Tineke Schouten heeft vanavond de VSCD-Oeuvreprijs ontvangen. André van Duin reikte de onderscheiding uit na afloop van haar 25ste jubileumshow Dubbel in het Amsterdamse DeLaMar Theater. De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) noemt Schouten ‘een geweldige vakvrouw, de koningin van de typetjes, die met haar lange loopbaan een icoon in de Nederlandse theaters is geworden’. (meer…)
Tineke Schouten was net begonnen met het schrijven van De Schouten Schoenen Aan, toen haar man overleed. Nu staat alles op zijn kop: ze mist hem, staat op het punt te verhuizen en ondertussen probeert ze toch de slingers nog op te hangen; dat was zijn wens. Ze heeft het allemaal verwerkt in haar nieuwe show, waar – binnen haar gebruikelijke formule – een paar opvallende hoogtepunten in zitten.
Van ver klinkt haar stem, de volgspot verlicht een hartvorm op de rode gordijnen: ‘Zo lang ik jouw stem nog hoor, zolang ik me jou herinner…’. Het hart vervaagt, de gordijnen openen en onthullen een Grieks havenstadje. Het gemis is voelbaar in deze veelzeggende opening, die vlug weer omschakelt naar vrolijk feestgedruis, zoals haar man wenste.
Ter nagedachtenis aan haar man brengt ze meer prachtige liedjes en lieve verhalen over haar gemis, waardoor je gerust kunt zijn dat Schouten zichzelf met deze show ook verwerking gunt. Zelfs het typetje van haar werkster – die natuurlijk vooral even flink over die nare vrouw des huizes wil roddelen – fungeert om mooie herinneringen op te halen aan de heer des huizes.
De belofte is daarnaast meer Schouten, meer eigen mening en dat levert ook nog spannende stukjes op. Een bijzin van waardering voor de jonge mensen van Extinction Rebellion bijvoorbeeld, een verzuchting over onze eigen verkiezingsheksenketel, en een liedje over aliens, die de aarde bekijken als een soort soap: verveeld van alle verwoesting verwachten ze over honderd seizoenen naar niets meer te kijken en vragen ze de schrijvers om verbetering.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de talloze typetjes. Het blijft indrukwekkend hoe vlug haar decor- en verkleedtovenaar Harry Hobbelen en Schouten complete metamorfosen kunnen realiseren. Meest geslaagd is die van BBB-leider Caroline van der Plas. Schouten zet haar niet in om politiek commentaar te geven, maar om aandacht te besteden aan de effecten van de overgang op haar politieke carrière. Een fantasie over een ongestelde Mark Rutte en Hugo de Jonge, valt daarin verrassend op.
Geen pauze dit keer, en ook een verademend korte typetjesparade op het laatst. Als je Tones and I laat zingen dat ze zwaar is en Nana Mouskouri dat ze een bril heeft, dan kan de imitatie goed zijn, creatief is het niet. Jammer dat je met die twee op je netvlies de zaal verlaat, want dit zou zomaar eens een van haar meest geïnspireerde shows van de afgelopen jaren kunnen zijn.
Foto: still uit trailer
Ik heb de show gezien in Nieuwegein. Erg leuk en ontroerend. Tineke kan nog jaren mee.
Geweldige show! Je blijft lachen. Tineke is een groot artiest, en kan nog best een poosje mee!
Heb genoten, het verlies van haar Man Kon ze zo mooi relativeren, het was voor mij genieten met een Lach en een traan
Een lach, een traan, álles zat erin. Prachtig hoe zij lief en leed met elkaar kan verbinden en daarin ook haar kwetsbaarheid toont. Daarmee steekt ze velen een hart onder de riem. Tineke: chapeau!
Tineke beschikt over een flinke dosis fijne energie. Haar vertolking van Caroline vd Plas was het hoogtepunt van de avond. Helaas moet ik zeggen dat de rest van de show nogal tam en flauw was.
Een avondje lachen zat er niet in.
Prachtig wat heb ik genoten van de voorstelling gisteren 17 oktober in Kampen. Tineke kan het, de typetjes spelen. Daarmee scoort ze bij mij erg hoog. Helaas waren er toch 2 momenten die voor mij ‘not done’ waren.
Waarom het opblaasbootje met drijvende (vluchtelingen) mensen om je heen.
En waarom het pijnlijke ‘verzachtende lied’ over Marco Borsoto. Hij als Italiaan kon er niets aan doen dat hij zo temperamentvol was , hoe pijnlijk voor een ieder die slachtoffer was of ermee te maken had.
Tineke, ik begrijp je hierin niet. Dit heb jij helemaal niet nodig. Het ontkracht de voorstelling die verder zo ijzersterk was. Jammer….
Zoetermeer, geweldige show met soms iets te platvloerse stukjes over Caroline vd Plas bijvoorbeeld. IJzersterk maar waarom dan doorgaan in onderbroekenlol?
Ik ben vanavond met mijn kleinzoon geweest in Middelburg geweldig ik heb zo genoten had het nodig om weer eens vreselijk te lachen wat geweldig.
Ik zit in een verdrietige tijd dus even vergeten super .
Dankjewel