Internationaal Theater Amsterdam start in januari een ‘breed onderzoek naar de bedrijfscultuur’ bij de organisatie. Dat gebeurt op advies van onderzoeksbureau Verinorm, dat op dit moment belast is met een extern onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van kritische uitlatingen van ensemblelid Hélène Devos. (meer…)
Ongeveer een derde van de medewerkers van Internationaal Theater Amsterdam heeft grensoverschrijdend gedrag meegemaakt. Het gaat dan vooral om intimidatie, machtsmisbruik en verbaal geweld. Dat blijkt uit de resultaten van twee externe onderzoeken, die het gezelschap vandaag publiceert op zijn website.
Vandaag maakte Internationaal Theater Amsterdam (ITA) de resultaten bekend van twee externe onderzoeken. Het eerste onderzoek werd uitgezet na een melding van actrice Hélène Devos over ‘ernstig mentaal en fysiek misbruik’. Toen gedurende dit ‘persoonsgericht onderzoek’ meerdere acteurs aangaven ongewenst gedrag binnen ITA te hebben meegemaakt, besloot het stadstheater een tweede ‘cultuuronderzoek’ uit te voeren onder alle ITA-medewerkers en een groep oud-medewerkers. Voor dat onderzoek zijn in totaal 671 (oud) medewerkers uitgenodigd. Daarvan hebben 240 huidige medewerkers en 45 oud-medewerkers een vragenlijst ingevuld. Beide onderzoeken zijn uitgevoerd door onderzoeksbureau Verinorm.
Uit het cultuuronderzoek blijkt dat in totaal 33 procent van de huidige medewerkers zelf een keer of meerdere keren te maken heeft gehad met een vorm van grensoverschrijdend gedrag gedurende de periode dat ze werkzaam zijn voor ITA. Voor de oud-medewerkers die meewerkten aan het onderzoek geldt dat voor meer dan de helft. Het gaat daarbij vooral om intimidatie en machtsmisbruik.
Medewerkers meldden aan Verinorm een hoge prestatiedruk en dat ze zijn geïntimideerd door verbaal geweld, zoals schreeuwen, uitschelden en dreigen, vaak door een persoon in een leidinggevende rol zoals een (gast)regisseur. In enkele gevallen werd het geweld ook fysiek. Een medewerker vertelde hoe dat onder het mom van ‘improvisatie tijdens het repeteren’ werd gerechtvaardigd. Meerdere medewerkers schreven ook over seksuele opmerkingen of seksuele avances die gemaakt werden door een collega.
Meerdere medewerkers gaven aan geen fouten te durven maken of hun grenzen te durven aangeven, zowel fysiek als mentaal. Zo schreef een oud-medewerker dat ‘nee zeggen’ tegen het uittrekken van kleding op het podium geen optie was, wat voor een onveilig gevoel zorgde. Een andere acteur durfde tijdens de repetities niet naar het toilet.
Verinorm concludeert dat er een ‘angstcultuur heerste, veroorzaakt door de sterke hiërarchie binnen ITA’, ‘een cultuur waarin onvoldoende werd ingegrepen en mensen niet afdoende werden aangesproken’. Daarnaast was er volgens de onderzoekers sprake van diffuus leiderschap binnen het collegiaal bestuur van ITA en het schuiven van verantwoordelijkheid naar elkaar.
Het brede cultuuronderzoek wijst wel op een positieve verandering, na de komst van de nieuwe artistiek leider Eline Arbo afgelopen september. Sindsdien zijn er onder andere een intimiteitscoördinator, waardenkader, een check-in moment, een chef d’acteur en company calls ingesteld. Medewerkers durven (meer) hun mening te geven en grenzen aan te geven. Toch is er volgens het rapport ‘ook nu nog een groep medewerkers die zich in sommige situaties onveilig voelt’. Ook recent, in 2024, zijn er meldingen van grensoverschrijdend gedrag gedaan.
De directie laat weten ‘geraakt’ te zijn door de onderzoeksuitkomsten en vindt het ‘pijnlijk’ dat medewerkers dit hebben meegemaakt. Ze schrijft met de betrokkenen in gesprek te zijn over de resultaten van het onderzoek, dat vanwege het persoonlijke karakter niet volledig gepubliceerd wordt, en passende maatregelen te nemen. Alle aanbevelingen van Verinorm worden daarbij overgenomen.
Een van de conclusies van Verinorm is dat meldingsbereidheid bij grensoverschrijdend gedrag tamelijk groot is bij ITA, maar dat niet alle meldingen adequaat zijn afgehandeld, ‘wat tot ontevredenheid heeft geleid bij een aantal melders’. ITA belooft daarom ook ‘vernieuwde aandacht aan de meldprocedure te besteden, met nadruk op het verschil tussen een gesprek, melding en klacht, en de communicatie met betrokkenen over opvolging. Leidinggevenden krijgen daarvoor extra training om de aangescherpte meldingsprocedure goed toe te passen.’
Foto: ANP (Hollandse Hoogte / Kim van Dam)
Neemt iemand verantwoordelijkheid? Want Ivo van Hove is op dit moment nog verbonden aan het gezelschap. En stapt de RvT op? Schande.
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/open-brief-445-theatermakers-wij-laten-ons-niet-door-de-angstcultuur-intimideren/
‘Heel veel mensen zijn wél tevreden’, ‘heel veel mensen trekken wél hun mond open’, ‘we hebben eigenlijk al heel veel gedaan’, gelukkig maar. Nu is het allemaal toch niet gebeurd.
Wat gaat ITA doen om de slachtoffers te helpen? Behalve zichzelf nog wat meer feliciteren?
een derde…. EEN DERDE!!!! dat is echt absurd, waanzinnig, schandalig.
Gadverdamme. Ben het er inderdaad mee eens dat Ivo van Hove echt geen gastregisseur meer kan zijn. Maar hoe zit het met de andere voormalige directieleden? Is er iets van een consequentie?
Nou Sophie, als je als leidinggevende op tijd bent opgestapt bij de desbetreffende organisatie zijn er geen consequenties.
Zo is de verantwoordelijk zakelijk leider uit het voormalige ‘toxic’ tijdperk van Oostpool ook gewoon directeur bij bij een andere culturele organisatie.
Het is dom als je nog verbonden bent zodra de aap uit de mouw komt. Dan is je carrière naar de maan. Ben je slim genoeg optijd de biezen te pakken, niets aan het handje.
Het Parool vandaag.
De doofpot die ITA heet: de angstcultuur was een publiek geheim maar niemand greep in
De fusie van Stadsschouwburg Amsterdam en Toneelgroep Amsterdam leidde tot vertrek van SSBA-directeuren Melle Damen en Dianne Zuidema en meer dan 60 vaste medewerkers, grotendeels oud-SSBA medewerkers. Als de inbreng van deze oud-directeuren en oud-medewerkers werd meegenomen in de twee externe onderzoeken, zouden de resultaten nog schokkender zijn geweest. De fusie was een overname van Ivo van Hove en zijn partner Jan Versweyveld. De oude directie bestaande uit Ivo van Hove, Wouter van Ransbeek en Margreet Wieringa hebben bakken gemeenschapsgeld uitgegeven aan ziektekosten en juridische kosten voor het wegpesten en afvoeren van medewerkers, omdat Ivo van Hove opnieuw wilde beginnen. Wanneer volgen er consequenties voor Ivo van Hove, Jan Versweyveld, Wouter van Ransbeek, Margreet Wieringa en Marry de Gaay Fortman?
Het is allemaal vooral heel erg voor Ivo:
https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5460315/ivo-van-hove-diep-geraakt-door-uitkomst-onderzoeken-ita
Wat een misplaatste reactie.. Nog zo veel te leren..
Problemen met Ivo van Hove en zijn partner Jan van Versweyveld spelen ruim 25 jaar. Na toetreding van Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam op 11 juni 1999 heeft NRC Handelsblad onderzoek gedaan naar de ontstane onvrede, zie nieuwsartikelen van 19 december 2003 ‘Een koud bed’ … Ivo van Hove leek de gedroomde nieuwe leider van Toneelgroep Amsterdam. Maar de onvrede groeide snel. Het was een overval, zeggen de acteurs. Wij waren woedend …
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/12/19/een-koud-bed-7666745-a799618
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/12/19/toneelgroep-stelt-van-hove-ultimatum-7666670-a219847
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/12/19/toneelgroep-krijgt-respijt-tot-zomer-7666725-a738980
Er is in 25 jaren weinig veranderd.
SSBA-directeur Melle Daamen heeft meerdere keren gewaarschuwd dat Toneelgroep Amsterdam (Ivo van Hove) Stadsschouwburg Amsterdam bij fusie zou overvleugelen.
https://www.parool.nl/kunst-media/toneelgroep-amsterdam-zou-stadsschouwburg-bij-fusie-overvleugelen~bf61f084/
De vorige ITA-directeuren Ivo van Hove, Wouter van Ransbeek en Margreet Wieringa zijn niet op eerdere meldingen ingegaan, hebben onderzoeken tegen grensoverschrijdend gedrag tegengehouden en zijn voor de bekendmaking vertrokken.