De Gieskes-Strijbis Podiumprijs 2024 gaat naar danser/choreograaf Cherish Menzo en muzikant Vernon Chatlein. De grootste podiumprijs van het land voor mid-career makers werd vandaag bekendgemaakt in het Rotterdamse  Theater Walhalla. De winnaars ontvangen ieder 60.000 euro. Theatermakers Meral Polat en Saman Amini en celliste Maya Fridman kregen een eervolle vermelding, waaraan een geldprijs van € 10.000 verbonden is.

Het particulier vermogensfonds Gieskes-Strijbis reikt zijn Podiumprijs jaarlijks uit aan twee makers die ‘bijdragen aan de kwaliteit en de diversiteit van de podiumkunsten in Nederland’. Het prijzengeld van € 60.000 mogen de winnaars naar eigen inzicht inzetten voor verdere artistieke ontwikkeling. Een onafhankelijke adviescommissie, onder voorzitterschap van Jeannette Smit, selecteert jaarlijks vijf podiumkunstenaars die de Podiumprijs winnen of een eervolle vermelding krijgen.

Foto Annelies Verhulst – JEZEBEL van Cherish Menzo

Cherish Menzo maakte bij de adviescommissie ‘diepe indruk’ met haar eigen performances JEZEBEL en DARKMATTER en haar ‘bijzonder sterke aanwezigheid en prestatie’ in werk van anderen. In de ogen van de commissie neemt Menzo een unieke positie in, binnen zowel het theaterlandschap als binnen de zwarte gemeenschap.

In haar voorstellingen neemt ze het zwarte lichaam als uitgangspunt en snijdt ze onderwerpen aan die ook in het maatschappelijke debat een grote rol spelen. Menzo weet dit te vertalen naar een nieuwe dans- en bewegingstaal en kantelt op sublieme wijze de bevooroordeelde manier van kijken naar het eigen lichaam, naar dat van de ander, en de verhalen die we eraan verbinden. Het is prijzenswaardig hoe ze in alle rust en met zorgvuldige aandacht haar onderzoek vormgeeft.

Menzo (Amsterdam, 1988) werkt zowel vanuit Amsterdam als Brussel. In 2013 studeerde ze af aan de opleiding Urban Contemporary (JMD) van de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam en daarna danste ze in producties van choreografen als Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Benjamin Kahn, Olivier Dubois, Ula Sickle, Lisbeth Gruwez, Jan Martens en Nicole Beutler. Daarnaast creëerde ze eigen werk: EFES (2016 – samen met Nicole Geertruida), LIVE (2018 – met Müşfik Can Müftüoğlu), JEZEBEL (2019) en DARKMATTER (2022). Menzo’s werk werd al meermaals bekroond, onder meer met de Amsterdam FRINGE en FRINGE International Bursary Awards (2019), de Charlotte Köhler Prijs (2022), de BNG Bank Theaterprijs (2023) en de VSCD Mime/Performance Prijs (2023).

‘Het is heel bijzonder om te weten dat het werk gezien wordt’ reageert Menzo op deze nieuwe onderscheiding. ‘Dit is voor mij een duw in de rug om samen met anderen te blijven dromen, bevragen en creëren en onze realiteit in dialoog te brengen met het theater. Met de wens dat die ruimte er mag zijn voor alle performance- en theatermakers.’

Vernon Chatlein (Curaçao, 1984) is gespecialiseerd in Afro-Caribische, Latijns-Amerikaanse muziek en jazz. Met zijn project ‘Voices from letters’ richt hij zich, samen met choreograaf Remses Rafaela, door middel van diepgravend onderzoek op de geschiedenis van de Tambú, een dans- en muziekstroming uit het Caribisch gebied, geworteld in verschillende Afrikaanse muziektradities. De ddviescommissie was diep onder de indruk van zijn voorstelling Kiminá (in het kader van ‘Voices from letters’) en vooral ook wat het teweegbracht bij het publiek. ‘De verbindende kracht van Vernon Chatlein spatte van het podium.’

Foto Bart Grietens – En ze maakte een kind van Meral Polat

Meral Polat, Saman Amini en Maya Fridman ontvingen de eervolle vermelding vanwege ‘hun onderscheidende oeuvre waarmee ze een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse podiumkunsten’.

Actrice, zangeres en theatermaker Meral Polat heeft volgens de adviescommissie een indrukwekkende staat van dienst binnen een keur aan disciplines: van krachtige actrice in de theatersolo En zij baarde een kind, presentatrice van de veelgeprezen documentaire Turkadelica, tot actrice in de Gesluierde monologen. In deze veelheid aan kwaliteiten neemt het Meral Polat Trio de laatste jaren een bijzondere plaats in.

Polat laat met dit trio zien dat ze steeds meer gedurfde muzikale wegen inslaat. Samen met haar medemuzikanten laat Polat de Koerdische, Turkse, Perzische en Griekse liederen op een wonderschone en doorvoelde manier versmelten. Met eigen teksten en gedichten van haar vader neemt Polat ons mee in de bezielde wereld van de liefde, het leven en de vrijheid.

Foto: Bas de Brouwer – Saman Amini’s integratieplan

Acteur, theatermaker, muzikant en cabaretier Saman Amini maakt rauwe, persoonlijke muziektheatervoorstellingen: voorstellingen die gaan over de pijnpunten die hij signaleert in de maatschappij en die hem ook persoonlijk raken. De commissie:

In de afgelopen jaren heeft Amini gestaag gewerkt aan een hoogstpersoonlijk oeuvre, met uitstapjes naar Het Nationale Theater. Uiteindelijk heeft hij zijn vorm en stem gevonden in zijn laatste voorstelling Saman Amini’s Integratieplan een wonderschone symbiose tussen theater en cabaret.

Celliste Maya Fridman werd geëerd omdat ze de reguliere concertpraktijk verrijkt met rituele, welhaast spirituele, concerten en begeesterd actie voert om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne.

Foto Menzo: Wessel Spoelder