Dansateliers

Bestuurslid

Gepubliceerd op: 19 december 2024

Contract: 0,1
Vanaf: Op korte termijn
Plaats: Rotterdam

Organisatie

OVER DANSATELIERS
Dansateliers in Rotterdam is dé onafhankelijke ontwikkelinstelling en producent voor dans in Nederland en daarbuiten. Met een focus op de Rotterdamse dansontwikkeling draagt Dansateliers stevig bij aan de carrières van professionele dansmakers in de stad. Alle bewegingsstijlen komen bij Dansateliers samen: van contemporary tot hiphop, van circus tot krump en van raving tot popping. Dansateliers is een vrijplaats voor nieuwe, toekomstgerichte stemmen, perspectieven en verhalen. Door de nadruk te leggen op onderzoek, innovatie, empowerment en verbinding neemt Dansateliers het voortouw in het promoten van gezonde werkpraktijken. Hiermee heeft ze impact op het gehele podiumkunstenveld. Dansateliers huist in de creatieve broedplaats De HBS aan de ‘s Gravendijkwal in het hart van Rotterdam, die zich momenteel in een ontwikkelfase bevindt.

Vacature

Draag bij aan de toekomst van Dansateliers!
Wil jij een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van dansmakers, aan publiek voor dans en aan een gezond cultureel veld? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren op een van de bestuursfuncties van Dansateliers. Met de wens naar uitbreiding van het aantal bestuursleden en het toekomstige vertrek van de penningmeester zijn we op zoek naar:

– een penningmeester
– een secretaris
om vanaf maart 2025 het bestuur te versterken. Momenteel bestaat het bestuur uit drie leden.
Het betreft onbezoldigde functies voor een termijn van 4 jaar, met een mogelijke verlenging van een extra termijn. Het bestuur komt vier keer per jaar samen en acteert hands-on wanneer nodig.

OVER HET BESTUUR
Dansateliers is een stichting met een bestuursmodel met een tweekoppige directie. In de komende periode onderzoeken we of een Raad van Toezichtmodel wellicht passender is voor de organisatie. Het bestuur houdt toezicht op de directie in lijn met de Cultural Governance Code. Het bestuur is werkgever van de directie, toetst besluitvorming en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Het bestuur is klankbord, vervult een ambassadeursrol en keurt, wanneer voorgeschreven in de statuten en het bestuursreglement, besluiten goed. Persoonlijke betrokkenheid, bestuurlijke afstand, stevigheid en toegankelijkheid gaan hierbij hand in hand. Het bestuur onderschrijft de Code Cultural Governance, de Code Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid en de Fair Practice Code.

Het bestuur komt vier keer per jaar bij elkaar en komt in actie wanneer nodig. Momenteel bestaat het bestuur uit drie bestuursleden en is er ruimte voor een secretaris en penningmeester. De benoeming is voor een periode van vier jaar met een mogelijkheid tot verlenging.

Wij zoeken

WIE ZOEKEN WE?
We zoeken twee inspirerende bestuursleden in de rol van penningmeester en secretaris, en de volgende twee profielen.
Bestuurlijk en politiek profiel
Je hebt ervaring in openbaar bestuur, hebt politieke sensitiviteit en een relevant netwerk in Rotterdam. Je weet hoe de gemeentelijke en landelijke structuren functioneren en hoe en wanneer je effectief een lobby in kan zetten.


Juridisch profiel
Je hebt kennis van juridische vraagstukken, met name op het gebied van vastgoed en huurrecht en bent bekend met governance. Bij voorkeur ben je ingebed in de stad Rotterdam.

Taken

Daarnaast geldt voor alle bestuursleden dat zij:
- bestuurlijke ervaring bezitten of de ambitie hebben een bestuurlijke rol bij een culturele instelling te vervullen.
een brede maatschappelijke belangstelling en affiniteit met de missie, visie en doelstellingen van Dansateliers hebben.
- zin hebben om mee te denken met de positie van de organisatie in het maatschappelijke, politieke en sectorgebonden krachtenveld.
- een breed lokaal, nationaal en/of internationaal netwerk hebben en bereid zijn deze voor Dansateliers in te zetten.
- in staat zijn het beleid van de directie en de werkwijze van Dansateliers op adequate, kritische en constructieve wijze te controleren en de directie of teamleden in hun beleid met advies bij te staan.
- geen tegenstrijdig belang hebben.

Wij bieden

Wat bieden wij:
- Een open, informeel en professionele context met een goede combinatie van persoonlijke betrokkenheid, bestuurlijke afstand, stevigheid en toegankelijkheid.
- Vergoeding van reiskosten en uitnodigingen bij alle activiteiten van Dansateliers.
- Je draagt bij aan de ontwikkeling van Dansateliers waarmee je echt iets kan betekenen voor een nieuwe generatie dansmakers en het culturele dansveld.

Contactgegevens

Interesse? Stuur dan uiterlijk vrijdag 31 januari 2025 een korte motivatie en je CV naar voorzitter Annette van Zwoll via annette@vanzwoll.com onder vermelding van sollicitatie Bestuurslid Dansateliers. Hier kun je ook terecht voor vragen over de functies.

PROCEDURE
Op maandag 10 februari laten we je uiterlijk weten of je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek met bestuursleden Eva Monen en Annette van Zwoll. Deze gesprekken vinden op donderdag 20 februari plaats. Op vrijdag 28 februari volgt een tweede gesprek met de artistiek directeur Lisa Reinheimer, zakelijk directeur Joriene Blom en de huidige penningmeester Ali Zahidi. Bij voorkeur stappen de nieuwe bestuursleden in bij de maart-vergadering (halverwege/eind maart).

Overige Vacatures

Shakespearetheater Diever
Contract gemiddeld een dagdeel per week
Vanaf per 1 maart 2025
Plaats Diever