Podiumpas wint de Prijs van de Kritiek 2024. De verzamelde Nederlandse theatercritici verlenen de organisatie deze eer vanwege het doorzettingsvermogen en de gestage opbouw van deze ‘museumkaart’ voor de podiumkunsten, die volgens de critici alleen maar voordelen kent voor de hele theatersector.

Podiumpas is in 2013 ontsproten uit het brein van enkele visionaire en enthousiaste theaterpioniers. Het doel: een pas à la Museumkaart of Cineville, maar dan voor de podiumkunsten. Pashouders betalen 35 euro per maand en kunnen daarmee onbeperkt naar voorstellingen van aangesloten podia.

Podiumpas zorgt zo voor extra zaalbezetting bij uitvoeringen die anders te veel lege stoelen zouden houden, waardoor de recette inkomsten toenemen. Via Podiumpas is er al meer dan 1,5 miljoen euro uitgekeerd aan theaters en concertzalen. Pashouders kunnen op hun beurt meer risico’s nemen in hun keuze en verbreden hun horizon. Podiumpas investeert in onderzoek dat deze claims ook daadwerkelijk bevestigt.

Na de start van diverse pilots vanaf 2017 en een noodzakelijke stop door de coronacrisis toonde de organisatie volgens de critici veerkracht, waardoor de pas nu in een steeds groter deel van het land bruikbaar is. De pas is inmiddels inzetbaar bij 72 podia uit 40 verschillende steden. In oktober doorbrak de organisatie de grens van 100.000 pasbezoeken. In Amsterdam zijn er nu ruim 1.000 pashouders.

De leden van de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT) kiezen ieder jaar een winnaar van de Prijs van de Kritiek. Dit kan een persoon, instelling of initiatief zijn die of dat het afgelopen jaar een positieve bijdrage heeft geleverd aan theater, muziektheater, dans, mime en/of cabaret. De prijs bestaat sinds 1967. De trofee is een bronzen beeldje van theatervormgever en beeldend kunstenaar Michiel Johannes Jansen. Eerdere prijswinnaars zijn Orkater, De Warme Winkel en Romana Vrede. De uitreiking van de prijs vindt later dit seizoen plaats op een in overleg met de winnaar gekozen moment.