Met Bring Back The Happening brengt Nineties Productions een ode aan het samenkomen, en de kracht van de overgave aan het ludieke. (meer…)
‘Hé jij daar, mevrouw op de eerste rij: Geef jij nog melk?’ Al bij binnenkomst dirigeert Jip Smit het publiek, haar zelfbenoemde ‘beestenleger’, naar verschillende zitplaatsen. ‘Gevleugelde dieren links, hoefdieren rechts.’ In dit tweede deel van de Motherland-trilogie leven vrouwen wederom maar drie dagen. Op eilandengroep Treis Mères dienen ze enkel als baarmachine, waarna ze een pijnlijke dood sterven. Katinka Strikes Back is fantasy met een flinke dosis humor.
Katinka, heldin van het verhaal, is als enige ontsnapt aan een vloek waardoor je als vrouw binnen drie dagen veroudert. Met haar hele zijn zet ze zich in tegen het patriarchaat. In haar kielzog volgen een stuk of wat dieren (wij!), die samen ten strijde trekken om de wereld te bevrijden van deze gruwelijke vloek. Geplaagd door visioenen die op haar inslaan als bliksemschichten, en tegelijk samensmelten met de stem van haar overleden moeder, is het geen eenvoudige missie.
Deze sciencefictionkomedie, in een dynamische regie van Laurens Krispijn de Boer, zit ramvol fysieke uitputtingsslagen. Smit ziet werkelijk iedere uithoek van het speelvlak. Als Katinka stuitert, hoelahoept, bemint en krijst ze, en dat allemaal met dezelfde overgave. Voor het eerste deel werd ze dan ook genomineerd voor een Theo d’Or in seizoen 2022-2023.
Multitasken kan deze theatermaker. Bazig deelt ze briefjes met opdrachten uit, terwijl ze haar tegenstander, een bloedserieuze pijl en boog-heldin (Dorien van Gent), laat weten wie er hier écht de baas is. Ook prins Ypsilon (Teun Donders), eens een eerste liefde, krijgt er flink van langs. Totdat hij haar te grazen neemt…
Het tweede deel van de trilogie neemt je mee in dialogen in een deels verzonnen taal, waarbij de spelers in sprookjesachtige kostuums van Esmee Thomassen ronddartelen. Hoewel de tekst soms wat snel gaat, worden interactieve elementen ingezet om de aandacht vast te houden. Zo is de scène waarin Smit een spectaculaire hoepel-oefening opvoert – het ding licht op in alle kleuren van de regenboog – memorabel. Of het gedeelte waarin Smit als Katinka recht tegenover mij positie inneemt, om zich klaar te maken voor een 1-op-1 strijd.
Hoewel de verhaallijn misschien niet opzichzelfstaand genoeg is, weet Katinka Strikes Back te overtuigen door slimme woordspelingen, grapjes en het krachtige fysieke spel. Voor wie klaar is voor de grote finale, is het tijd om het harnas aan te trekken en de borst met olie in te smeren. Glimmen zal ze, daar twijfelen we niet aan.
Foto: Casper Koster