Een grote groep organisaties uit de cultuur-, sport-, horeca- en mediasector is vandaag een gezamenlijke campagne gestart tegen de voorgenomen btw-verhoging van het nieuwe kabinet.

Vandaag verschijnen in alle landelijke (en veel regionale) bladen paginagrote advertenties waarin verscheidene brancheverenigingen aandacht vragen voor de consequenties van een hogere btw. Medestanderds worden opgeroepen de opvallende oranje advertentie uit te knippen en op het raam te plakken of via een selfie te delen op sociale media met de hashtag #geenhogerebtw.  Ook is er een gezamenlijke website, geenhogerebtw.nl, gelanceerd met meer campagnemateriaal.

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, horeca, boeken en sport te verhogen van 9 naar 21 procent. De zeer uiteenlopende protesterende organisaties vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.

Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.