Sinds 15 december zijn alle theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Regisseur Madeleine Matzer: ‘Het is een beetje als trainen voor de Olympische Spelen, en dat de Spelen dan worden afgelast. Of seks zonder hoogtepunt.’ (meer…)
Madeleine Matzer stopt per 1 januari 2025 als artistiek leider en directeur-bestuurder van MATZER Theaterproducties. Dramaturg en talentcoach Martine Manten volgt haar op als artistiek leider. Huidig zakelijk leider Agnes Bolwiender wordt ad interim directeur-bestuurder van het gezelschap.
Madeleine Matzer richtte het gezelschap in 2007 op en maakte sindsdien tientallen voorstellingen die speelden op uiteenlopende locaties: van Theater Carré tot zorginstellingen. Naast haar regies, schreef ze ook de voorstellingen Je kunt me gerust een geheim vertellen en Broos. Deze blijven de komende jaren op het repertoire staan.
In haar laatste jaar als artistiek leider maakt Matzer nog enkele voorstellingen bij het gezelschap: De steen in mijn mond (voorjaar 2024) en Bloedzus (najaar 2024). De voorstelling Landmijn markeert in voorjaar 2025 de overgang. Daarna gaat Matzer met pensioen.
Als nieuwe artistiek leider wil Martine Manten vanaf 2025 aan een ‘meerstemmig makershuis’ gaan bouwen. Dat gaat ze vormgeven met een kleine kern makers, waaronder Lot Vekemans en Melissa Knollenburg. Manten werkte bij diverse gezelschappen, waaronder als laatste HNTjong aan de zijde van Noël Fischer. Ze kent MATZER van binnenuit door haar medewerking aan de producties Niemand wacht op je en Blind.
Agnes Bolwiender, de huidige zakelijk leider, heeft aangegeven de rol van directeur-bestuurder ad interim gedurende maximaal anderhalf jaar op zich te nemen. De naam MATZER Theaterproducties blijft vooralsnog hetzelfde.
Foto: Karin Jonkers.