Vorige week woensdag opende in ITA de zevende editie van Lieve Stad, het festival dat vernoemd is naar de woorden uit de afscheidsbrief van oud-burgemeester Eberhard van der Laan. Het festival maakt de ambitie waar om tien dagen feest te bouwen, waar iedereen welkom is en waar theater, muziek en andere kunst uit alle hoeken van de stad te bewonderen is. (meer…)
Zowel bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst als bij het Fonds Podiumkunsten werd de subsidie-aanvraag van Over het IJ deze zomer afgewezen. Daarmee verliest het platform vanaf 2025 al zijn structurele subsidie. Om zijn belang voor stad en veld te onderstrepen, publiceert Over het IJ vandaag via verschillende kanalen een manifest. Daarbij roept de organisatie de hulp in van het publiek. Welke verandering en verbeelding van de stad heb jij beleefd tijdens Over het IJ?
Wat is een stad zonder ruimte voor verbeelding? Een stad zonder hoop op verandering.
Een rode, lege klapstoel op een plek in de stad die je al wel of nog niet kent. Een rode, lege klapstoel die je uitnodigt om samen met anderen te kijken naar een plek in de stad die vanaf dat moment niet meer hetzelfde is. Het voetbalveld bij het IJplein waar je een balletje trapt met je vrienden. Je zwemplek bij het steigertje in het IJ. Het Buikslotermeerplein waar je op woensdagochtend je groenten haalt. Het Vliegenbos waar je altijd dagdromend doorheen wandelt. Op duizenden van dit soort plekken plaatste Over het IJ zo’n rode klapstoel. Die klapstoel dreigt vanaf volgend jaar voor altijd leeg te blijven.
Al 32 jaar is Over het IJ hét platform voor locatietheater waarbinnen makers, team en publiek de ‘potentie’ van de stad onderzoeken. Samen verkennen we hier hoe verbeelding de stedelijke samenleving kan verrijken of verrassen met andere of nieuwe realiteiten en perspectieven. Hier verhouden kunstenaars zich sinds het prille begin van hun makerschap tot de stad Amsterdam. Bijvoorbeeld: FC Bergman, Schweigman&, Young Gangsters, Marjolijn van Heemstra, De Dansers, Hilda Moucharrafieh, Kompagnie Kistemaker, R3LN4CHT, Lamyn Belgaroui, Werkplaats van de Woestijne, Djuwa Mroivili, Rianne Meboer, Marte Boneschansker, Massih Hutak en véle, véle anderen. Over het IJ zorgt voor makers, waardoor zij duurzaam groeien en uitstromen naar de rest van het culturele veld. Zo versterken we ook de verbindingen tussen al die plekken in ons eigen stadsdeel Amsterdam-Noord met de rest van de stad en de wereld.
In een tijd waarin de ruimte voor vernieuwing al zó nauw is, maar door groeiende sociaal-economische verschillen, polarisatie, klimaatcrisis en gentrificatie zó nodig, kiest Over het IJ ervoor het roer om te gooien binnen een vernieuwde opzet van een festivaltweeluik. Hierin staan de ontwikkeltrajecten van Over het IJ centraal en gaan we expliciet voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie én voor experiment en onderzoek. Deze opzet sluit beter aan bij de financiële, artistieke en maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.
Een wereld in crisis heeft nieuwe (denk)beelden voor de toekomst nodig. Een nieuwe generatie kan deze bieden en onderzoeken. We kunnen niet zonder hoop op verandering. Om de verharding van de stad zacht en wendbaar te maken. Om dominante stemmen een tegenstem te geven. Over het IJ wil er zijn en blijven voor iedereen die zich meer thuis voelt op een rode harde klapstoel dan in rood zacht pluche, die podiumkunst wil zien die letterlijk midden in de wereld staat. Over het IJ gelooft dan ook dat bij nieuwe denkbeelden en in veranderende tijden soms oude concepten losgelaten moeten worden. Zo maken we ruimte voor dat waar de samenleving, de makers, het publiek en de podiumkunstensector NU om vragen.
Helaas blijkt uit de besluiten voor de nieuwe kunstenplanperiode dat deze vernieuwde opzet niet wordt gedragen door onze essentiële structurele financiers Amsterdams Fonds voor de Kunsten en Fonds Podiumkunsten. Dit doet onze toekomst en onze idealen wankelen. Zonder structurele financiële ondersteuning kán er geen ruimte gemaakt worden, kan er niks onderzocht of gebouwd worden. Dan is er geen plek meer zoals Over het IJ waar makers, team en publiek elkaar op gelijke voet kunnen ontmoeten en bevragen, en waar we samen kritisch en kwetsbaar durven zijn. Is het dan inklappen en wegwezen voor Over het IJ?
Als het aan ons ligt NIET. Wij zijn in gesprek met fondsen, gemeente, partners en makers om te zien of en hoe we toch door kunnen gaan. Over het IJ ziet het belang van verbeelding in de openbare ruimte. Een rode klapstoel die een tribune kan worden. Een parkeerplaats die een pompende afterparty wordt. Een broedplaats als dekmantel voor een broeinest van verzet. Een bos dat een nachtelijk verhaal kan vertellen. Een eiland dat in het IJ een gespreksstarter wordt over de stijgende zeespiegel en het klimaat.
___ [Welke verandering en verbeelding van de stad heb jij beleefd tijdens Over het IJ? Vul aan, deel en tag @overhetij.nd] Laat de rode klapstoel staan in de stad. Laat Over het IJ blijven. De ruimte voor verbeelding is het begin van hoe we samen de crisis in de wereld aan kunnen gaan. Verbeelding is het begin van de hoop dat verandering mogelijk is.
Foto: Derk Stenvers
laat dit geweldige festival niet zinken.
Over het IJ mág niet verdwijnen!
Het heeft mij, en vele anderen, in al die jaren heel vaak weten te ontroeren, uitgenodigd om te reflecteren, om op een andere manier naar de stad te kijken.
Ze raakten me met verrassende zeecontainervoorstellingen, met muziektheater, met fenomenale dansers in de IJ-hallen. Ze zorgden voor een onuitwisbare indruk waardoor ik op bepaalde locaties nog steeds aan die ene performance denk. Ze lieten me een duik nemen in het IJ doordat het geweldige Collectief Walden er een eiland in mocht bouwen. Ze hebben me laten lachen om één van de langste opkomsten ooit. En bovenal mocht ik er in 2021 zelf spelen in het zeecontainerprogramma en heb ik van dichtbij meegemaakt hoe betrokken ze zijn met makers.
Het zou een werkelijke aderlating zijn voor nieuwe makers, voor het (stedelijk) locatietheater, voor het publiek, voor de hele stad en ver daarbuiten als Over het IJ hun rode klapstoelen voorgoed zouden moeten inklappen…
Sinds 2015 ben ik elk jaar vrijwilliger bij Over Het Ij. Ik zit in de bouw en aankleding ploeg en ik ben ook tijdens het festival Publieksbegeleider. Over Het Ij moet blijven. Voor de artiesten die daar performen en voor het publiek. Onontbeerlijk voor het cultureel leven in Amsterdam
Laat Over Het IJ niet vallen!! Laat de theatermakers van de toekomst niet in de steek!! Dit is dé plek waar je én kan experimenteren én kan spelen met locatie en publiek. Het zou vreselijk zijn als dit verdwijnt. En hoe vreselijk is het dat fondsen dit niet inzien.
Over het IJ Festival is al jaren een vaste ontmoetingsplek voor De Metselarij, het leernetwerk voor jonge professionals in de (podium)kunsten. Een gastvrije, avontuurlijke en genereuze vrijhaven, niet alleen voor makers, maar ook voor mogelijkmakers dus. Niet weggooien!!
We hebben met theatergroep Max. en Maas op zoveel mooie locaties in Amsterdam Noord gestaan. Zoveel jong en minder jong publiek ontmoet en voor ons makers was juist die open, inspirerende plek die Over t Ij bood n uitnodiging voor vrijheid en nieuwe experimenten. Eeuwig zonde als dit verdwijnt!!!
Over Het IJ is een bekend, gevestigd festival waar uiteenlopende nieuwe makers ruimte en ondersteuning krijgen om zich te ontwikkelen. Die ruimte is noodzakelijk voor het voeden en in stand housen van een divers cultuuraanbod, zowel nu als in de toekomst.
Dus, zoals Wunderbaum het reeds onder woorden bracht: doe niet aan kapitaalvernietiging door een gevestigde en draaiende organisatie weg te bezuinigen, waar jarenlang tijd, geld, energie en liefde in is geïnvesteerd.
Over het IJ moet blijven!
De afgelopen jaren heeft Gaudeamus nauw samengewerkt met Over het IJ, hét festival voor locatiespecifieke makers. Afgelopen jaren konden door ondersteuning van Over het IJ jonge talenten als BUI en Annabel Schouten nieuwe trajecten starten en testen met publiek. Ze zijn steeds meer een rol gaan spelen voor jonge makers en talentontwikkeling en hebben de festivalstructuur vernieuwd en geënt op wat de samenleving volgens Over het IJ nú nodig heeft. Een dappere move, die door AFK en FPK niet langer ondersteund gaat worden. Nu dreigt het einde voor Over het IJ. Spreek je uit en deel het manifest en jouw reactie via de socials en laten we Over het IJ op deze gure 1 oktober niet in de kou staan.
Het is vreselijk en droevig nieuws, onbegrijpelijk dat de subsidie niet wordt verleend. Zo vernieuwend juist als vele voorstellingen op Over t IJ zijn en waren op deze prachtige wilde plek in Amsterdam, het mag niet zo zijn dat dat gaat verdwijnen.
Laten we hopen dat er andere wegen worden gevonden om voort te bestaan.
Een ontwikkelplek voor jonge en oude makers, performers en anderen. Een warm nest. Eeuwig zonde voor de ontwikkeling van (locatie)theater in Nederland als zo’n gevestigde naam verdwijnt uit de culturele sector.
Als je de basis weghaalt, valt de toren om. Over Het IJ is zo’n basis. Het moet blijven!
Over het IJ is zo belangrijk voor nieuwe makers, en daarmee voor de hele podiumsector! Over het IJ is een van de weinige plekken waar nieuwe makers zowel ontwikkeltijd, begeleiding als een professionele speelplek krijgen. Voor spoken word-artiesten van Poetry Circle is meedoen aan Over het IJ een unieke kans om te experimenteren met het maken van een korte voorstelling én deze te spelen voor een theaterpubliek. Daarmee is het een onmisbare doorstroom naar de meer traditionele theatersector. Zo’n inspirerende plek, die zichzelf keer op keer opnieuw uitvindt en zo verbonden is met de stad en de maatschappelijke ontwikkelingen, mag niet verdwijnen!
Over t Ij moet blijven!
Het is een van de weinige plekken waar je nog kan onderzoeken, waar er ruimte is voor proberen en bijschaven. Waar een productie klein mag beginnen. Ik begon meteen na m’n afstuderen in een container (classic) toen de jonge makers route en uiteindelijk stadsmakers traject. Ik heb mijn maker schap te danken aan Over t Ij en de kansen die ik kreeg.
Ik snap er even helemaal niks van. 🥲
Bij Over het IJ heb ik jaren geleden stage gelopen en de eerste praktijkervaring opgedaan om zo een basis te kunnen leggen voor al het werk dat ik nu doe. Al jarenlang programmeren en produceren ze de meest prachtige locatie voorstellingen en kunnen makers meegroeien in hun eigen ontwikkeltraject. Laat deze organisatie doorgaan met het geweldige werk dat ze doen!
Bij Over het Ij heb ik afgelopen zomer de Unboxed residentie gedaan, dit was een fenomenale ervaring. Het team, de locaties, het publiek, alles met elkaar maakte dat ik me als maker en performer ontzettend thuis heb gevoeld. Daarnaast heb ik heel veel ruimte en veiligheid gevoeld te experimenteren & hierdoor te groeien. Het maakt me oprecht verdrietig dat weer zo’n prachtige plek zou moeten verdwijnen. Laat dit alsjeblieft niet gebeuren. We hebben deze ruimte, plekken, makers en uitwisseling nu juist zo ontzettend hard nodig!
Locatie theater Optima Forma! Jaarlijks zorgt Over het IJ voor ontroering, verrassing, reflectie, emoties ( blij, boos) met haar festivalvol met jonge, inspirerende makers. Opgeladen en uitgewaaid ga ik er steeds weer vandaan. Spreek ik er af met vrienden en familie om ons samen onder te en te genieten van het perspectief wat gebracht wordt. Een ritueel, een traditie, een vuurplaats die niet verloren mag gaan!
Ik heb zoveel goede herinneringen aan Over het IJ festival. Herinneringen aan mooie zomeravonden, verrassend theater op nog verrassendere locaties. De zeecontainers, de grote voorstellingen, de zoektochten door Amsterdam noord, de uitzichten, de ontdekkingen. De steeds vernieuwende blik op de stad. De toegewijde medewerkers. Laat dit niet verloren gaan!
DEGASTEN en theater op locatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op locatie maken en met name in een stedelijke context daagt je als maker uit en zorgt ervoor dat je de status quo van je eigen praktijk moet blijven bevragen.
Over het IJ Festival is voor ons en velen anderen, al jaren een vaste maak en speelplek en Amsterdam Noord een bron van inspiratie. Van Zwembad tot 10 metershoge Kerk en van Stadsdeelkantoor tot 12 uur durende performance in een glazen Container aan het IJ. Niks was te gek of onmogelijk, het onderzoek en durf stonden voorop dankzij een gedeelde visie op creatief produceren. Dit was een vrijplaats en veilige haven waar we met nieuwe makers onderzoek en het experiment aan konden gaan.
Zowel voor ons als organisatie als voor onze medewerkers, makers en spelers een essentiële plek in hun talentontwikkeling. Vele professionals in onze sector hebben hun eerste stappen kunnen zetten en verfijnen bij Over het IJ Festival.
Niet alleen voor ons maar ook voor de gehele sector en het publiek is Over het IJ een belangrijke en duurzame partner in de stad, met een missie voor ruimte bieden aan talentontwikkeling. Een unieke plek die wij niet willen en kunnen missen in deze stad!
Door dit festival leer je de stad op een andere manier bekijken. Je leert over de historie van locaties, hoe anderen de locaties bekijken of dat wat het misschien juist niet geworden is. Zo’n verrijking aan de beleving van de stad, en dat ook nog terwijl nieuwe makers kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Een podium voor nog niet eerder vertoond werk. Wat een verdriet als dat er allemaal niet meer zou zijn!
Voor studenten van ArtEZ Muziektheater is Over het IJ al jarenlang de plek waar ze hun eerste proeven kunnen laten zien en toetsen aan publiek. Dit in samenwerking met Via Berlin – een tweede partner die nu dreigt weg te vallen. Een aderlating voor aanstormend talent en het muziektheaterveld!
Over het IJ festival is zó belangrijk voor de ontwikkeling van locatietheater.
Dat mag niet onderschat worden.
Daarnaast biedt het OHIJ-team een veilig haven voor jonge makers om zich vanuit alle veiligheid en vertrouwen te ontwikkelen.
Ook dit mag echt niet onderschat worden in een land als Nederland dat zóveel bekende artiesten heeft die internationaal furore maken.
Op wat voor plekken denken we dat dit soort kunstenaars zich ontwikkelen?
Over het IJ is onmisbaar voor de stad Amsterdam. Met hun gevarieerde programma weten de programmeurs en de makers altijd op ongekende de tijdgeest te vatten en de blik van hun publiek te verbreden. Laat dit niet verloren gaan!
Geen eind voor over ’t IJ: Ruimte en tijd voor ontwikkeling, experiment en confrontatie met publiek zijn onontbeerlijk voor beginnende makers. Over ’t IJ biedt deze ruimte al 32 jaar en vond zichzelf daarbij meermaals opnieuw uit. Beloon Over ’t IJ voor haar getoonde flexibiliteit en voorstel voor een nieuwe vorm en behoudt deze belangrijke speelruimte!
Wij kregen als pas afgestudeerde makers een plek bij Over het IJ om onszelf te ontwikkelen. We mochten zoeken en experimenteren naar onze eigen stijl en werkwijze. Wij zijn groot geworden bij Over het IJ. We hebben veel aan dit festival te danken en veel mooie herinneringen aan onze projecten daar. Over het IJ mag niet verdwijnen! Al vele jaren fungeren ze als een fijne en bijzondere springplank voor jonge locatie makers. Dat is onmisbaar en heel belangrijk!
Over het IJ is een échte springplank. Als bezoeker spring je er (soms letterlijk) in het diepe om je te laten verrassen. Als (jonge) theatermaker is het een sprong vooruit, de hoogte in, een belangrijke start van het opbouwen van publiek en het ontwikkelen van je artistieke praktijk.
Ik leerde Over het IJ kennen tijdens mij allereerste praktijkstage. Die liep ik bij het welbekende Zeecontainerprogramma. Theater op een paar vierkante meter. Het bleek te kunnen. Ik leerde er wat hard werken is en hoe heerlijk het is om onderdeel te zijn van een gedreven team.
Inmiddels ken ik Over het IJ als belangrijke partner (van Festival Cement en De Metselarij) binnen de talentontwikkeling van nieuwe theater(mogelijk)makers. De organisatie draagt haar talenten en dat is van enorme, onschatbare waarde. Ik hoop dat Over het IJ in de toekomst makers en publiek mag blijven leren om anders en opnieuw naar de stad te kijken.
Wake up people in Den Haag!!! Verbeelding, plezier, herkenning, schoonheid, kritische vragen, experiment en verbinding, en dat alles op een toegankelijke en warme manier gebracht door het hele Over ’t IJ team en alle makers voor de hele stad. What is not to like?!?! Dit is wat het leven zin geeft en bij uitstek waar ons belastinggeld heen zou moeten gaan. Over ’t IJ is een levensader, zowel voor makers als publiek!
Kom op!! Wordt wakker! We mogen een theater festival als dit – met zijn wortels door de hele buurt en een nog groter wordende stam van inmiddels 32 (!!) jaar- niet verliezen in een buurt als Amsterdam Noord. Juist niet daar… Een verbindende factor tussen kunst, cultuur, stad- en buurtgenoten. Een verbinding waar juist nu zoveel behoefte aan is.
!Op nog minimaal 32 jaar OHIJ! 🙏🏻👏🏼
Onvervangbaar festival voor buitengewone podiumkunst en de ontwikkeling van nieuwe makers en nieuwe theatervormen. Een festival met landelijke en lokale relevantie, een groot engagement en evenzo groot hart voor podiumkunst en de theaterwerkers van nu en van de toekomst.
Over het ij vertegenwoordigt een brede spectrum aan (jonge) makers die geïnteresseerd zijn in locatietheater, vanuit een oprechte betrokkenheid en met aandacht voor de artistieke behoeftes van de kunstenaars. Het doet een ander licht schijnen op NDSM en wordt elke jaar opnieuw een inhoudelijk en solidaire ontmoetingsplek voor kunstenaars, publiek en professionals.
Over het ij mag voor zo vele niet verdwijnen!
Over ‘t IJ MOET BLIJVEN!!
Over het IJ is een fantastische plek die ruimte, expertise en een podium biedt voor jonge makers om te groeien in hun makerschap en carrière.
Het is zo belangrijk dat die plek behouden blijft en de kennis en ervaring van Over het IJ gedeeld kan blijven worden met jonge makers.
Kunst maken is kwetsbaar en heel erg spannend/eng, en Over het IJ biedt een veilige omgeving om te kunnen experimenteren en en te kunnen ontdekken. Zowel voor makers als voor publiek.
DE DANSERS IS SCHATPLICHTIG AAN OVER HET IJ. Hier kunnen we al 10 jaar lang groeien, uitproberen, vanaf Josephine van Rheenen’s allereerste eigen werk in het Atelier. Dit geweldige festival is voor ons onmisbaar geweest, om onze artistieke handtekening te ontwikkelen, publiek op te bouwen en zelfs internationale contacten op te doen. Over het IJ geeft makers vrijheid en vertrouwen en is één van de weinige plekken waar je je écht goed kan verdiepen in (stads) locatietheater, zowel voor nieuwe als gevestigde makers. Laat dat niet verloren gaan!
Over het IJ is een integere, zorgvuldige en kundige organisatie, met mensen die zonder enig machtsbelust of eigenbelang achter hun makers en de kunst staan. Ze hebben mij en vele makers geïnspireerd om kunst in aanraking te laten komen met de stad en andersom; de stad met kunst. En daarmee bedoel ik niet alleen de bewoners en voorbijgangers, maar ook de stad zélf. Het wezen van de stad ligt ook opgeslagen in de zware stoeptegels, het geronk van motoren, in de meeuwen op bankjes, het klotsende IJ.
Ik zou de organisatie echter tekort doen als ik alleen zou omschrijven hoe ik ze ken, of wat ze voor mij hebben betekend. Ik wil jullie daarom vragen je iets voor te stellen. Soms moet je het gat beschrijven om te zien welke ruimte het eerst was. Het grotere geheel waar Over het IJ een belangrijke schakel in is.
Wat gebeurt er als we kunst alleen nog tegenkomen in de daarvoor bestemde ruimtes?
Aan wie dit leest: probeer het je voor te stellen. Hoe de stad eruit ziet zonder kunst op onverwachte plekken. Hoe je dag eruit ziet zonder een plotselinge happening op een straathoek, zonder een nieuw verhaal op een bekend plein, zonder die ene vraag op een lantaarnpaal.
Voor mij zou de openbare ruimte een soort vacuüm worden. De straten, de fietspaden, de bussen, de pleinen; ze zouden een middel worden mijn hoofd van a naar b te brengen.
Wanneer kijken we een vreemde aan?
Waar is het ongemak?
Hoe raken we elkaar?
Wie maakt ons wakker?
De stad zou imploderen. Ik zie voor me hoe mensen vanuit hun huizen werken, de deur opendoen voor een pakket, naar de supermarkt sloffen, de pont pakken, een koffie halen, naar de sportschool fietsen terwijl ze een podcast luisteren. Ik hoor het ratelen van fietsen, het zoemen van fatbikes, het bliepen van zelfscankassa’s. Ik hoor de gedachteloosheid. Ik zie voor me hoe mensen in zichzelf vouwen. Hoe ze hun stem verliezen. De verte in hun zicht kwijtraken.
Laten we onszelf oefenen het gat voor te stellen. Om er echt bij stil te staan. In verlies kunnen we op waarde schatten. Om vervolgens de vraag te beantwoorden: als we deze ruimte niet beschermen, wat komt er dan voor in de plaats?
De stad heeft plekken nodig waarbinnen cultureel experiment mogelijk is. Over het IJ is zo’n plek. Ik heb zelden een culturele instelling meegemaakt die zo toegankelijk is en zo persoonlijk begeleidt. Dat is echt heel bijzonder. Vooral als jonge, nog zoekende maker geeft het veel vertrouwen als een grote, gerenommeerde plek als deze voelbaar achter je staat en je de ruimte geeft om te onderzoeken en dingen uit te proberen. Over het IJ is een springplank voor jonge makers met een fascinatie voor locatie gericht werken. En daar zijn ze uniek in. Ze hebben zoveel ervaring, kennis en netwerk opgebouwd binnen het locatie(theater)werkveld dat het weghalen hiervan een onnodig culturele kaalslag zou betekenen. Waarom weghalen wat diepe wortels in vruchtbare grond heeft? En terwijl die wortels steeds dieper worden zijn ze nooit stil blijven staan. Ze hebben zichzelf altijd weer vernieuwd, doordat ze goed hebben gekeken naar wat het culturele landschap nodig heeft. Ze zijn een voorbeeld van hoe het zou moeten. Standvastig en fluïde tegelijkertijd.
Enorm zonde als zo’n toffe club als Over het IJ verdwijnt. Ver voordat Amsterdam-Noord hip was waren ze er al. Hun 32 jaar ervaring geeft een enorme kennis en netwerk. Eeuwig zonde om zo’n unieke club met superbevlogen mensen weg te snoeien. We hopen dat er op de valreep nog een list gevonden wordt.
Over het ij was instrumental in initiating and supporting The School of Winds and Waves’ foray into water. We kickstarted the Water Workers Community Radio; a traveling FM radio station broadcasting live talks with water professionals, enthusiasts and safeguarders. The radio station began its output in the Netherlands, broadcasting from Terschelling, the canals of Amsterdam, the Almere Poort’s coastal stretch – and finally in 2024, moving south towards Gozo, Malta.
The website is currently devoted to the archiving of these interviews from the Water Workers community radio and consists of interviews with artists, scientists, city planners, engineers, farmers, academics, archaeologists, historians, hydrologists and more.
Thanks to the team of Over het Ij this became possible and only in Amsterdam we met and interacted with ten of these workers with aspirations to continue expanding and collecting tech and eco heritage utilising interdisciplinary site specific situated knowledges bridging with the arts. We believe that through this festival and their sensitivities unique encounters and initiatives like ours could happen.
Ontdekplek voor publiek en ontwikkelplek voor jonge makers, onze collega’s van Over t IJ hebben gebouwd en gebouwd waarmee ze aan de wieg staan van prille carrières. Belangrijk om dit in Amsterdam Noord te behouden, zowel voor makers als voor gebiedsontwikkeling.
Over het IJ festival heeft ons ondersteund in onze eerste stappen als makers. Vers van de (drama)schrijfopleiding kregen we de kans om in de Tuindorproute ons eerste muziektheaterproject te maken. We mochten experimenteren, nieuwe samenwerkingen uitproberen en dingen doen waarvoor we niet gestudeerd hadden. We kregen de kans makers te worden en publiek te ontvangen dat we wellicht anders nooit hadden ontmoet.
Over het IJ is een heel warme, laagdrempelige plek dat vanuit enthousiasme hun makers benaderd. Ook als het zoeken is in een proces blijft dat optimistische enthousiasme de boventoon voeren, waaruit veel vertrouwen in de (jonge) makers spreekt.