Een danseres uit de productie Fidelio van De Nationale Opera heeft anderhalve week voor de première in juni dit jaar, aangifte gedaan tegen gastregisseur Andriy Zholdak wegens aanranding. Dat schrijft Het Parool in een uitgebreide reconstructie van de totstandkoming van de productie. In een schriftelijke reactie geeft De Nationale Opera toe dat er sprake is geweest van onacceptabel, grensoverschrijdend gedrag.

Uit de reconstructie van de krant rijst een beeld van een onvoorspelbaar en grensoverschrijdend werkklimaat onder de omstreden Oekraïense operaregisseur. Tijdens de audities en in het daaropvolgende repetitieproces van zeven weken zou de regisseur een schrikbewind hebben gevoerd. Auditanten zou hij commentaar op hun uiterlijk hebben gegeven. Ook vroeg hij hen onaangekondigd zich deels te ontkleden. Gedurende het maakproces verbood hij iemand gebruik te maken van het toilet en viel hij verbaal uit tegen figuranten die een handeling vergaten.

Bovendien zou hij ter plekke scènes uit het script herschrijven en die vervolgens een seksueel getint karakter meegeven, zonder daar de bedoeling van duidelijk te maken. Bij de productie was geen intimiteitscoördinator betrokken. Het Parool schrijft dat een figurant tijdens een repetitie onverwacht seksuele handelingen moest uitbeelden ten overstaan van de groep. Later werd een danseres ongevraagd door Zholdak op haar heup en billen betast toen ook zij plots expliciet seksuele handelingen moest uitbeelden. Volgens de krant barstte zij na afloop in huilen uit en diende ze een klacht in.

Twee dagen later stuurt een andere figurant een brandbrief naar operadirecteur Sophie de Lint. Hij dreigt zijn medewerking aan de productie te staken als de onveilige werkomgeving niet door de de directie erkend wordt.

De directie zou de regisseur vervolgens tijdelijk de toegang tot het theater hebben ontzegd om in gesprek te gaan met alle solisten, figuranten en direct betrokken productiemedewerkers. Op basis van deze gesprekken werd besloten dat voortzetting van het repetitieproces alleen mogelijk was onder strikte voorwaarden: Zholdak mocht niet meer zelf rechtstreeks met de zangers en acteurs repeteren, alleen nog vanuit het auditorium (in plaats van op het toneel) aanwijzingen doorgeven aan de assistent-regisseur en er moest altijd iemand van de directie aanwezig zijn bij de repetities. Bovendien moest hij excuses voor zijn gedrag aanbieden aan de direct betrokkenen.

De danseres die ongewenst door de regisseur betast werd, stapte na deze mededeling van de directie definitief op en deed aangifte bij de politie. Het Openbaar Ministerie heeft inmiddels naar aanleiding van haar aangifte besloten om Zholdak niet te vervolgen, omdat er ‘volgens de getuigen geen sprake was van een seksuele context’. De danseres onderzoekt of ze via een andere weg alsnog een strafrechtelijke vervolging kan afdwingen.

Op de website geeft De Nationale Opera toe dat er sprake is geweest van een grensoverschrijdend gedrag bij Zholdak. ‘Het ging met name om impulsief, onredelijk, ongerijmd en/of intimiderend gedrag en om fysieke aanraking in repetitieverband zonder dat eerst toestemming is gevraagd.’ De instelling laat weten dat Zholdak niet zal terugkeren voor nieuwe samenwerkingen.

Ook schrijft de instelling dat aanvankelijk werd overwogen om een onafhankelijk extern feitenonderzoek in te stellen, naar aanleiding van de eerdergenoemde melding van deze danseres. ‘Na een aanvankelijke toezegging liet zij weten geen medewerking aan dit onderzoek te verlenen. Omdat het onderzoek daarmee bij voorbaat onevenwichtig zou worden, besloten we om ervan af te zien.’

Zholdak zelf ging niet in op verzoeken van Het Parool om te reageren op de gebeurtenissen rondom Fidelio.

Foto: Altin Kaftira