De Nederlandse Reisopera opent dit met een klassieker: de opera Hänsel und Gretel uit 1893 van componist Engelbert Humperdinck. De enscenering is degelijk maar tam, maar de scenografie steelt de show. (meer…)
Onder dramatisch dissonante orkestklanken gaat het doek op voor Rigoletto, de 17e opera van Verdi. In plaats van de feestzaal in het hertogelijk paleis uit het libretto bevinden we ons in een kille ruimte van een psychiatrische kliniek.
In deze herneming uit 2017 presenteert regisseur Damiano Michieletto Rigoletto als een geestelijk wrak, gebroken door verdriet en schuldgevoel. De gebochelde nar die zijn dochter vanuit obsessieve vaderliefde ongewild de dood indrijft, herbeleeft in flashbacks de tragische gebeurtenissen uit zijn leven.
Daar valt in principe iets voor te zeggen, maar het maakt het verhaal vaak lastig te begrijpen en staat empathie met de hoofdpersonen in de weg. Rigoletto is van begin tot eind op het toneel, ook als hij niet deelneemt aan de handeling. De regie zoomt in op zijn beschermende relatie met zijn dochter Gilda, die hij wil behoeden voor de wellust van de Hertog voor wie hij werkt. Dat hij haar juist hierdoor uitlevert aan diens grillen geeft de thematiek de dimensie van een Griekse tragedie, die echter niet tot leven komt.
Gilda wordt ook als kind opgevoerd: in haar bloemetjesjurk met overmaats masker doolt zij voortdurend zwijgend rond, als een spookbeeld uit het verleden. Jammer dat Michieletto deze mooie vondst wat al te nadrukkelijk uitwerkt: op filmbeelden zien we het kind wanhopig aan de spijlen voor haar venster rukken en bonzen op een gesloten deur. Dat de hofhouding van de Hertog aanvankelijk ook maskers draagt, maakt wel weer invoelbaar hoe alleen Rigoletto staat tegenover de mensen om hem heen.
Uitermate verwarrend is de scène in het derde bedrijf, waarin Gilda samen met haar vader vanuit de straat toekijkt hoe de Hertog Maddalena (de mezzosopraan Maya Gour) het hof maakt met dezelfde vleierijen als waarmee hij haar eerder verleidde. Michieletto laat de Hertog in zijn beroemde aria ‘La donne è mobile’ niet alleen dansen en seksen met Maddalena, maar ook Gilda opvrijen, om haar dan weer stuurs van zich af te stoten. Het is onbegrijpelijk dat zij hierna toch haar leven geeft voor deze patserige geilaard.
Muzikaal presenteert Verdi een afwisselende partituur, waarin de Hertog en zijn entourage banale deuntjes te berde brengen, terwijl Gilda en Rigoletto dramatische partijen zingen in een arioso dat organisch overgaat in de volgende muziek. In snelle, volkse dansjes weet dirigent Antonio Fogliani het Nederlands Philharmonisch Orkest helaas niet altijd in het gareel te krijgen en loopt ook de aansluiting met het mannenkoor van DNO geregeld uit de pas. De zangers weten aan het slot wel op indrukwekkende wijze het geraas van een overweldigende storm te evoceren.
De cast is van hoog niveau. De Nederlandse basbariton Frederik Bergman heeft een imposante stem, maar de vloek die hij als Graaf Monterone uitspreekt over de Hertog en Rigoletto komt enigszins uit de lucht vallen vanwege de sterke focus op de vader-dochter-thematiek. Daarentegen schittert de Roemeense bas Alexander Köpeczi in zijn rol als Sparafucile, de moordenaar die Rigoletto inhuurt om de Hertog te doden, maar die uiteindelijk Gilda de keel afsnijdt.
De Mexicaans-Amerikaanse tenor René Barbera heeft niet het postuur van de knappe Adonis voor wie Gilda hem houdt, maar hij heeft wel een dijk van een stem en weet met zijn maniertjes perfect het zelfingenomen karakter van de Hertog te treffen. De Russische bariton Roman Burdenko maakt indruk als gekwelde Rigoletto, die als ellendig hoopje over het podium hompelt of zich getergd vastklampt aan zijn bed. De Tataarse sopraan Aigul Khismatullina heeft een prachtig heldere en wendbare stem en weet ondanks de steriele setting als enige af en toe een snaar te raken.
Foto: Bart Grietens
https://operagazet.com/rigoletto-bij-dno-a-suitable-case-for-treatment/?lang=nl
Zegepraal van frauduleuze smakeloosheid
Beste Thea,
in welk opzicht vind jij jouw opvatting over het postuur van René Barbera relevant voor deze voorstelling of deze recensie?
Ik vind het namelijk een erg kwalijk, achterhaald schoonheidsideaal waar noch de lezer noch de toeschouwer iets mee opschiet en bovendien nodeloos kwetsend richting de zanger.
Groet,
Bram
Mooie en evenwichtige recensie van Thea Derks.
De zangers waren van wereldklasse. Ik had wel de indruk dat het acoustic enhancement system in de hoogste stand stond zo overweldigend kwamen dit keer de stemmen over.
De “aangescherpte” regie kon me dit keer iets meer boeien dan in 2017. Toen begreep ik er weinig van. Gelukkig hoefde Gilda zich dit keer niet uit te kleden. Hoe verder de opera vorderde hoe groter het aantal ongerijmdheden. De betekenislaag die de regisseur toevoegt, schept alleen maar meer afstand en staat ontroering in de weg. Het verhaal is op zich al sterk genoeg.
Dat René Barbera niet de physique du rôle van de hertog had, wist hij goed te compenseren met zijn geweldig stem en de souplesse van zijn bewegingen.
Rigoletto is één van de meest uitgevoerde opera’s van Verdi in Nederland en de voormalige koloniën. De opera beleefde zijn “Nederlandse” première in Soerabaya op 27 januari, 1861 (in het Frans gezongen). Op 29 november, 1888 volgde de Haagse première in de Koninklijke Schouwburg (Théâtre Royal Français de La Haye). De Amsterdamse première op 23 november, 1889 in de
Parkschouwburg (gezongen in het Nederlands). De Rotterdamse première op 16 november, 1889 in de Grote Schouwburg. (gezongen in het Duits).
Recensie van Neil van der Linden voor Basia con fuoco:
https://basiaconfuoco.com/2024/09/12/liefde-voor-dochter-van-een-overbezorgde-vader-met-dodelijke-afloop-eindigt-in-een-gesticht/