Na 23 jaar directeurschap neemt Ted Brandsen aan het einde van volgend theaterseizoen afscheid van Het Nationale Ballet. Ook adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean stopt dan. In 2026 bereiken beiden de pensioengerechtigde leeftijd.

Onder het leiderschap van Ted Brandsen (1959) groeide de internationale waardering voor Het Nationale Ballet en wist het gezelschap in Nederland een steeds breder publiek te bereiken. Sinds zijn aanstelling als directeur in 2003 vernieuwde Brandsen onder meer het avondvullende repertoire, introduceerde nieuwe topchoreografen en zorgde voor meer spreiding van de voorstellingen in Nederland en een toename van het aantal optredens op de belangrijke internationale podia. In samenwerking met de Nationale Balletacademie initieerde hij in 2013 ook de oprichting van de Junior Company van Het Nationale Ballet, die een brug slaat tussen dansopleiding en beroepspraktijk.

Als choreograaf creëerde hij vele werken voor Het Nationale Ballet, waaronder Body (2004), Stealing Time (2006), Raï (2013), Replay (2014), Classical Symphony (2020) en de avondvullende producties Coppelia (2008) en Mata Hari (2016).

In 2014 ontving Brandsen de ‘Prijs van verdienste’ van Stichting Dansersfonds ’79. Vier jaar later droeg het Dansersfonds zijn eenentwintigste Nederlands Balletgala aan hem op, als eerbetoon voor zijn belangrijke werk voor Het Nationale Ballet. In oktober 2019 ontving Brandsen uit handen van burgemeester Halsema de ‘Amsterdamprijs voor de kunst’ in de categorie ‘Bewezen kwaliteit’ en in juni 2022 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Rachel Beaujean (1959) is al sinds 1977 verbonden aan Het Nationale Ballet. Als danseres maakte Beaujean vooral naam met haar vertolkingen van balletten van Hans van Manen, ze was gedurende vele jaren zijn voornaamste muze. Na haar danscarrière werd ze tot balletmeester van Het Nationale Ballet benoemd. In 2003 werd ze hoofd van de artistieke staf en sinds 2017 is Beaujean adjunct-artistiek directeur van het gezelschap. In datzelfde jaar werd ze, bij de viering van haar veertigjarig jubileum, benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

In de afgelopen jaren maakte Beaujean diverse bewerkingen van belangrijke negentiende-eeuwse producties voor Het Nationale Ballet. Zo creëerde ze eigen en vernieuwde versies van Les Sylphides, Giselle (samen met Ricardo Bustamante), Paquita en Marius Petipa’s Raymonda.

Voor haar verdiensten als danseres werd Beaujean in 1993 onderscheiden met de ‘Gouden theaterdansprijs’ van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en in 1995 met de ‘Prijs van verdienste’ van Stichting Dansersfonds ‘79.

De Raad van Toezicht werft momenteel een nieuwe directeur en verwacht uiterlijk begin volgend jaar een benoeming bekend te kunnen maken.

Foto’s: Jan Willem Kaldenbach