Toneelschrijver Maxine Palit de Jongh heeft vanmiddag in Theater Bellevue het TheaterTekstTalent Stipendium 2024 ontvangen. Ze kreeg een werkbeurs van 12.500 euro voor het uitwerken van haar concepttekst Een lichaam dat van mij is. Naast de beurs is er 2.500 euro beschikbaar voor een tussentijdse presentatie of coaching, en 20.000 euro als startbijdrage bij de productie van het stuk.

Met het TheaterTekstTalent Stipendium wil Fonds De Versterking in samenwerking met het Cultuurfonds toneelschrijvers ondersteunen in het schrijven en opvoeren van nieuwe theaterteksten.

De jury van de prijs koos unaniem voor Palit de Jongh. ‘Met het plan voor de nieuwe tekst Een lichaam dat van mij is creëert Maxine Palit de Jongh een toneeltekst waarin een taal wordt gegeven aan de Aziatische cultuur. In de theatertekst worden verschillende verteltradities gecombineerd, die nog weinig in het Nederlands theater te zien zijn. Ook wordt getoond wat theatraal conflict nog meer kan zijn, behalve een gebeurtenis waar naartoe gewerkt wordt en die opgelost moet worden.’

De jury is enthousiast over de gelaagdheid in zowel het conflict als de personages, en noemt de tekst intelligent en weldoordacht. ‘De Aziatische verteltradities worden vernuftig ingezet in woordgebruik, herhaling, toon en in de focus op intern conflict. De poëtische wijze waarop taal wordt verweven is vindingrijk, waardevol en spannend, en spreekt meerdere zintuigen aan. De schrijver weet de ervaringen van een grote community Nederlanders met een Aziatische achtergrond, die tot nu toe nog vrij eenzijdig gerepresenteerd worden in het theater, op eerbiedige wijze invoelbaar te maken.’

Maxine Palit de Jongh (1993) is toneelschrijver, dichter en theatermaker. Na haar afstuderen aan Writing for Performance (HKU) in 2020, schreef ze voor Likeminds de monoloog Vecht, een relaas over het toeslagenschandaal dat werd genomineerd voor de BNG BANK Theaterprijs. Dit voorjaar werden haar theaterteksten 233 graden (geschreven met Elly Scheele) en The Last Poet gespeeld. In het werk van Palit de Jongh staan naar eigen zeggen ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Ze wil stemmen die genegeerd worden luider laten klinken en doet dat door zacht en gruwelijk te zijn.

Het stipendium ontving Palit de Jongh vanmiddag tijdens een feestelijke uitreiking in Theater Bellevue na afloop van de lunchtheatervoorstelling ROOF, waarvoor zij de tekst schreef. In haar dankwoord dankte ze de jury voor ‘het vertrouwen en het geven van ruimte en tijd’.

Ik geloof dat schrijven, kunst en autonomie dat nodig hebben om te kunnen worden wat ze kunnen zijn. Afgelopen donderdag maakte ik een bijzonder moment mee bij mijn voorstelling ROOF, waarbij een goede vriendin zei: je maakt zulk genereus werk, die generositeit hoop ik opnieuw haar ruimte te kunnen geven binnen dit onderzoek en proces van ‘Een lichaam dat van mij is’. Voor mij zit de generositeit in het laten horen, overbrengen en invoelbaar maken van genegeerde en onderdrukte stemmen. Voor het zichtbaar maken van wie zich onzichtbaar voelt of onzichtbaar gemaakt wordt. Onzichtbaarheid kan gevaarlijke gevolgen hebben, en laat ik duidelijk zijn: onzichtbaarheid heeft te maken met dat er gezien, echt gezien wordt en gehandeld, omdat zomaar ons werk op het spel kan staan, omdat er bevolkingen weggevaagd blijven worden en daarmee hun stemmen, hun verhalen. Aan mijn medemakers: wij hebben het talent, het podium en hopelijk ook de strijdlust om zichtbaar te maken: laten we elkaar daarin dragen.

Foto: Milan Rijnders