In een brief aan het Haagse college van B&W vragen meer dan honderd Nederlandse en Vlaamse cabaretiers de sluiting van theaters Diligentia en Pepijn te voorkomen. De cabaretpodia zijn in hun voortbestaan bedreigd door wegvallende subsidie. Diligentia en PePijn, dat als een gezamenlijke instelling opereert, kreeg (deels) positief advies, maar viel vanwege ontoereikend budget onder de zaaglijn.

We hebben begrepen dat, tenzij het tij gekeerd wordt, de Haagse theaters Diligentia en PePijn zullen moeten sluiten. We hebben ook begrepen dat dat niet komt door een negatief advies, maar doordat beide theaters ‘onder de zaaglijn’ uitkomen. Wij zijn er echter van overtuigd dat wanneer het positieve advies niet overgenomen zou worden, de gevolgen desastreus zijn.

Landelijk staat ‘de tandem’ PePijn-Diligentia bij cabaretiers bekend als unieke combinatie binnen een grote stad; een combinatie van eerst uitproberen en schaven (PePijn) en daarna oogsten en trakteren (Diligentia).

Cabaret in Nederland is sowieso een unieke aangelegenheid; er is geen ander land ter wereld dat het genre als zodanig kent, het niveau is hoog en, misschien nog wel het belangrijkste: er is behoefte in Nederland aan goed, scherp, divers en onafhankelijk cabaret. Dat blijkt uit de verkoopcijfers.

Wij willen doen wat we kunnen om niet te laten gebeuren dat de middelen ‘aan de andere kant’ ervoor zorgen dat dit unieke, kwalitatief hoogstaande en nodige theatergenre niet meer beoefend en beleefd kan worden in Den Haag.

We weten dat de Koninklijke Schouwburg ook cabaret programmeert, maar lang niet alle cabaretiers kunnen er terecht. Bovendien is het, terecht, dé plek waar toneel gespeeld en getoond wordt.

Diligentia en Pepijn zijn daarmee de enige theaters in Den Haag die voorzien in de behoefte het brede en diverse aanbod cabaretiers dat ons land rijk is in z’n volledigheid voor het voetlicht te brengen. Jong, oud, beginnend, ervaren, van stand up comedy tot kleinkunst; alle genres en alle soorten cabaretiers kunnen terecht bij Diligentia en PePijn, en daarmee toont zich de wereld in al haar verscheidenheid, belevingen, visies en verbeelding aan het publiek. Een noodzakelijke, positieve en verbindende gang van zaken, die ons inziens niet mag verdwijnen.

Sluiting van de theaters Diligentia en PePijn zou betekenen dat een grootstedelijk, nieuwsgierig en behoeftig publiek de toegang tot een broodnodig, scherp, uniek, tot nadenken en plezier stemmend en relativerend genre ontzegd zou worden.
En dat is, zeker in deze politieke tijden, schandalig en zoals gezegd, niet minder dan desastreus.

Voor de stad Den Haag, voor de cabaretiers, en voor het publiek. Nog los van het onverdraaglijke idee dat we PePijn, het theater dat Paul van Vliet stichtte in 1964, een jaar na zijn dood ten grave zouden moeten dragen.

We hopen dat u het met ons eens bent en dat u, in het belang van het voortbestaan van Den Haag als dé cabaretstad van Nederland, bereid bent om deze financiële ruimte te creëren. Deze subsidie blaast de zuurstof in de levensader van deze essentiële kunstvorm. Het verdwijnen ervan veroorzaakt een directe kaalslag voor het culturele hart van de gemeente en het cabaretlandschap.

Voorkomt u alstublieft de sluiting van Diligentia en PePijn.

Met vriendelijke groet,

Alex Ploeg, Andre Manuel, Andries Tunru, Annick Boer, Arie Koomen, Arnout van den Bossche, Aron Elstak, Audrey Bolder, Ayoub Kharknach, Bas Birker, Berit Companjen, Blauwe Vinkjes, Brigitte Kaandorp, Celine Janssen, Chris Grem, Chris Piquillet, Cindy Pieterse, Claudia de Breij, Clifton Braam, Daniël Arends, Dave Luza, David Linszen, De Gestampte Meisjes, De Meiden van Toen, De Régâhs, Derek Otte, Diederick Ensink, Diederik van Vleuten Dolf Jansen, Dorine Wiersma, Elke Vierveijzer, Eric van Sauers, Fabian Franciscus, Farida Laan, Femke Vernij, Flip Noorman, Frans Mulder, Freek de Jonge, Gerrie Smits, Gielzzz, Gilion Slory, Greg Shapiro, Guido Spek, Guido Weijers, Hans Sibbel, Henri de Vries, Henry van Loon, Herman Finkers, Herman van Veen, Iris Rulkens, Jandino Asporaat, Janneke de Bijl, Jasper van der Veen, Javier Guzman, Jawad Es Soefi, Jeffrey Spalburg, Jeroen Woe, Jeroens Clan, Jochem Myjer, Jochen Otten, Joep van Deudekom, Johan Goossens, Joosen en de Jager, Jörgen Raymann, Judy Lijdsman, Jules Keeris, Karin Bloemen, Karin Bruers, Kasper van der Laan, Katinka Polderman, Kees van Amstel, Kim Schuddeboom, Kine Håndlykken, Klaas van der Eerden, Kor Hoebe, Laurens de Groot, Lisa Ostermann, Lonneke Dort, Lotte Velvet, Lovella, Luuk Ransijn, Maartje de Boer, Manu van Kersbergen, Marcel Harteveld, Marco Lopes, Marie Koet, Margriet Bolding, Marjolijn van Kooten, Marja van Katendrecht, Marlon Kicken, Martijn Koning, Micha Wertheim, Mouna Laroussi, Nabil Aoulad Ayad, Niels van der Laan, Nienke Plas, Nilgün Yerli, Noël van Santen, Patrick Laureij, Paulien Cornelisse, Peter van Ewijk, Peter Heerschop, Peter Pannekoek, Peter van Rooijen, Pieter Derks, Pieter Jouke, Plien van Bennekom, Rayen Panday, Remco Veldhuis, Remko Vrijdag, Remy Evers, Renate Reijnders, René van Meurs, Richard Kemper, Ricky Koole, Ricky Risolles, Rob Scheepers, Robert Jan Stips, Roel C. Verburg, Ronald Goedemondt, Ronald Snijders, Rosa da Silva, Roué Verveer, Ruud Smulders, Sanne Wallis de Vries, Sara Kroos, Selma Visscher, Sezgin Güleç, Silvester Zwaneveld, Sjaak Bral, Soundos el Ahmadi, Spruijt & Opperman, Steven Brunswijk, Teun van den Elzen, Theo Maassen, Thjum Arts, Thomas van Luyn, Tim Fransen, Tobi Kooiman, Ton Kas, Valentina Tóth, Victor Luis van Es, Viggo Waas, Vincent Bijlo, Vuile Huichelaar, Willie Wartaal, Wim Daniels, Wim Helsen, Wouter Monden, Wouter Planteijdt , Xavier Molijn, Yentl en de Boer, Youp van ’t Hek, Yunus Aktas, Boban Benjamin Braspenning, Emiel Lenssen, Rob Mollien, Elsbet Remijn, Claudette Verhulst, Stefan Hendrikx, Howard Komproe.

Foto: Heel van Sanne Wallis de Vries