door Kesting in de voorstelling De vrek ‘door het decor werd gesmeten’. Kesting noch ITA hebben op deze beschuldigingen gereageerd.

In april speelt Kesting bij ITA nog mee in Ivo van Hoves Angels in America, dat in 2008 in première ging. Voor zijn vertolking van Roy Cohn ontving Kesting een Louis d’Or en schrijver Tony Kushner noemde deze voorstelling zijn favoriete versie van het stuk.

foto Hans Kesting in Kings of War (2016), Jan Versweyveld