Oorspronkelijk Nederlands musicalmateriaal ontstaat nagenoeg altijd vanuit een (commerciële) producent. Die heeft een idee voor een nieuwe productie en zoekt daar vervolgens mensen bij die dat moeten gaan maken. Voor een onderzoeksproject aan de Fontys Academy of the Arts sprak musicalonderzoeker Sanne Thierens met musicalmakers die juist niét dit traditionele pad bewandelden. (meer…)
Voor musical-veteranen is het al jaren een begrip: 40-45, de spektakelmusical van Studio 100 die in Vlaanderen een ongekend succes werd. Zes jaar na de première staat de Nederlandse versie in Barneveld en speelt het verhaal zich niet langer in Antwerpen af, maar in Rotterdam. De ingenieuze vormgeving is al een reden om te gaan kijken, maar een sterk spelende cast maakt het plaatje compleet.
Je kunt 40-45 op verschillende manieren een filmische voorstelling noemen. Niet alleen draaien de acht tribunes als filmcamera’s rondom het toneelbeeld, maar ook in het verhaal is film een rode draad. Het is de liefde voor films die de broers Louis (Soy Kroon) en Dirk (Dorian Bindels) met elkaar verbindt. De eerste is een automonteur met het hart op de tong, de tweede een student geneeskunde die meer verstandelijk is. Beiden zien een mooie toekomst tegemoet: Dirk met zijn verloofde Marie (Niniane Everaert) en Louis met Leah (Gaia Aikman), die voorzichtig met elkaar aan het flirten zijn. En dan breekt de oorlog uit.
Wat volgt is een gezin dat uit elkaar wordt gerukt door de nieuwe realiteit van het naziregime: Dirk kiest al snel voor de NSB, terwijl Louis zich bij het verzet aansluit. Marie worstelt met een geliefde die ze steeds minder herkent, terwijl Leah haar eigen geheim heeft. De ouders van de jongens – Babette van Veen als Anna en Kees Boot als Emiel – zien met lede ogen aan hoe de familie ineenstort.
Het klinkt nogal schematisch: twee broers en vrienden die in oorlogstijd tegenover elkaar komen te staan en een duidelijke strijd tussen goed en kwaad laten zien. Maar het script van Allard Blom en de regie van Frank Van Laecke zijn genuanceerder dan dat. Het antisemitisme van de nazi’s is tot iedereen doorgedrongen: van een tante die het niet kan schelen dat een buurman net is opgepakt tot Louis zelf, die gelooft dat er een kern van waarheid zit in een complottheorie. Omdat hij op het juiste moment en bij de juiste persoon is geweest, heeft hij zich kunnen ontwikkelen tot verzetsstrijder.
Verleiding van propaganda
Wij in het publiek hebben dan al de verleiding van propaganda aan den lijve kunnen ervaren. We zijn getuige van een bijeenkomst van de NSB, waar castleden naast ons staan te zingen en applaudisseren voor een antisemitische film, terwijl de koptelefoons die we tijdens de voorstelling op hebben een hysterische menigte suggereert. De immersieve enscenering maakt het invoelbaar hoe makkelijk het was om mee te klappen en deel te worden van de meute.
De scenografie is sowieso het sterkste onderdeel van deze musical. De tribunes bewegen alsof het camera’s zijn en gebruiken bekende filmtechnieken. Een scène in het Plaswijckpark kan als een wide shot aan je voorbijgaan en overgaan naar een close-up van vier personen, waardoor de scène intiemer wordt. De intimiteit wordt versterkt door de koptelefoons, waardoor acteurs niet hoeven te projecteren en meer kunnen variëren in spelaanbod. 40-45 kan daardoor afwisselen tussen grote massascènes en kleine momenten.
Daarnaast profiteert deze versie van 40-45 van sterk (samen)spel van acteurs. Bindels en Kroon vullen elkaar als broers mooi aan: Bindels als een beheerste jongen die niet snel het achterste van zijn tong laat zien en iets mysterieus blijft hebben, en Kroon als zijn tegenpool die ongefilterd gelukkig, kwaad of verdrietig is. Zijn emoties liggen zo aan de oppervlakte, dat zijn spel dikwijls weet te ontroeren.
La La Land-achtige sterrenhemel
Daarnaast spelen Kroon en Aikman een liefdesscène die in handen van mindere acteurs ongeloofwaardig en zoetsappig zou worden. Het lied ‘Blijf bij me’, compleet met La La Land-achtige sterrenhemel, voelt te romantisch voor iemand die net onvoorstelbaar leed heeft meegemaakt. Aikman en Kroon moeten heel snel schakelen tussen groot verlies en grote liefde, maar hebben zulke chemie met elkaar dat ze het toch voor elkaar krijgen.
Niniane Everaert moet als Marie even wachten voordat ze volledig kan laten zien wie ze is en waar ze voor staat, maar het levert een spannende confrontatie op met de man waar ze ooit van hield. Sjoerd Pleijsier is een plezier om naar te luisteren. Zijn lage basstem geeft autoriteit aan Meneer Leon, de verzetsleider die Louis onder zijn hoede neemt en een van de meer emotionele momenten in de voorstelling krijgt.
Tegen het eind van de voorstelling wordt het geheel wel erg melodramatisch. Een grote onthulling komt nogal uit de lucht vallen. De gewetenscrisis waar Dirk vervolgens in belandt ziet de oplettende kijker al veel eerder aankomen, dus echt nodig is het niet.
En dan zijn er die vreemde fragmenten uit de western The Plainsman (1936), waarin cowboys strijders van de Cheyenne-natie neerschieten. Het lijkt de bedoeling dat we meegaan met het verhaal van Emiel, die vertelt over hoe ze na de oorlog weer konden wegdromen bij een spannende film. Maar in een verhaal dat helder het gevaar van ontmenselijking overbrengt, is het nogal lelijk om de ontmenselijking van andere groepen als entertainment te gebruiken. En onnodig: nu het verhaal zich niet meer afspeelt in Antwerpen, waar de film inderdaad werd vertoond in Cinema Rex, is er geen reden om in Nederland dezelfde film te gebruiken.
Toch is 40-45 al met al de reis naar het theater meer dan waard. Het spektakelgehalte is hoog, maar wordt nergens een gimmick. Het blijft dienend aan het verhaal en aan de acteurs. En dat verdient, net als in Vlaanderen, een groot publiek.
Foto’s: Studio 100
Beste Theaterkrant. Ik doe mee in de voorstelling, heb ‘m dus niet gezien. Ik zie dat wij onder de noemer ‘omstreden’ worden geselecteerd. Alleen de Volkskrant is negatief – recensent is fan van Soldaat van Oranje – kunt u mij uitleggen waarom we dan tóch omstreden zijn?
Hoi Sjoerd, de redactie kent de badge ‘omstreden’ toe als de recensies over een voorstelling zeer uiteenlopen. Dat vinden we het geval als minimaal 1 recensent wild enthousiast is (4 of 5 sterren) én minimaal 1 recensent teleurgesteld is (1 of 2 sterren).
Wat mij wat verbaast is dat niemand iets schrijft over xe slechte belichting, maar misschien zaten de recensenten allemaal op de 1e rij. Mijn vrouw en ik zaten op rij 15, wat niet eens zo veel van het toneel was, maar konden door het slechte licht de gezichten en dus de gezichtsuidrukkingen van de spelers niet goed zien. We zouden de acteurs niet herkennen als we ze op straat tegenkwamen. Het probleem met de verlichting is dat de acteurs beschenen worden met felle spots terwijl het daaromheen te donker is. Dat kunnen je hersenen niet goed verwerken en dat geeft dan slecht zicht. Als het omgevingslicht zou worden verhoogd zou het kijkplezier enorm kunnen worden verbeterd. Dan zou je ook meer kunnen zien van de bewegende tribunes en attributen, wat nu vooral in het pikkedonker gebeurt. Had zoveel meer kijkplezier kunnen geven, waar het nu duidelijk aan ontbrak.
We vonden het technisch absoluut hoogstaand. Echt next level. Ik stoorde mij aan de casting keus.De rol van de Joodse Leah Liebman werd vertolkt door een Surinaamse top actrice. Ik bleef de hele avond naar Miss Saigon kijken ipv naar Leah Liebman.Daar kan Gaia Aikman niets aan doen. Toch onbegrijpelijk deze keus voor zo een productie.
Bijzonder dat u een zwarte actrice ziet en moet denken aan een musical over Vietnam.
Goed dat Studio 100 zowel witte als zwarte acteurs cast. Kan niet zo zijn dat een potentieel langlopende musical alleen aan witte acteurs werk geeft.
En Gaia Aikman is inderdaad top. De producent mag blij zijn met iemand die op West End heeft gestaan. Dat kunnen niet veel producties zeggen.
Lees u in. Er bestaan Aziatische en zwarte Joodse mensen.
Duidelijk, dank je wel Joke. Sjoerd.
Wat een zure reacties allemaal. Ik heb er onbevangen naar gekeken maar vooral genoten.
Het was spectaculair, emotioneel maar vooral mooi. Ik heb in Nederland nog nooit zoiets ervaren. Werkelijk alles vond ik mooi en kan geen negatief punt noemen. De twee uur waren in een oogwenk voorbij.
We hebben genoten van de voorstelling. Een echte aanrader. De noodzaak van de film met indianen en cowboys is ons niet duidelijk. Een hekel punt is echter wel de zitplaatsen in het theater. Wat een ongemakkelijke (klein en lage rugleuning) stoelen. Dit is duidelijk een verkeerde zuinigheid van een mooi theater. Twee uur volhouden op deze zitplaatsen is een prestatie op zich. Jammer!
Mooie voorstelling. Technisch hoogstandje Goed geluid via hoofdtelefoon. Helaas zitten de stoelen voor geen meter. Vonden we alle vier.
Wij vonden het een geweldige en indrukwekkende musical.
De koptelefoons vonden wij ook een goede aanvulling,zo was alles beter te volgen.
1 min puntje,vervang de stoelen want die zaten voor geen meter.
Maar voor de rest een dikke pluim voor iedereen die er aan mee gewerkt heeft,en wij vonden hem beter dan Soldaat van Oranje.
De musical was prachtig.
Alleen de stoeltjes waren vreselijk om op te zitten
Hadden er meer mensen last van de bewegende tribunes, ?
Had soort wagenziekte laatste half uur .wordt er niet lekker van jammer mijn fam waren erg enthousiast.
Wat was het mooi.
En wat zaten de stoeltjes vreselijk….
Fantastisch!!!
Geweldig dat onze geschiedenis op deze manier levend wordt gehouden.
En tja, 2 uur minder comfortabel zitten afgezet tegen jaren van oorlogsellende ….
Genoten van het verhaal, de crew en de meest geweldige techniek! Bravo!
We willen graag naar deze voorstelling, maar als ik zoveel lees over slechte stoelen, oei, mijn man heeft rugklachten, geen aanrader voor hem( ons) dus,
Geweldige musical met veel spektakel. Goed en zuiver gezongen.
De rijdende tribunes is een goede aanvulling en geeft een cinematic effect.
Zoals al meer me sen opmerken: de stoeltjes zitten vreselijk en zijn eigenlijk iets te krap.
WOW!!!!
Wat een super goeie en mooie musical was het!
De cast, de zang, acteurs, decor…. alles klopte!
De oortjes waren geweldig, helder geluid, en een pure beleving van zang en het verhaal goed verstaanbaar..
De rijdende tribunes heel gaaf!
Kortom.. dit MOET je zien!
En idd de stoelen waren minder, maar dat mocht de pret niet drukken, ik zou zo weer gaan!!!
Geweldige musical
Dit is het waar gebeurde verhaal top
Genoten van begin tot einde
Ik ben van mezelf geen vast bezoeker van musicals, en bezocht deze omdat de 12-jarige zoon van een vriend eraan meedoet.
Een geweldig spektakel, vanaf eerste tot laatste minuut meeslepend, indrukwekkend en boeiend. Het geeft simpel maar goed weer waar polarisatie in een samenleving toe kan leiden. Juist nu is het goed daaraan herinnerd te worden, en niet te vergeten waartoe dat kan leiden.
Mooie productie,gaf een goed beeld uit die tijd.
Stoeltjes zaten slecht,eveneens de krappe beenruimte.
En voor mensen met rollator,rolstoel of moeilijk ter been was het niet te doen om de steile trappen op te komen.
Het is een prachtige Musical. De bewegende tribunes door de hele hal en de koptelefoons geven het geheel een extra dimensie … het verhaal is anno 2024/20/25 nog steeds akelig en confronterend actueel. Prachtige indrukwekkende mooie en emotionele momenten.
Helaas kan ik niet begrijpen waarom er zulke bar slechte stoelen geïnstalleerd zijn. Om met chronische rugpijn zo slecht meer dan twee uur te moeten zitten is een aanslag op je gestel en concentratie. Verder alleen maar lof!!!
Wij zijn op 22 oktober naar 40-45 geweest met 8 personen. We waren erg onder de indruk, wat een spektakel. Er werd goed gezongen en geacteerd; de muziek is prachtig; het verhaal is boeiend. Door de koptelefoons zijn alle gesproken en gezongen teksten goed te verstaan. Je zit mede door de koptelefoons helemaal in het verhaal. De visuele effecten en de belichting zijn van toegevoegde waarde aan het geheel. Een echte aanrader.
Ik en mijn man gaan zeker nog een keer. Het enige minpunt zijn de stoelen: die zitten erg krap, daar waren wij het unaniem over eens, dus dat is wel jammer. Toch zal dit ons niet weerhouden om nog een keer te gaan.
Ik was heel enthousiast over de musical, maar zal niet gauw weer naar dit theater gaan, 2 uur op stoeltjes zitten die voor een peuter geschikt is, heb even de programma brochure er op gelegd, de zitting is misschien 1 cm groter, zo veel pijn gehad tijdens de voorstelling, zodat ik niet echt heb kunnen genieten en dan moet je ook nog ruim een uur naar huis rijden pffff, geen oog dicht gedaan, zo een spierkrampen door het verkeerd zitten, en nu de hele dag door nog steeds last van spierkrampen.
Maar om toch nog even iets positiefs te zeggen, de spelers waren allemaal geweldig.
Echt genoten van deze voorstelling. Spektakel, tranen, liefde en tragedie… alles na elkaar. In een woord indrukwekkend. Geweldige artiesten.. ! Top regie en technisch hoogstandje. Helaas dat alles onder pijn in de rug en zitvlak. Niet vol te houden deze zitjes! En dat voor dat geld.. ! Schandalig vindt ik het… en ook ten opzichte van de toneelspelers!! Zij doen hun best… maar zittend publiek zit naar hen te kijken met rugpijn, “houten kont” en hoopt dat dat snel eindigt… ondanks het geweldige spel en techniek… al met al… ik ga nog een keer aanrader… maar dan … neem ik kussens mee!! Studio 100 .. Top !! Maar ook Flop !
Mijn hemel , wat was het geweldig ! Muziek super ! Wat een spektakel .
Wat zat de musical geweldig in elkaar ! Genoten !
Maar ……….die stoeltjes zijn voor peuters , beenruimte niks .
Wat zonde ! Wat zonde !
Maar verder veel complimenten .