Theatermagzine Scènes stopt met zijn papieren publieksblad en wil een digitale doorstart maken. Eind augustus verscheen de laatste printeditie, het geplande decembernummer zal niet meer verschijnen. ‘De kosten en baten liepen te ver uiteen’, zegt hoofdredacteur en oprichter Jos Schuring. ‘Bovendien kunnen theaters, artiesten en producenten online hun doelgroepen nog beter bereiken.’

Wat de precieze invulling van de digitale doorstart wordt, moet Schuring nog uitzoeken. De journalistieke verhalen over theater zullen in ieder geval verschijnen op zowel een vernieuwde website van Scenes.nu als op Theater.nl.

In 2022 werd Scènes overgenomen door theater.nl, het platform van internet- en horeca-ondernemer Manoli Spassoudakis uit Nijmegen. De uitgever afficheert zichzelf als een ‘business to customer’-bedrijf dat zich richt op de Wereld van Theater. De portal publiceert aanbod van de Nederlandse theaters, in combinatie met opties rondom het theaterbezoek, zoals een etentje of een (hotel)overnachting.

Daarnaast behoudt Scènes zijn partnerships met gezelschappen, theaters en festivals, zoals het Holland Festival, Toneelgroep Maastricht en de Reisopera, waarvoor Scènes branded content maakt vanuit een journalistiek uitgangspunt.

Schuring richtte Scènes in 2013 op. Het tijdschrift maakte jaarlijks een jeugdtheaterspecial, had gasthoofdredacteurschappen van Albert Verlinde, Cornald Maas en Joop van den Ende en organiseerde enkele talkshows in DeLaMar. In oktober 2023 vierde Scènes het 10-jarig bestaan met een theatergala in de DeLaMar theater.