Ook Zarah Bracht, Annica Muller, Nastaran Razawi Khorasani en het duo Onyx & Ivory zijn genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2021. De jury van de stimuleringsprijs voor jong theatertalent maakte gisteren de kanshebbers uit het voorbije seizoen bekend. (meer…)
Sue-Ann Bel, Hali Neto, Princess Isatu Hassan Bangura, Kim Karssen, Sunni Lamin Barrow en Plankton zijn de kanshebbers op de BNG Bank Theaterprijs 2024. De jury maakte vanochtend de nominaties bekend voor de prijs voor de beste voorstelling van een opkomende theatermaker. De prijs wordt uitgereikt op 6 september. De winnaar ontvangt dan 45.000 euro als bijdrage aan een nieuwe voorstelling of de herneming van de winnende voorstelling.
Genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2024 zijn:
Sue-Ann Bel en Hali Neto voor Let’s Go Barbie bij Maas theater en dans. Uit het juryrapport:
Sue-Ann Bel en Hali Neto hebben met Let’s Go Barbie een indrukwekkende voorstelling neergezet die jeugd en volwassenen weet te boeien. Op schijnbaar moeiteloze manier worden complexe thema’s zoals vrijheid en conformiteit, verweven in de voorstelling. De makers slagen erin te tonen hoe het speelgoed zowel een keurslijf als een bron van vrijheid kan zijn. De combinatie van speelse elementen en een serieuze ondertoon zorgt voor een dynamische ervaring die het publiek volop aan het denken zet. Met Let’s Go Barbie laten Sue-Ann Bel en Hali Neto zien dat zij klaar zijn voor meer.
Princess Isatu Hassan Bangura voor Great Apes of the West Coast bij NTGent, Likeminds en VIA ZUID. Uit het juryrapport:
Met Great Apes of the West Coast deelt Princess Isatu Hassan Bangura zowel een diep persoonlijk verhaal als een scherpe reflectie op de Westerse notie van het ‘zelf’. Het opgroeien in Sierra Leone met ervaringen van opnieuw beginnen, loslaten en herinneren, vormt de kern van een diepgaande confrontatie die ontheemding in haar teweegbracht. Razendsnel schakelt Princess tussen taal, hypnotiserende beweging, krachtige maskerade en ook een beetje rap, waarmee ze haar publiek meesleurt van de ene naar de andere emotie. Great Apes of the West Coast is een sterk statement, gebracht door een krachtige stem binnen het hedendaagse artistieke landschap.
Kim Karssen voor We’re all alone in this together bij Frascati Producties. Uit het juryrapport:
Kim Karssen heeft met We’re all alone in this together een virtuoze, gevoelige, belangrijke en confronterende must see-voorstelling gemaakt, die blootlegt hoe grensoverschrijdend gedrag zich vaak sluipend manifesteert, maar razendsnel verwoest. Het lijkt het echte leven wel, met dat verschil dat we hier kijken naar twee briljante clowns: Kim Karssen en Elias De Bruyne. Het vergt moed om deze thematiek aan te snijden en het resultaat getuigt van een diep inzicht in menselijk gedrag, en de feilbaarheid hiervan. De vondst van twee clowns als tragikomische figuren bij uitstek, die handelen ondanks zichzelf, is briljant.
Sunni Lamin Barrow voor A Fist of Tongues bij Hollandse Luchten. Uit het juryrapport:
Op ontwapenende wijze vertelt spoken word artiest Sunni Lamin Barrow in A Fist of Tongues het verhaal van zijn herkomst. Hij maakt inzichtelijk hoe het is om telkens op een bepaalde manier de buitenstaander te zijn. Door poëzie in een montagevoorstelling op het toneel te brengen, treedt hij uit zijn comfort zone als spoken word artiest en verhoudt hij zich voor het eerst tot acteren. Door de vanzelfsprekendheid en het gemak waarmee hij op de vloer staat, zou je niet denken dat dit zijn eerste theatervoorstelling is. Sunni Lamin Barrow is een performer die rechtstreeks binnenkomt.
Plankton voor Er rent een berg voorbij bij Feikes Huis, Festival Cement, Plan Brabant en Stip Producties. Uit het juryrapport:
Er rent een berg voorbij van Plankton, het collectief van Sonja van Ojen en Hendrik Kegels, sprong er dit seizoen uit vanwege het originele concept en de perfect doorgevoerde consequentie van het idee. Centraal in de voorstelling staat de, uit kartonnen panelen vormgegeven, geschiedenis van de aarde, waarin de mens maar een hele kleine rol heeft met grote gevolgen. Met deze voorstelling bouwt dit jonge objecttheatercollectief verder aan haar unieke handtekening: objecttheater waarin de hoofdrol is weggelegd voor de dingen om ons heen in plaats van voor de mens. Hiermee zijn zij een belangrijke invloed in de doorontwikkeling van objecttheater.
Vier van de vijf genomineerde voorstellingen zijn te zien tijdens het Nederlands Theater Festival van 5 t/m 15 september. Het programma wordt 2 juli bekendgemaakt. Princess Isatu Hassan Bangura eerder ook genomineerd voor de Theo ‘Or voor de meest grensverleggende podiumpresentatie.
De BNG Bank Theaterprijs is in het leven geroepen ter stimulering van opkomend theatertalent. De winnaar kan met het prijzengeld de winnende voorstelling hernemen voor een tournee langs Nederlandse theaters en/of het investeren in een nieuwe productie.
De prijs wordt uitgereikt op de BNG Bank Theater-middag op vrijdag 6 september tijdens het Nederlands Theater Festival in Theater Bellevue in Amsterdam. Hier presenteren de makers ook zichzelf en hun werk aan het publiek en aan de sector.
De BNG Bank Theaterprijs jury bestaat dit jaar uit Abdelhadi Baaddi (Head of Creative Technology InnovationLAB), Leonie Clement (Artistiek Directeur Festival Cement), Richard Kofi (programmeur Internationaal Theater Amsterdam), Amira Al Rawi (D&I in Cultural policy, dancetheater, talent development, cultural participation) en Dwayne Toemere (Artistiek leider Mime Opleiding ATD).
Foto: Gilles Njaheut – Great Apes of the West Coast van Princess Isatu Hassan Bangura
Directeur Cement nomineert Makers Cement. Als jonge maker vind ik het weird dat daar verder niks over wordt gezegd. Een nominatie alleen al is super behulpzaam bij het krijgen van speelplekken, subsidies en kansen bij productiehuizen.
Wat een mooie lijst genomineerden, gefeliciteerd voor alle makers en medewerkers van de voorstellingen!
Misschien niet slecht om de Nederlandse coproducenten van Princess: Likeminds en VIA ZUID te benoemen :)
Haar voorstelling verdient het overigens absoluut om meer gezien te worden in Nederland.
@Joost, dank voor je terechte aanvulling. We hebben het aangepast.
@Jonge maker: Inderdaad is het goed als jury’s transparant zijn over hun eigen (deel)belangen. Het is gebruikelijk dat mensen de ruimte uit gaan als er makers worden besproken waarmee ze zelf een zakelijke relatie hebben (ik zat bij voorbeeld dit jaar zelf in de Krekeljury, en omdat ik voorzitter ben van het bestuur van Sadettin K. heb ik steeds de ruimte verlaten als het over 1000+1 Nacht ging, terwijl mijn collega-juryleden die uiteindelijk wel hebben geselecteerd). Ik neem aan dat dit in het geval van Leonie in de BNG-jury ook zo is geweest – dat is eigenlijk sinds een jaar of vijftien staande praktijk.
Beste @Jonge maker, dank voor je observatie. De BNG Bank Theaterjury begrijpt je vraag en beaamt de reactie van Marijn Lems: in het geval van eventuele belangenverstrengeling wordt er scherp op toegezien dat het betreffende jurylid in deze meerstemmige jury niet meestemt.