De centrale gast van Brandhaarden 2025 is Marlene Monteiro Freitas. Internationaal Theater Amsterdam presenteert van 1 tot en met 15 februari 2025 drie voorstellingen en een installatie van het boegbeeld van de nieuwe Portugese dans.

Danseres en choreografe Marlene Monteiro Freitas (geboren in Kaapverdië, gevestigd in Lissabon) behandelt in haar werk  serieuze sociaal-politieke thema’s met groteske figuren en absurde humor. Belangrijke inspiratiebronnen zijn de popcultuur en het carnaval uit haar jeugd. Vaak verkent ze metamorfose en vervorming en confronteert ze haar publiek met de paradox van hun meervoudige zelf. Voor dat werk werd ze internationaal onderscheiden met onder meer de Zilveren Leeuw voor Dans op de Biënnale van Venetië (2018), de Prize for Best International Performance door Les Prémis de la Critica d’Arts Escèniques van Barcelona (2020) en de Evens Kunstprijs (2021).

Foto: Bea Borgers

Brandhaarden opent met Freitas’ uitbundige (concert)voorstelling Bacchae – Prelude to a Purge. Met Braziliaanse funk, clowneske capriolen, pop en Ravels Boléro toont Marlene Monteiro Freitas ‘de grillige wereld van Euripides – een universum waar chaos en orde, wildheid en rede botsen’. Freitas speelt vaker met de grenzen van controle en overgave. De voorstelling MAL – Embriaguez Divina op het festival verkent niet alleen het kwaad in al zijn gedaanten, maar balanceert ook tussen ritmische wanorde en precieze choreografie.

Guintche – live version verwijst naar het Kaapverdische woord guintche – dat zowel vogel, prostituee als een speelse levenshouding kan betekenen. Freitas belichaamt in de voorstelling een scala aan personages, waaronder een bokser, een clown en een acrobaat, en onthult zo de ambiguïteit van de menselijke natuur. Deze versie wordt begeleid door twee live drummers.

Naast de drie voorstellingen van Freitas, presenteert ITA ook haar installatie CATTIVO, waarin een zwerm muziekstandaards ’tot leven’ komt. De partituurdragers buigen, strekken en lijken een gemeenschap te vormen waarin alle leden een eigen stem, karakter en bedoeling hebben.

In het (B)RANDPROGRAMMA, het randprogramma van het festival, staan onder meer een nagesprek met Freitas en een speciale editie van City Talks Amsterdam: Carnival of Resistance.

Brandhaarden wordt dit jaar voor de dertiende keer georganiseerd. Tijdens dit festival zet ITA ieder jaar een andere opvallende internationale maker, huis of thema centraal. In de voorgaande edities richtte het festival de schijnwerpers op onder meer de regisseurs Katie Mitchell en Milo Rau, het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord. Vorig jaar was de Onassis Foundation uit Griekenland te gast.

In het verleden nodigde ITA voor een editie van Brandhaarden minstens zeven internationale producties uit, deze editie is opvallend compact. Het stadstheater moet vanaf 2025 flink bezuinigen.

Foto: Guintche