Een interview met Klaske Bruinsma over Bewth. Bruinsma was bewegingsacteur en maker bij Bewth. De groep maakte bewegingstheater van 1965 tot en met 2005. De locatievoorstellingen die ze speelden hadden als uitgangspunt het tonen van de omgeving. Portretten van Toneelspelers zijn gesprekken van Czeslaw de Wijs (toneelspeler bij ’t barre land) en Jochum Veenstra (toneelspeler […]
Tijdens de inloop stelt Tjitske Reidinga wat boeketjes samen uit de grote voorraad bloemen die in emmers op het podium staat, en babbelt ze wat met het publiek. ‘Ah, een hele vriendinnengroep, wat gezellig.’ Als ze door de zaal loopt om de boeketjes af te leveren ziet ze dat er ook wel wat mannen in de zaal zitten. ‘Dapper. Soms worden ze meegesleept.’ Maar dan hebben die mannen geen beroerde avond, want de reclameslogan zou kunnen luiden: ‘Portret, dé vrouwenvoorstelling. Maar ook voor mannen.’
Toch is het niet vreemd dat de zalen bij deze voorstelling vooral door vrouwen worden gevuld. Die kunnen zich waarschijnlijk het beste met de inhoud identificeren. Maar met een beetje inlevingsvermogen kan iedere theaterliefhebber genieten van dit aangename, lichtvoetige avondje met een serieuze rand.
Reidinga (51) heeft een indrukwekkend toneelleven achter de rug, waar ze relativerend over praat als ze een lange lijst met titels opsomt. ‘Van alle rollen die ik de afgelopen 25 jaar heb gespeeld, hadden slechts drie vrouwen een baan.’ Als men haar prijst omdat ze zo mooi in de huid van anderen kan kruipen, wuift ze dat weg met: ‘Ach, we leren een tekst, en werken dan wat verder met een zestigplusser met een dominantieprobleem.’
Vanaf 2012 had Reidinga een comfortabele baan bij het Amsterdamse DeLaMar Theater, waar ze elk jaar een zomerkomedie maakte, gevolgd door een ernstiger stuk in het najaar. Dat waren over het algemeen succesvolle reeksen, waar DeLaMar in 2018 abrupt een einde aan maakte, met als verklaring dat het in de grote zaal niet meer rendabel was. Een beetje een ongelukkig, onbevredigend argument als je bedenkt dat het gebouw ook nog een kleinere zaal heeft.
Reidinga was geschokt, maar besefte ook dat er voor een vrouw van rond de vijftig nog maar weinig interessante rollen te vinden waren in het komedierepertoire. Reidinga had het ook wel even gehad met toneel. Corona maakte het allemaal nog een beetje erger, en de overgang was ook niet echt een pretje en zette het seksleven op de waakvlam. Ze herpakte zich door op de Amsterdamse Bloemenmarkt te gaan werken en had haar handen inmiddels ook vol aan de mantelzorg voor haar ouders.
Dit alles en nog meer heeft ze samen met tekstschrijvers Martine Bakker en Corien van der Zwaag verwerkt in de persoonlijke onewomanshow Portret. Het is duidelijk dat Reidinga het plezier in het spelen heeft hervonden. Ze is uitbundig, totaal ontspannen en levert een inspirerend verhaal af voor iedereen wier leven een beetje aan in het inkakken is.
Op het podium zien we, naast de bloemenzee en Jeroen Sleyfer achter de piano, een veelhoekig huisje. Achter elke deur speelt zich een facet van haar leven af. Een moeder die veel aandacht vraagt en niet meer precies weet wat ze doet, een klussende man die een teringherrie maakt, puberende zonen, ze klimt het dak op van het huisje om even als een Maestro de maat te slaan (wat haar een plaats in de halve finale heeft opgeleverd in de dirigententalentenjacht), en we zien het tamelijk mislukte schilderij dat van Reidinga werd gemaakt voor het tv-programma Sterren op het doek.
Absoluut hilarisch zijn de stukken waarin ze de fysieke gevolgen ondervindt van een paar druppels wietolie. Ze gaat helemaal uit haar dak als ze (via het gedeelde Spotify-account van haar zoon) opeens Geen optie van rapper Tony Tony (feat. BKO) op haar koptelefoon krijgt. En er zijn ook nog een paar fijne liedjes te horen, gecomponeerd door Jan en Keez Groenteman.
Het raamwerk van de voorstelling is haar 51ste verjaardag, waarop zij op de fiets door een auto omver wordt gereden. Een jaar eerder heeft Reidinga haar verjaardag niet gevierd, want 50 heeft een benauwende symboliek, maar met 51 kan ze zeggen: ‘Ik ben 51 en ik ben onderweg.’ En als er na Portret nog meer stappen volgen op dat pad, kunnen we nog veel plezier beleven aan Reidinga in haar nieuwe leven.
Foto: Bram Willems
Tjitske,
Ik ben een een enorme fan van jou!
Zelf wordt ik 75 jaar met vele ups en downs in het leven je wordt er alleen maar mooier van.
Zelf heb ik vier kinderen en dat is een enorme rijkdom.
Ik probeer naar je voorstelling te komen.
Liefs Marian
Zijn er ook voorstellingen in andere theaters buiten Amstetdam? B.v. Utrecht,?
@ Anneke, naast de recensie staat steeds een link naar de speellijst. Op 13 maart is de voorstelling in Utrecht te zien.
Zag de voorstelling in Kampen.Genoten,zo hilarisch als zij haar leven neerzet.Alles wordt veel minder zwaar.
Geweldige vrouw met heel veel humor. Ik heb genoten van haar optredens in Maestro
Ik hoop dat ze nog veel te zien is in Theaters en zeker ook op tv.We gaan de laatste tijd manco aan humor.
Tjitske heel veel succes hoor.
Leuke vrouw, op zich, en speelt toneel als zichzelf. Hilarisch, nee. Mis hier haar spontaniteit. Toneelspelen kan ze. Dat zeker. De voorstelling an sich mag wat vloeiender en logischer. Chaotisch mag, maar vond ’t wat rommelig. Cijfer 6 met potentie dus beetje sleutelen eraan.
Een feest van herkenning voor de hele zaal vol met (voornamelijk) vrouwen. De snelheid van het leven, de verschillende rollen – moeder, kind, partner, werknemer – die opeens op je pad komen en dan even snel weer gaan. Dat je opeens een ‘oudere vrouw’ bent (wie bepaalt dat en wat betekent dat voor je leven?) en de (mannen)wereld zo anders naar je kijkt. Niet dat het eerst zoveel beter was. Tjitske beschrijft tussen de regels door glashelder het seksisme dat ze al haar hele werkzame leven ervaart. Maar vooral: gelachen, gelachen en gelachen om haar glorieuze zelfspot met serieuze ondertoon. Ze neemt haar rechtmatige plek in en spreekt daarmee met de stem van alle vrouwen. Voluit! Dankjewel Tjitske.